گزارش ۲۸ صفحه ای سالانه ارزیابی سازمان های اطلاعاتی آمریکا از «تهدید جهانی» با امضای دن کوتز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، منتشر گردید که در آن تمرکز ویژه ای به ایران و روسیه شده است.

دشمن تراشی دوباره آمریکا با محوریت ایران، روسیه و چین

به گزارش قدس آنلاین،   آمریکا برای پیشبرد سیاست های خاص خود همچنان به دشمن تراشی ادامه می دهد و بعد از اعلام استراتژی جدید ایالات متحده توسط «دونالد ترامپ» اینبار سازمان اطلاعات ملی آمریکا گزارشی ۲۸ صفحه ای را درباره تهدیدهای جهانی منتشر کرده که در آن تمرکز ویژه ای بر روی ایران و روسیه شده است.

در این گزارش روسیه، چین، کره شمالی و ایران به عنوان خطرهای سایبری اصلی مشخص شده‌اند.

این گزارش ۲۸ صفحه ای همزمان با نشستی که مدیران ارشد جامعه اطلاعاتی آمریکا، از جمله رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، و مدیر اطلاعات ملی آمریکا، دیروز سه شنبه ۲۴ بهمن در سنا برگزار کردند منتشر شده است.

ایران

در بخشی از این گزارش به تلاش ایران برای گسترش نفوذ خود در منطقه پرداخته شده و ادعا شده است: ایران همچنان بارزترین دولت حامی تروریسم است.

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا در ادعاهای خود تاکید کرده است: ایران به دنبال آن است تا نفوذ خود را در عراق، سوریه و یمن گسترش دهد، چرا که جریان درگیری‌ها در این کشورها را به نفع خود می‌بیند. این کشور می کوشد از نبرد با داعش برای تحکیم موقعیت شرکایش بهره برداری کرده و پیروزهای نظامی در عرصه عملیاتی را به دستاوردهایی برای توافقات سیاسی، امنیتی و اقتصادی تبدل کند.

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنین ضمن انتقاد از برخوردهای «ناامن و غیرحرفه‌ای» قایق های تندرو ایران در آب های بین المللی تاکید کرده است، این رویکرد تهدیدی برای عملیات‌نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس است.

در بخش دیگری از این سند ادعا شده است: ایران بارزترین دولت حامی تروریسم است که مشاوره، کمک‌ مالی، تجهیزات پیشرفته و تاکتیک‌های جدید به گروه‌های تروریستی در سراسر خاورمیانه ارائه می کند و شبکه‌ای از عوامل خود را در سرتاسر جهان برای انجام حملات بالقوه تروریستی احتمالی ایجاد کرده است.

این گزارش در بخش دیگری تصریح کرده است که ایران به توسعه و ارتقا طیفی از توانمندی‌های نظامی خود برای هدف قرار دادن تجهیزات نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه ادامه می دهد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنین تاکید کرده است ایران بزرگترین زرادخانه موشک‌های بالیستیک در منطقه خاورمیانه را در اختیار دارد.

تحولات داخلی ایران

در این گزارش در خصوص سیاست داخلی ایران آمده است: سیاستمداران میانه‌ رو و تندروی ایران در راستای اجرای سیاست های مد نظر خود برای آینده ایران، به شکلی فزاینده با یکدیگر درگیری خواهند داشت. این رقابت عاملی کلیدی برای تعیین این موضوع خواهد بود که آیا رفتارهای ایران به نحو مطلوب منافع آمریکا تغییر خواهد کرد، یا نه.

در این سند همچنین آمده است: میانه‌روها به رهبری حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، همچنان به حمایت از برنامه پیشرفت اجتماعی بیشتر، خصوصی‌سازی، و یکپارچگی جهانی بیشتر ادامه خواهند داد و در مقابل تندروها چنین برنامه ای را به مثابه تهدیدی برای منافع سیاسی و اقتصادی خود و ماهیت انقلابی و اسلامی ایران ارزیابی می کنند.

این سند پیش بینی کرده است که اتکای اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی تداوم داشته باشد.

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا می گوید، اعتراضات سراسری به دلیل نارضایتی های اقتصادی در ایران در اوایل سال جاری (در دی ماه)، باعث توجه بیشتر به ضرورت اصلاحات عمده شده است، اما احتمالا هم حسن روحانی و هم منتقدان او از این اعتراضات برای پیشبرد برنامه های سیاسی خود استفاده خواهند کرد.

برجام

در گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا آمده است: بیانیه‌های علنی تهران حاکی از آن است که ایران قصد دارد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را حفظ کند، چرا که از نظر (ایران) برجام ابزاری برای رفع تحریم‌ها و در عین حال حفظ برخی توانمندی‌های هسته‌ای است.

این گزارش تصریح کرده است که ایران از نگرانی‌های دولت آمریکا درباره برجام مطلع است، ولی انتظار دارد چین، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، روسیه وبریتانیا به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بمانند.

در گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنین آمده است که برجام باعث افزایش شفافیت بیشتر فعالیت‌های اتمی ایران شده است، چرا که این توافق و اعطای اختیارات تحقیقی به آژانس بین المللی انرژی در چارچوب پروتکل الحاقی دسترسی های آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران را افزایش داده است.

روسیه

در مورد روسیه نیز به همان ماجرای دخالت در انتخابات تکیه شده و رهبران سازمانهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا هشدار دادند که روسیه به دنبال مداخله در انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۱۸ آمریکا از طریق شبکه های اجتماعی، انتشار پروپاگاندا و گزارشهای منحرف کننده، همانند آنچه در انتخابات سال ۲۰۱۶ انجام داد، است.

در نشست روز گذشته سنا دن کاتز رئیس اطلاعات ملی آمریکا به یک کمیته کنگره این کشور گفته که مسکو و دیگر نهادهای خارجی به دنبال حمله به انتخابات آمریکا و کشورهای اروپایی طی سال جاری و بعد از آن هستند. وی افزود که روسیه معتقد است این تلاشها طی سالهای گذشته منجر به تضعیف دموکراسی در آمریکا شده است.

کاتز  در این کمیته به سناتورها گفت؛ صادقانه بگویم، آمریکا تحت حمله است. شک ندارم که مسکو تلاش های موفق گذشته خود را برای تاثیر گذاری بر انتخابات ۲۰۱۸ هم به کار خواهد گرفت.

وی به راههای احتمالی روسیه برای نفوذ به انتخابات آمریکا اشاره کرد و افزود؛ در سطح پایین ما انتظار داریم که مسکو از تبلیغات، شبکه های اجتماعی، شخصیتهای غیرواقعی و... به دنبال تشدید فرسایش های سیاسی و اجتماعی در ایالات متحده است.

محافل اطلاعاتی و امنیتی آمریکا پیش از این نیز روسیه را به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا و کمک به پیروزی دونالد ترامپ کرده اند، ادعاهایی که تاکنون نتوانسته اند به خوبی آن را ثابت کنند.

تهدیدهای سایبری

بخش دیگری از نشست روز گذشته در سنا و همچنین گزارش ۲۸ صفحه ای به تهدیدهای سایبری آمریکا اختصاص داشت که در آن اعلام شد: ایالات متحده تحت حملات سایبری از گروه ها برای رسوخ کردن در داخل هر اقدام مهمی که در آمریکا انجام می شود، قرار دارد. روسیه حتی ممکن است تعرضات بیشتری بکند که به ارزش های دموکراتیک و اتحاد ما و کشورهای دیگر خدشه وارد سازد. ایران سعی می کند وارد شبکه های امریکا و متحدانش برای فراهم سازی زمینه برای اقدامات آینده می شود.

چین و تلاش برای جایگزینی آمریکا

در بخشی از نشست مدیران اطلاعااتی آمریکا در سنا از آن ها سوال شد: در کنار روسیه، چین را داریم که یک استراتژی بلندمدت همراه با صبر به سمت جایگزینی آمریکا به عنوان یک قدرت برتر است. به نظر می رسد که هر کاری اعم از نظامی، اقتصادی، تبلیغات، حک شرکت ها یا ساختار زیر بنایی، سیستم مهاجرتی و دانشگاه ها را علیه ما استفاده می کنند. آیا ایالات متحده اماده میزان چالشی که چین متوجه ما می کند، دارد؟

جواب: ما کاملا آگاهی داریم. هیچ تردیدی وجود ندارد، چیزی که اتفاق می افتد درباره چین به صورت خیلی هوشمندانه کار می کنند و به فراتر از منطقه خودشان نگاه می کنند، آن ها استراتژی دراز مدتی برای تبدیل به قدرت جهانی دنبال می کنند. از تمام ابزارهای اطلاعاتی استفاده می کنیم تا از نقشه های فعلی و آینده چین و تاثیر آن بر امریکا آگاهی یابیم.

سوال: خطر سازمان های اطلاعاتی از نقطه نظر تهدیدهایی که هست از سوی دانشجویان چینی، چیست؟

جواب: فکر می کنم استفاده از گردآوران اطلاعاتی ناشناخته همچون دانشجو، پژوهشگر و ... در بخش های مختلف اف بی آی پرداخته می شود و به نظر می رسد که دانشگاه ها و مراکز علمی آمریکا خیلی باور نکنند چنین خطری هست. بنابراین تهدید چین تنها متوجه دولت نیست و متوجه تمام جامعه آمریکا است و همه باید با چنین تهدید مقابله کنیم.

سوال: چین از طریق دانشجویان سعی می کند در آمریکا تغییر افکار عمومی دهد، آیا شما نگران این هستید که این موسسات کنفوسیوس بتواند افکار مردم را تحت تاثیر بگذارد؟

جواب: بله ما نگران آن هستیم، مدتی است که تحولات مربوط به این موسسه را دنبال کرده ایم.

کره شمالی و احتمال انجام آزمایش های موشکی بیشتر

در این گزارش به کره شمالی نیز اشاره شده و اعلام شده است که احتمالا پیونگ یانگ در سال ۲۰۱۸ میلادی آزمایش های موشکی بیشتری را انجام خواهد داد.

در خصوص این پیش بینی از «مایک پمپئو» مدیر سازمان سیا سوال شد: در این گزارش گفته شده که احتمالا کره شمالی در ۲۰۱۸ آزمایش های بیشتر موشکی انجام خواهد داد؛ ارزیابی شما چیست؟

جواب: ما یک ائتلاف جهانی علیه کیم جونگ اون و رهبر تروریسم کره شمالی ایجاد کرده ایم و این که هر کشوری چه کار باید بکند را در جلسه پشت درهای بسته مطرح خواهم کرد.

سوال: ارزیابی شما از برنامه کره شمالی برای گسترش تسلیحات غیر اتمی چیست؟

جواب: یکی از چیزهایی که آقای کوتز گفت، این بود که رهبر کره شمالی نه فقط می خواهد ابقای قدرت کند همانطور که همه دیکتاتورها می خواهند، دوست دارند وسط خوابشان در اوج قدرت بمیرند، اما او می خواهد اندیشه قدیمی کره شمالی را برای یکپارچه کردن شبه جزیره کره از دید خودش داشته باشد و از تسلیحات برای سرکوب و تحمیل خواسته های خود استفاده کند. در حالی که قابلیت هسته ای را افزایش می دهند، سعی می کنند قابلیت خودشان را برای صدمه زدن از طریق تسلیحات متعارف هم بالا ببرند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها