عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: آیت‌الله خامنه‌ای کشور را با تدبیر و درایت هدایت کردند و امروز ما باید قدر این نعمت را بدانیم.

عضو حزب اعتماد ملی: آیت‌الله خامنه‌ای با تدبیر و درایت کشور را هدایت کردند/قدردان این نعمت باشیم

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و استاندار سمنان در دولت یازدهم درباره شرایط عدالت اجتماعی در دوره‌های پیش و پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما بر مبنای فرهنگ دینی ما و با رهبری یک مرجع تقلید و نماینده عام امام زمان علیه‌السلام در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

وی افزود: خداوند در قرآن مجید در سوره مبارکه حدید می‌فرماید: "به تحقیق ما پیامبرانی را برای شما فرستادیم، بینات و دلایلی را همراه آنها کردیم، کتاب‌های آسمانی را برای شما فرستادیم، آهن یعنی حدید و میزان را در اختیار شما قرار گذاشتیم، یعنی سنجش را. تا چه؟ لیقوم الناس بالقسط؛ تا در جامعه خود عدالت اجتماعی را پیاده کنیم." پس می‌شود گفت که هدف ارسال رسل و ارسال کتب، فرستادن  ۲۴ هزار پیامبر از آدم تا خاتم، ارسال ۱۰۴ کتاب آسمانی که مهم‌ترین آن قرآن مجید هست و در اختیار گذاشتن حکومت و قدرت که آهن و میزان هست چیزی جز عدالت اجتماعی نیست.

** عدالت اجتماعی بعد از انقلاب در روستاها و نقاط محروم خوب اجرا شد

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با تصریح بر اینکه مفهوم دیگرش این است که اگر از یک حکومتی عدالت اسلامی و عدالت اجتماعی را بگیریم، آن حکومت دیگر  اسلامی نیست، گفت:  پس اسلامیت ما به عدالت است. حالا باید ببینیم که انقلاب اسلامی در چه شرایطی در کشور ما شروع شد و برای ایجاد عدالت اجتماعی چه قدم‌هایی را برداشت؟ بنده قبل از انقلاب معلم بودم -در منطقه فیروزکوه دماوند و هم در منطقه کوه سرخ کاشمر هم در منطقه خلیل آباد کاشمر- احساس می‌کنم که عدالت اجتماعی در محیط‌های دوردست و روستاها خوب اجرا شده است. یعنی شما در روستاهای قبل از انقلاب آب شرب لوله کشی نداشتید، جاده به ندرت بود، برق بسیار کم بود، خانه بهداشت وجود نداشت. مدارس گلی بود و شرایط زندگی در روستاها بسیار شرایط سختی بود.

انقلاب اسلامی ما در راه عدالت اجتماعی به ویژه طبقه ضعیف جامعه که در روستا زندگی می‌کردند توجه ویژه‌ای داشته است. در بعد عدالت اقتصادی در روستاها و محیط‌هایی که مردم از کمترین امکانات رفاهی برخوردار نبودند، امروز به حول و قوه الهی از امکانات برخوردار هستند.

استادار سابق سمنان تصریح کرد: انقلاب اسلامی ما در راه عدالت اجتماعی به ویژه طبقه ضعیف جامعه که در روستا زندگی می‌کردند توجه ویژه‌ای داشته است. در بعد عدالت اقتصادی در روستاها و محیط‌هایی که مردم از کمترین امکانات رفاهی برخوردار نبودند، امروز به حول و قوه الهی از امکانات برخوردار هستند. از نظر عدالت مدیریتی در این کشور عده خاص و یک مجموعه خاص حکومت می‌کردند به این معنی که در راس کشور حکومت موروثی بود از پدر به پسر می‌رسید و شایستگی‌ها اصلاً لحاظ نمی‌شد اما به حول و قوه الهی در انقلاب اسلامی ما از کوچکترین نقطه جغرافیایی یک روستا که ۲۰ خانوار جمعیت در آن هست تا بزرگترین نقطه جغرافیایی کشور که تهران هست، شهر و روستا به وسیله خود مردم اداره می‌شود.

وی افزود: عدالت مدیریتی هم از دست خانواده هزار فامیلی شاه گرفته شد و در اختیار مردم قرار دارد و در عدالت مدیریتی هم ما خوشبختانه موفقیت‌های خوبی داشتیم. در شهرها قبل از انقلاب انتخابات به سبک امروز نبود، شناسنامه‌های روستایی‌ها را می‌گرفتند و می آمدند در شهر از طرف روستایی‌ها رأی می‌دادند. بقچه بقچه شناسنامه از روستاها می آوردند بعضاً برای حفظ ظاهر تعداد اندکی هم روستایی‌ها را در عقب کامیون‌ها سوار می‌کردند به صورت بسیار نمادین که بیایند و رأی بدهند. امروز شما می‌دانید که مردم با آزادی و طیب خاطر خودشان می‌روند پای صندوق‌ها و هرکس که خودشان تشخیص می‌دهند رأی می‌دهند. بنابراین عدالت در مدیریت اتفاق افتاد.

** مردم در انتخاب و رای دادن و مدیریت کشور آزاد هستند

خباز با بیان اینکه رئیس قوه مجریه هر هشت سال یکدفعه و هر هشت سال به صورت دو مرحله ای انتخاب می شود و مردم به هر کسی که دلشان می خواهد رأی می دهند و در انتخاب و در رأی دادن و در مدیریت کشورشان خودشان آزاد هستند، گفت: من به عنوان فرزند یک کاسب معمولی چهار دور نماینده شهر خودمان بودم که اگر در زمان شاه بود ما را رئیس یک اداره هم قرار نمی‌دادند. البته این ها موفقیت‌های ما در این قسمت است ولی در قسمت عدالت که فاصله بین طبقات ضعیف و قوی اقتصادی است، فاصله متأسفانه زیادتر شده و این را باید همان طور که رهبر عزیزمان توصیه کردند، دولتمردان نباید اجازه دهند که فاصله بین غنی و ضعیف، فاصله معناداری باشد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه هر کسی تلاش کند باید ثمره تلاش خودش را داشته باشد ولی فاصله متأسفانه الان فاصله غیرقابل قبولی است، گفت: عده‌ای بودند در اثر زد و بندهایی یک شبه ره صد ساله را طی نمودند. مثل همین اتفاقی که الان راجع به ارز افتاد. عده‌ای متأسفانه بهره مند شدند و منتفع شدند. این فاصله را باید جمهوری اسلامی کم کند تا همه مردم طعم شیرین عدالت اجتماعی را به صورت کامل بچشند.

عده‌ای بودند در اثر زد و بندهایی یک شبه ره صد ساله را طی نمودند. مثل همین اتفاقی که الان راجع به ارز افتاد. عده‌ای متأسفانه بهره مند شدند و منتفع شدند. این فاصله را باید جمهوری اسلامی کم کند

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره افت ارزش پول ملی و کاهش خرید مردم، اظهار داشت: در مجلس هشتم که نماینده بودم یک مناظره تلویزیونی داشتم با رئیس کل بانک مرکزی آن زمان. در آنجا من یک هزار تومانی در جیبم بود درآوردم و از تلویزیون نشان دادم به رئیس کل بانک مرکزی و گفتم آقا این هزار تومانی که در جیب من هست در اثر کاهش پول ملی در ظرف این یکی دو ماه گذشته به یک سوم کاهش پیدا کرده یعنی ارز هزار تومان یک دفعه شد ۳ هزار تومان. خب این به معنی این است که ثروت کشور یک سوم شد. وقتی قدرت پول ملی کاهش پیدا کرد حقیقتاً مردم هم متضرر می‌شوند. البته عده‌ای که خودشان در کاهش پول ملی نقش داشتند آنها منتفع می‌شوند، بهره مند می‌شوند. این مسئله، مسئله بسیار مهمی است که ما نباید بگذاریم که کاهش پول ملی ما کاهش اتفاق بیافتد.

خباز افزود: در دولت دهم ارز از هزار تومان یک شبه، ۳ هزار تومان شد. دولت و یا بانک مرکزی یکی از وظایفش این است که باید کاهش پول ملی را سرلوحه کار خودش قرار دهد، البته افزایش قیمت ارز همین الان اتفاق افتاده و هیچ دلیل اقتصادی ندارد یعنی این طور نیست که یکدفعه مثلا ظرف یک ماه یا دو ماه بالا رفته باشد. همیشه نزدیک به عید قیمت طلا و ارز اندکی بالا می‌رود. این هم به دلیل این است که مردم می‌خواهند خارج بروند اما بالا رفتن تا اندازه ۴۸۰۰ جنبه اقتصادی ندارد.

** عده‌ای برای ناکارآمدن نشان دادن نظام وارد بازار ارز شدند

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی با بیان اینکه عده ای برای جلوه دادن ناکارآمدی نظام وارد بازار ارز شده‌اند، گفت: عده‌ای فکر می‌کنند اینکه قیمت ارز روند صعودی داشته باشد و ناکارآمد باشد دولت ضرر می‌کند اما ما معتقد هستیم که حاکمیت ضرر می‌کند. یعنی به دولت تنها ارتباط ندارد. آن کسانی که در صدد افزایش قیمت ارز هستند و از این مسیر به فکر کلاهی برای خودشان هستند. باید با قوای مختلف جلوی آنها را گرفت. نباید اجازه داد با بازار سیاه کشور را به گونه‌ای پیش ببرند که ارزش پول ملی کاهش یابد. دولت در حال حاضر کسری بودجه ندارد که بخواهند این اتهام را به دولت بزنند که کمبود بودجه دارد و می خواهد با افزایش قیمت ارز این کسری را جبران کند ما امسال چون بودجه واقعی بسته شد کسری بودجه نداریم، بنابر این اتهامی که می‌زدند که  دولت مقصر است واقعیت ندارد. همه نیروهای قوای سه گانه باید کمک کنند و جلوی کسانی که در بازار ارز تخریب بوجود می‌آورند و قصدشان ناکارامدی نظام است به شدت بگیرند.

** دشمن خواب راحت از ترش موشک‌های ما ندارد

استاندار سابق سمنان در پاسخ به این پرسش که چرا در برخی بخش های مانند بخش های امنیتی و نظامی شاهد پیشرفت چشم‌گیر هستیم اما در اقتصاد و مسائل مدیریتی همچنان ضعف داریم، گفت:  ما در اول جنگ یادم هست قدرت ساخت یک گلوله کلاشینکوف نداشتیم. سیم خاردار نمی‌توانستیم تهیه کنیم. آقای رفیق دوست وزیر سپاه بودند برای تهیه سیم خاردار باید می‌رفت چند دست می‌گشت تا سیم خاردار تهیه می‌کرد ولی امروز به حول و قوه الهی ما موشک‌های دوربرد دو هزار کیلومتری داریم که دشمن شب خواب راحت ندارد. اسرائیلی که همیشه تهدید کشورهای اسلامی را تهدید می‌کرد امروز خودش از ترس موشک‌های ما شب خواب راحتی به چشمش ندارد. این از موفقیت‌ها و سربلندی‌های ماست البته ما در صدد ایجاد ناامنی در هیچ جای دنیا نیستیم و همه برای بازدارندگی و دفاع از خودمان است ولی نباید فکر کنیم در همین مسئله موفق شدیم.

امروز ما موشک‌های دوربرد دو هزار کیلومتری داریم که دشمن شب خواب راحت ندارد. اسرائیلی که همیشه تهدید کشورهای اسلامی را تهدید می‌کرد امروز خودش از ترس موشک‌های ما شب خواب راحتی به چشمش ندارد.

وی افزود: در انرژی هسته‌ای هم بحمدالله سانترفیوژهایی که خودمان ساختیم و کارهایی که انجام دادیم، آب سنگینی که ایجاد شد  دنیا را به تحیر وادار کرد. بنابراین ایران فقط در بعد نظامی و تسلیحات نظامی موفقیت نداشته در بعد استفاده از انرژی هسته‌ای رادیوداروها موفقیتهای چشمگیری داشتیم که دنیا در مقابل عظمت ایران سرافکنده شده است. در بعد پزشکی هم همینطور است شما می‌دانید که جمهوری اسلامی ایران در بعد پزشکی جزو کشورهای سرآمد است. یادم هست در اول انقلاب به هر بیمارستانی که می‌رفتید پزشک‌های هندی و کشورهای دیگر اسلامی می‌آمدند و در صورتی که امروز شما در هر بیمارستانی حتی در روستاها هم می‌روید پزشک خانواده وجود دارد.

** بعد از ۶۲ سال تراز اقتصادی ایران مثبت شد

خباز با تأکید بر اینکه در بعد اقتصادی هم در بعضی از جهات موفق بودیم که نظام اسلامی توانسته است بعد از ۶۲ سال که تراز تجاری ما منفی بود، امروز تراز تجاری ما مثبت شود، گفت: بعد از ۶۲ سال وارداتمان بیشتر از صادراتمان شد. در ابعاد دیگر هم مثلا در خودکفایی گندم ما بعد از ۴۵ سال سر سفره خودمان نشستیم یعنی در گذشته گندم از کانادا و کشورهای دیگر می‌آوردیم امروز بحمدالله سر سفره خودمان هستیم.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در ابعاد اقتصادی یکی از مشکلات اصلی ما ایجاد اشتغال است، گفت: در این قسمت ما یک عقب افتادگی داریم که همه خانواده‌ها را رنج می‌دهد. موفقیت‌ها را هیچ کس رد نمی‌کند و مردم با انصافی هستند. می‌گویند موفقیتها را قبول داریم ولی در خانه دو یا سه جوان تحصیل کرده بیکار هست چه کار کنیم؟ بنابراین دغدغه همگانی است ولی در عین حال امیدواریم که این نیاز اصلی مردم که ایجاد اشتغال است حل شود. وقتی اشتغال بوجود آمد، پشت سر آن ازدواج پیش می‌آید، وقتی ازدواج بوجود آمد فکر زندگی می‌شوند و این کمبود جمعیت که کشور ما رو به پیری می‌رود به نوعی جبران می‌کنند. من اعتقادم این است که الان دولت تمام تلاش خودش را به کار برده و دستورات اکیدی رئیس جمهور اخیرا به استانداران و وزرای اقتصادی دادند که باید با تدابیر جدیدی که اندیشیدند وضع اشتغال که در همه خانه‌ها نشان می‌دهد را از بین ببرند.

وی افزود: هنر بزرگ این دولت این بود که تورم ۴۴ درصدی را به یک رقمی رساند. موفقیت‌ها به جای خودشان محفوظ است ولی ناکامی‌ها را حتما باید جبران کنند تا مردم عزیزمان شیرینی و حلاوت اشتغال فرزندانشان را بچشند.

در بخش اشتغال ما یک عقب افتادگی داریم که همه خانواده‌ها را رنج می‌دهد. موفقیت‌ها را هیچ کس رد نمی‌کند و مردم با انصافی هستند. می‌گویند موفقیتها را قبول داریم ولی در خانه دو یا سه جوان تحصیل کرده بیکار هست چه کار کنیم؟

** قبل از انقلاب در کشور نه آزادی بود، نه استقلال و نه رای مردم

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه این گفت‌وگو درباره نامه اخیر یکی از مسئولین سابق به رهبر معظم انقلاب که تلاش کرده تمام مشکلات کشور را متوجه رهبری کند و پاسخ به این پرسش که چرا برخی مسئولان سابق در مقام اپوزیسیون قرار می‌گیرند، گفت: ما در شرایطی کشور را تحویل گرفتیم که نه استقلال داشتیم، نه آزادی داشتیم، نه یک حکومتی که بر مبنای رأی و نظر مردم باشد، مردم آمدند به صحنه و گفتند "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی". انتظارشان این بود که استقلالشان از حالتی که آمریکا و مستشاران آمریکایی را کشور را اداره می‌کردند خارج شود که الحمدالله شد و در اوج موفقیت هم هست.

** نباید طوری حرف زد که فردای قیامت شرمنده باشیم

وی افزود: در قبل از انقلاب آزادی بیان در کشور خودش را نشان نمی‌داد اگر کسی اظهار نظر می‌کرد آن را با داغ و درفش پاسخ می‌دادند. جمهوری اسلامی اما همه ارکانش از کوچکترین نقطه جغرافیایی تا دولت و وزرا و حتی خود مقام معظم رهبری که با رأی خبرگان انتخاب می‌شوند و همه و همه با رأی مردم انتخاب می‌شوند و اینها همه موفقیت است. به نظر بنده هر کس در هر مسئولیتی چه روسای قوا، چه روسای ارتش و نهادهای انقلابی، نظامی و انتظامی به اندازه حیطه اختیاراتشان هم در موفقیت‌ها نقش داشتند و هم در ناکامی‌ها. من معتقدم باید با انصاف صحبت کنیم و بدانیم که قرآن می‌فرماید "ما یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلاّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ؛ هر حرفی که از دهان شما درمی‌آید دو ملک ضبط می‌کنند". هیچ موقع حرفی نزنیم که فردای قیامت شرمنده شویم.

کسی نمی‌تواند در این کشور مسئولیتی داشته باشد و بعضا بگوید "کی بود کی بود من نبودم". هر کسی که به اندازه توانی که داشته و اختیارات و قدرتی که داشته است پاسخگو باید باشد.

نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی گفت: من نمی‌توانم به عنوان نماینده مجلس که ۴ دوره نماینده مجلس که ریل گذاری می‌کردیم و قطار اجرا را روی ریل مجلس حرکت می‌‌دادیم، حالا بگویم من نقشی نداشتم. منطقا و عقلا نمی‌شود این کار را کرد. قوه قضاییه هم همینطور است قوه قضاییه هم امروز ۴ یا ۵ رئیس قوه قضاییه تا به حال عوض کردیم هر کس در حیطه کار خودش هم مسئولیت الهی در پیشگاه خداوند و در پیشگاه تاریخ دارد، بنابراین کسی نمی‌تواند در این کشور مسئولیتی داشته باشد و بعضا بگوید "کی بود کی بود من نبودم". هر کسی که به اندازه توانی که داشته و اختیارات و قدرتی که داشته است پاسخگو باید باشد.

خباز درباره عدم توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب توسط مسئولان برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی، گفت: اوایل انقلاب هم اینگونه نبود که همه انقلابیون تابع نعل به نعل فرمایش امام باشند. بعضی مثل ما که متشرع بودیم و معتقد بودیم که امام زمان (عج) فرمودند «فاما الحوادث الواقعة فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا» در آخرالزمان به مراجع تقلید توجه کنید تا گمراه نشوید برای ما فرمایش امام جنبه اعتقادی داشت. در زمان حضرت امام یادم هست که امام یک تشری زدند به ۶ یا ۷ نفر از نمایندگان مجلس و آنها هم برای همیشه کاندیدا نشدند. یعنی از تشر حضرت امام که در مقابل وزارت خارجه آن زمان رفتاری انجام داده بودند این کار را کردند.

** آیت‌الله خامنه‌ای عالمانه، با تدبیر و با درایت کشور را هدایت کردند

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: این مسئله از همان قدیم هم بوده و برای حالا نیست و در صدر اسلام هم به پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام به اندازه امیرالمومنین، سلمان، اباذر، مقداد و عمار اعتماد نداشتند. اعتقادات مختلف بود. به اندازه اعتقادی که به خدا داشتند فرمان پیغمبر را عمل می‌کردند. در زمان انقلاب ما همینطور بود الان هم همینطور است. من اعتقادم این است که بعد از ارتحال ملکوتی حضرت امام یک شرایط خاصی بر کشور حاکم شد و واقعا رهبر عزیز انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این کشتی را عالمانه، با تدبیر با درایت هدایت کردند و امروز ما به حول و قوه الهی از چنین نعمتی برخورداریم و باید قدر این نعمت را بدانیم. اعتقاد ما این است و در قانون اساسی هم هست که ستون اصلی خیمه نظام اسلامی ما رهبر عزیزمان هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این کشتی را عالمانه، با تدبیر با درایت هدایت کردند و امروز ما به حول و قوه الهی از چنین نعمتی برخورداریم و باید قدر این نعمت را بدانیم.

استاندار سابق سمنان تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید "لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ" وقتی نعمتی به شما می‌دهم قدر نعمت را بدانید بیان کنید و اظهار کنید تا دیگران هم بدانند اگر نکردند و قدر نعمت ندیدید باید بدانید که إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ عذاب الهی به دلیل کفران نعمت بر شما نازل خواهد شد و خداوند هم با هیچ قوم و قبیله و جمعیتی خواهرخواندگی و برادر خواندگی ندارد. مردم قدر امیرالمونین را ندانستند بعد از مدت کوتاهی حجاج ابن یوسف ثقفی را بر آنها حاکم کرد، کسی که تاریخ در بیان ظلم و ستم و تعدی او قاصر است و چشم تاریخ را سیاه کرده است. خداوند با هیچ کس قوم و خویشی ندارد اگر قدرت نعمت را بدانیم خداوند نعمت برما ارزانی می‌کند که مردم هم می‌دانند و مردم ما واقعا مردم باوفایی هستند.

** ملت در ۲۲ بهمن مردانه به میدان آمدند

خبار در پایان این گفت وگو با بیان اینکه حرکتی که در ۲۲ بهمن مردم انجام دادند در نوع خودش بی‌نظیر بود و در دنیا هم بی نظیر بود، گفت: مردم با هزینه خودشان، با گرفتاری‌های اقتصادی که دارند، با ناراحتی‌هایی که از بعضی رفتارها دارند اینجور مردانه به صحنه آمدند و از دین و انقلاب و رهبرشان حمایت کردند. این در نوع خودش بی‌نظیر است لذا من اعتقاد دارم و رجای واثق دارم که خداوند متعال در مقابل این همه جانفشانی مردم نعمتش را بر مردم عزیز این کشور ارزانی خواهد داشت. همانطور که ما امروز در منطقه کشور سربلندی هستیم و استکبار جهانی می‌داند که بدون حضور ایران هیچ مشکلی در منطقه حل نخواهد شد انشاءالله بر قوت و عزت و شوکت جمهوری اسلامی خواهد افزود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها