در بین ۱۹۰ کشور، یک پله بالاتر از سیرالئون و در رتبه ۱۸۹ ایستاده‌ایم. در منطقه هم جایگاه بالایی داریم. ۲۵ برابر بیشتر از ژاپن و دو برابر بیشتر از ترکیه.آمارهایی بالا مربوط به تصادفات و تلفات رانندگی که به آن افتخار نمی‌کنیم، زیرا وضعیت بحرانی جاده‌های ما را نشان می‌دهد.

خطر ! جاده فرهنگ رانندگی باریک است

قدس آنلاین- در بین ۱۹۰ کشور، یک پله بالاتر از سیرالئون و در رتبه ۱۸۹ ایستاده‌ایم. در منطقه هم جایگاه بالایی داریم. ۲۵ برابر بیشتر از ژاپن و دو برابر بیشتر از ترکیه. آمارهایی بالا مربوط به تصادفات و تلفات رانندگی که به آن افتخار نمی‌کنیم، زیرا وضعیت بحرانی جاده‌های ما را نشان می‌دهد.

نوسازی ناوگان حمل و نقل تنها راه چاره نیست

برای فاصله گرفتن از این شرایط بحرانی باید تلاش کرد که فرهنگ صحیح رانندگی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در جامعه نهادینه شوند.

رئیس هیئت مدیره دفتر جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه سالانه در حوادث رانندگی حدود ۱۶ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و ۳۱۴ هزار نفر مجروح می‌شوند که ۱۰ درصد آن‌ها معلول و از کار افتاده هستند، به خبرنگار ما می‌گوید: ایمن سازی شبکه‌های حمل و نقل جاده‌ای، کنترل و نظارت توسط پلیس، امدادرسانی به موقع پس از وقوع حادثه، نوسازی ناوگان حمل و نقل و آموزش رفتار و فرهنگ سازی، پنج عامل اثرگذار در کاهش تلفات حمل و نقل جاده‌ای هستند؛ عواملی که اصلی‌ترین و اثرگذارترین آن آموزش عمومی است.

محمد بخارایی اضافه می‌کند: دست اندرکاران بودجه و مقامات عالی‌رتبه کشور همیشه برای رفع مسائلی مانند ارتقای ایمنی جاده‌ها، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و... به بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل پرداخته‌اند، اما به نظر می‌رسد به آن‌ها آدرس سر راستی داده نشده است؛ زیرا این عامل تنها یکی از پنج دلیل مهم است.

وی می افزاید:در سال ۸۴ حدود ۷ میلیون خودرو و ۴ میلیون موتورسیکلت در کشور وجود داشت، اما اکنون بیش از ۲۰ میلیون خودرو و بیش از ۵/۱۱ موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند. از آنجا که حدود ۴۵درصد تلفات در کشور را موتور سواران و عابران پیاده تشکیل می‌دهند، بدیهی است که اگر به آموزش عمومی در حمل و نقل، ترافیک، کنترل و نظارت موتور سواران و حتی عابران پیاده پرداخته شود، اثرات خوبی را در جامعه مشاهده می‌کنیم.

بخارایی بیان می‌کند: آموزش در برابر ساخت، تعریض و ایمن سازی جاده‌ها، اقدامی کم هزینه و زود محصول است. ، بهتر این است که آموزش عمومی را مانند تمام کشورهای توسعه یافته از سطح دانش‌آموزان که براحتی آموزش‌پذیر بوده و رانندگان وسایل نقلیه و متصدیان امور اجرایی آینده کشور هستند، شروع کنیم.

وی تأکید می‌کند: ما همه از پلیس انتظار آموزش ایمنی داریم، در حالی که باید تمام رسانه‌ها، آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات حتی تریبون‌های مذهبی پای کار آمده و رفتار مناسب حمل و نقلی و فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه را برای کاهش خطرات آن آموزش دهند.

بخش خصوصی پای کار بیاید

حمل و نقل جدید بر سه عنصر خودرو، انسان و راه استوار است. هر چه بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌های منفی این سه عنصر اثرگذار باشد، می‌تواند در مدیریت ایمنی حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق آمار نیمی از فوت شدگان سال گذشته در اثر حوادث رانندگی بوده، به خبرنگار ما می‌گوید: حوادث ترافیکی در ایران بر خلاف سایر کشورها و با وجود تمام اقدام‌های صورت گرفته، همچنان رتبه نخست را دارد. حوادثی که حدود ۷۲ درصد جان باختگان آن در خارج از شهرها و بقیه نیز داخل شهرها جان خود را از دست می‌دهند.

حمید بنایی اضافه می‌کند: در بروز یک حادثه؛ وسیله نقلیه، راننده و جاده هر کدام به اندازه هم سهیم هستند. خوشبختانه در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای بالابردن استانداردهای وسایل نقلیه و حتی جاده‌ها انجام شده، اما باید برای ارتقای فرهنگ، کار بیشتری انجام دهیم.

این کارشناس حوزه راه کشور توضیح می‌دهد: در برخی استان‌های بزرگ کشور مانند خراسان رضوی کمترین میزان برخورداری را از بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها داریم که دلیل عمده آن کم بودن بودجه عمرانی کشور است. باید رانندگان در حوزه ترافیک جاده‌ای به علایم و نکات هشدار دهنده توجه داشته باشند. وقتی تابلوی پیچ خطرناک نصب شده است، راننده بداند که بر اساس نظر کارشناسان و صاحبنظران پیچ خطرناک است و باید احتیاط بیشتری کند، یا وقتی خواسته می‌شود با سرعت مطمئنه حرکت کند، باید ایمان داشته باشد که حرکت با سرعت بیشتر از آن، خطر تصادف را بیشتر می‌کند.

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: حدود پنج دوره پیش مجلس شورای اسلامی، ۶۰درصد بودجه کشور عمرانی و ۴۰ درصد جاری بوده است، اما اکنون ۸۵درصد بودجه برای هزینه‌های جاری و ۱۵درصد عمرانی است. البته این آمار دلیل القای حس ناامیدی به جامعه نیست، بلکه بیان می‌کند که باید بیشتر کار شود.

بنایی تصریح می‌کند: برای ارائه بهتر خدمات می‌توان از بخش خصوصی در بخش حمل و نقل جاده‌ای و ارتقای بزرگراه‌ها بهره گرفت.

ایمن سازی جاده‌ها در پیچ و خم مشکلات

با این همه راهکار هنوز وضعیت مطلوبی نداریم. در برخی استان‌ها مانند فارس تلفات سوانح رانندگی بسیار بالاست، به طوری که در چهار سال متوالی بالاترین تلفات رانندگی را در کشور داشته است، اما با این همه هنوز کار ثمربخشی نه تنها برای آن، بلکه برای سایر راه‌های کشور نشده است.

یکی از نماینده‌های استان فارس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای جلوگیری از حوادث ناگوار جاده‌ای، آن طور که باید و شاید برنامه‌ریزی نکرده‌ایم، به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: طبق اعلام پلیس راهور بیش از ۸۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور شناسایی شده است که از این تعداد حدود ۳۰۰۰ نقطه اصلاح هندسی شده و حدود ۵۰۰۰ نقطه دیگر کماکان حادثه‌خیز هستند. بسیاری از هزینه‌های جاده‌ای برای رفع پیچ‌های خطرناک انجام می‌شود، در حالی که طبق شعار بهتر بودن پیشگیری از درمان، بهتر است که جاده‌ها از همان ابتدا با نگاهی کارشناسی ساخته شده و این موارد در آن‌ها برطرف شوند.

اصغر مسعودی در ادامه بیان می‌کند: در بسیاری از جاده‌ها اعمال نفوذهایی صورت می‌گیرد که بر اثر آن‌ها مسیرها تغییر می‌کند. مسیری که می‌تواند کم خطرتر و نزدیک‌تر باشد، به خاطر برخی مصالح مورد توجه قرار نمی‌گیرد. دولت آن طور که باید برای جاده‌های کشور اعتبار لازم در نظر نمی‌گیرد. پیمانکاران بسیاری در حوزه راه کشور داریم که مطالبات بسیار زیادی دارند و همین مطالبات سبب می‌شود آن طور که باید، کارها را پیگیری نکنند. طولانی شدن اهداف و مطالبات یکی از مشکلات جاده‌هاست.

نماینده نی‌ریز و استهبان اضافه می‌کند: وضعیت پشتیبانی از پروژه‌های راه‌سازی ضعیف است. پروژه‌ها را به پیمانکاران می‌دهیم و از امکانات اداره راهداری به خوبی استفاده نمی‌کنیم. اگر بتوانیم از امکانات سایر ادارات مرتبط با حوزه راه استفاده کنیم، قطعاً وضعیت بهتر از این می‌شود.

وی در پایان تصریح می‌کند: علاوه بر مشکلات حوزه راه کشور باید کیفیت خودروها را نیز ارتقا بخشیم. صحبت حمایت از تولید داخلی می‌کنیم، اما کیفیت خودروها را بالا نمی‌بریم. اگر شعار استفاده از تولید ملی داریم، باید کیفیت ملی هم ارتقا پیدا کند. اگر خودرویی تولید کنیم که کیفیت آن در حد کف بین‌المللی و قیمت هم مناسب باشد، هیچ نیازی به تبلیغ خودروی داخلی نداریم. پس از آموزش رانندگان و فرهنگ سازی در زمینه رعایت مقررات رانندگی، باید کیفیت ایمنی جاده‌ها و خودروها را بالا برد تا هر تصادف جاده‌ای ساده‌ای منجر به کشته شدن سرنشینان خودرو نشود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها