۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 588811

انقلاب اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی‎اش را جشن گرفت که در تمام این 4 دهه نشان داد که «مسئله فلسطین» برایش، موضوعی حقیقی و اصیل و رویکردش نسبت به آن واقعی و غیرنمادین است

قدس آنلاین- تنها ٦روز پس از انقلاب ١٣٥٧ یاسر عرفات اولین مهمان خارجی ایران بود. هواپیمای او با وجود تعطیلی فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست و به محض ورود در پاسخ به دلیل اطلاع ندادن سفرش گفت: «آدم برای رفتن به خانه اش اجازه نمی‎گیرد، من هم اجازه نگرفتم.» ابوعمار سپس به مدرسه علوی رفت و با امام خمینی(ره)دیدار کرد. او سپس به بهشت زهرا رفت و در سخنرانی‎اش گفت؛ «به موشه دایان گفتم آمریکا مال تو، من به ایران تکیه می‎کنم.» او یک هفته در ایران ماند و به مشهد و خوزستان هم سفر کرد. اینکه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، که آن روزها شناخته‎شده ترین چهره فلسطینی در جهان بود، در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران خود را به تهران می‎رساند و از تکیه‎اش به حکومت ایران سخن می‎گوید، بی دلیل و تصادفی نیست. هر کس که مواضع رهبر کبیر این انقلاب را در دوران مبارزه و تبعید دنبال کرده باشد، حتما می‎داندکه ایشان، در کنار مسائل داخلی، پیگیر اوضاع و احوال سرزمین‎های اشغالی هم هست و از همان دوران برای صهیونیست‎های اشغالگر خط و نشان می‎کشد.

***

ده سال قبل در چنین روزی (23 بهمن 1386) صهیونیست‎ها پس از مدت‎ها ناکامی، توفیقی بزرگ بدست آوردند. آنها در عملیاتی مشترک با سرویس‎های امنیتی غربی و عربی موفق شدند سرانجام پس از سالها تعقیب و گریز، مغز متفکر محور مقاومت اسلامی و فرمانده نظامی حزب‎الله را ردیابی کرده و او را محله کفرسوسه دمشق ترور کنند. «حاج عماد مغنیه» برای قریب به ربع قرن مسئله لاینحل چندین و چند سرویس امنیتی و نظامی هم پیمان بود. آنها هرچه تلاش می‎کردند، کمتر به نتیجه می‎رسیدند، حتی قراردادن جایزه چند میلیون دلاری برای ارائه دادن هرگونه خبری درباره معاون جهادی حزب الله هم نتیجه بخش نبود. نکته مهم درباره فعالیت‎های شهید مغنیه، مسئله فلسطین است. عماد از دوران جوانی و آن هنگام که هنوز خبری از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان نبود، برای آزادی قدس شریف پا به میدان مبارزه با اشغالگران در قالب همکاری با گروه‎های فلسطینی ساکن لبنان گذاشت و در تمام طول 3 دهه مبارزه‎ موفقش، همواره هدف غایی‎اش آزادی فلسطین و نابودی اسرائیل بود. برای اثبات این موضوع کافی است بدانیم جلسه‎ای که حاج عماد در آن شرکت کرده و پس از پایان جلسه در فاصله کوتاهی از آنجا، به شهادت می‎رسد هم نشستی با رهبران گروه‎های فلسطینی و در ادامه جلسات انتقال تجربه مقاومت اسلامی لبنان به ایشان، بود. جلسه‎ای که گفته می‎شود بطور خاص موضوعش انتقال تجربه «حفر تونل‏های زیرزمینی» بوده است، تجربه موفقی که حزب‎الله از جنگ 33 روزه در این خصوص بدست آورد و پس از آن به فلسطینی‎ها هم آموزش داد و نتیجه‎اش را تا به امروز در نبردهای رزمندگان فلسطینی با صهیونیست‎ها دیده‎ایم. تا آنجا که به صراحت مقامات صهیونیست از ضرورت جمع آوری آنها سخن می‎گویند. شهید حاج رضوان در واقع مبارزه را برای فلسطین آغاز کرد، در تمام مسیر برای آزادی آن جنگید و سرانجام هم مشخصا در همین مسیر به شهادت رسید.از ام عماد، مادر شهیدان مغنیه، نقل است که «امام خمینی(ره) عماد را فرزندمعنوی خود عنوان کرده بود» و عماد هم در تمام طول زندگی‎اش خوب حق این رابطه را بجا آورد و هر جا که احساس کرد می‎تواند گره‎ای از مشکلات انقلاب اسلامی بگشاید، دریغ نکرد.

***

انقلاب اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی‎اش را جشن گرفت که در تمام این 4 دهه نشان داد که «مسئله فلسطین» برایش، موضوعی حقیقی و اصیل و رویکردش نسبت به آن واقعی و غیرنمادین است. در این مسیر اگرچه گاهی خود فلسطینی‎ها و برخی رهبرانش، از جمله مقامات ساف، دچار اعوجاجات و فراز و فرود شدند، اما رهبران انقلاب اسلامی و فرزندان معنوی انقلاب در اقصی نقاط جهان، همچون شهید مغنیه، نشان دادند که بر سر قدس و فلسطین معامله نمی‌کنند و همانگونه که بارها حضرت آیت‎الله خامنه‎ای فرموده‎اند «فلسطین مسئله اول جهان اسلام بوده و خواهد بود».

*منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها