۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 588813

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه روند فعلی نوسانات بازار ارز قابل قبول نیست و سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود، گفت: بانک مرکزی برنامه‌هایی دارد که بزودی اجرا خواهد شد؛ زیرا تا امروز هم بانک مرکزی بسیار تحمل کرده است تا با سازوکار رایج ثبات در بازار ارز ایجاد شود.

قدس آنلاین- سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه روند فعلی نوسانات بازار ارز قابل قبول نیست و سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود، گفت: بانک مرکزی برنامه‌هایی دارد که بزودی اجرا خواهد شد؛ زیرا تا امروز هم بانک مرکزی بسیار تحمل کرده است تا با سازوکار رایج ثبات در بازار ارز ایجاد شود.
محمد باقر نوبخت افزود: ما از نظر دخل و خرج ارزی مشکلی نداریم و میزان درآمد ارزی از محل نفت و صادرات غیر نفتی در برابر مصارف ارزی کاملاً مشخص است و کمبودی وجود ندارد.
با این حال رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اظهارات دو ماه پیش خود مبنی بر اینکه بانک مرکزی باید برای کنترل نرخ ارز ورود کند، اما متأسفانه برای تهیه ارز مشکل دارد؟ اظهارداشت: زمانی در شرایط متعادل از منابع و مصارف صحبت می‌کنیم و زمانی تقاضا غیر طبیعی است. اکنون آنچه به بازار ارز ما به صورت تقاضا تحمیل می‌شود بیش از تقاضای واقعی و مؤثر است. وقتی مردم فکر می‌کنند هرچه در جیب شان است به ارز تبدیل کنند منفعت دارد، با یک تقاضای غیر واقعی و غیر ضروری مواجه می‌شویم.
سخنگوی دولت گفت: در برخی سال‌های دولت یازدهم، بانک مرکزی حتی یک سنت هم به بازار وارد نکرد و اصلاً ضرورتی به مداخله نبود. زمانی هم بود که در سال ۹۲ وقتی دلار به حدود ۲۸۰۰ تومان رسیده بود، رئیس کل بانک مرکزی حرف‌هایی ‌زد که متهم شد به اینکه می‌خواهد مانع از سقوط بیشتر نرخ ارز شود.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۷ پس از اعمال تغییرات از سوی مجلس در لایجه بودجه دولت و کسری ۱۱ هزار میلیاردی یارانه نقدی، اظهار داشت: در تبصره ۱۴ بودجه تصریح شده که هر آنچه از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تحصیل می‌شود، همچنان به پرداخت یارانه نقدی تخصیص یاید. بنابراین می‌توان برنامه پرداخت یارانه را به دو بخش تقسیم کرد. یکی یارانه‌ای که به خانوارهای شناخته شده و نیازمند و افراد متقاضی به صورت عام پرداخت می‌شود و بخش دیگر یارانه‌ای که به خانوارهای تحت پوشش و زیر خط فقر می‌دهیم.
نوبخت تصریح کرد: دولت نمی‌خواهد جست‌وجو کند که چه کسانی نیاز به یارانه ندارد و سیاست دولت گشتن حساب‌های مردم نیست و ابزار آن را هم ندارند؛ از آنجا که مجلس پیشنهاد دولت را در مورد حذف برخی یارانه بگیران و تغییر قیمت حامل‌های انرژی نپذیرفت ما با آن‌ها به توافق رسیدیم که پرداخت یارانه به شکل موجود ادامه یابد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت اختیار افزایش قیمت حامل‌هایی انرژی را دارد، اظهارداشت: اگر تغییری در قیمت‌ها صورت گیرد، درآمد حاصل از آن برای طرح‌های اشتغال صرف خواهد شد و از آن محل یارانه‌ای پرداخت نمی‌شود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه ۵۰ هزار مسکن در شهر و ۵۰ هزار مسکن به صورت حمایتی در روستاها در سال آینده خواهیم ساخت، تصریح کرد: ایمن سازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده نیز در دست کار خواهد بود وبرای نوسازی ناوگان حمل و نقل هم به طور کامل مشخص شده؛ ضمن اینکه در میزان انرژی حامل‌ها صرفه جویی شده و ۲۵ هزار فرصت شغلی را به وجود خواهد آورد.
وی تصریح کرد: مجلس ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل افزایش مالیات و افزایش حامل‌های انرژی برای انجام این امور برای ما در نظر گرفته است. بحث یارانه‌ها و حامل‌های انرژی را بدون اجازه مجلس انجام نخواهیم داد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها