قزوین_ این روزها که بازار فعالیت اسنپ در شهر قزوین روز به روز داغتر می شود، باید دید فعالیت این خودروها چه فرصت هایی را برای رانندگان و چه تهدیدهایی را برای مسافران به دنبال دارد.

فعالیت اسنپ در قزوین فرصت یا تهدید؟

قدس آنلاین_ گروه استان ها_ رقیه کشاورز؛ اپلیکیشنی نوپا که در مدت کوتاهی به پدیده‌ای اجتماعی تبدیل شد و با اقبال چشمگیر مخاطبان، توانست به امپراتوری تاکسی‌های دربستی پایان دهد؛ اتفاقی که از پس چالش‌هایی سخت و جنجال‌هایی مختلف پیش آمد و عبور مدیران اسنپ از آن روزهای سخت، امروز موجب گسترش روزافزون این کسب و کار شد تا کم کم، آن را به یکی از غول‌های تجارت الکترونیک تبدیل کند.

 اسنپ، به عنوان یکی از دو شرکت بزرگی که هم اکنون در تهران و در برخی از شهرهای کشور فعالیت دارد، کاملا برای مردم شناخته شده است و روزانه هزاران سفر به واسطه آن انجام می‌گیرد؛ سهولت در استفاده، قیمت مقرون به صرفه و کیفیت بالای سفری که اسنپ در مقایسه با تاکسی‌های شهری در اختیار مسافران قرار می‌دهد موجب شده تا مورد اقبال عموم قرار گیرد؛ اما شاید ندانید اسنپ نیز همچون هر سرویس دیگر قوانین خاص خود را دارد؛ قانون‌هایی که شاید کمتر مسافری از آنها مطلع باشد.

حال باید دید تاکسی های اینترنتی یا همان اسنپ که این روزها موضوع داغ تاکسیرانان و البته مسافران شده است و برخی از مردم قزوین نیز برای سهولت رفت و آمد خود از مبدأ به مقصد به سفارش های اینترنتی و استفاده از خودروهای اسنپ روی آورده اند، پاسخگوی تأمین امنیت مسافران خواهد بود و مجوزهای لازم برای فعالیت را دارد؟

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: خودروهایی که با عنوان «اسنَپ» در سطح شهر فعالیت می کند، به عنوان خودروی تاکسی نیست و به عنوان خودروهای شخصی است که به مجوز اینترنتی فعالیت اینترنتی دارد که برخی از آنها هم خارج از شهر  قزوین وارد این شهر می شود.

عبدالعلی دربندی زاده افزود: با چند مورد از این خودروها در برخی از مناطق خارج شهر برخورد و آنها را متوقف کردیم؛ رانندگان این تاکسی در سازمان تاکسیرانی ثبت نام کرده و عضو سازمان شدند و در حال حاضر براساس این عضویت فعالیت های خود را می کنند.

وی عنوان کرد: خودروهای الکترونیکی یا اینترنتی که در حال حاضر در سطح شهر قزوین فعالیت می کند اشکال قانونی دارد چراکه هیچ مجوزی از سوی ارگان و سازمان در سطح شهر ندارد و مجوزهای آنها به صورت کلی و در سطح کشوری و در بستر اینترنت (اسنپ) است و در صورت بروز مشکل احتمالی، فردی پاسخگو نخواهد بود؛ در استفاده از خودروهای اینترنتی، براساس یک برنامه نرم افزاری، راننده و مسافر با هم در ارتباط بوده و مسافر جابه جا می شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین یادآور شد: در ارائه خدمات به مسافران به صورت اینترنتی، راننده ادعا دارد که فعالیت خود را با مجوز اینترنتی انجام می دهد و مسافر هم براساس علاقه خود، از این خودروها استفاده می کند و همین امر موجب شده تا رانندگان آن محکوم نشوند.

دربندی زاده با بیان اینکه فعالیت تاکسی های زیرنظر سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین به صورت اینترنتی در اسفندماه سالجاری کلید می خورد و تبلیغات آن از چند روز آینده آغاز می شود، یادآور شد: هدف از این رویکرد، مقابله و رقابت با خودروهای اسنپ نیست بلکه یافتن جایگاه تاکسی های سازمان است؛ جابه جایی مسافر باید توسط تاکسی صورت بگیرد و اگر قرار است کاهش قمیتی انجام شود، تلاش می شود این کاهش ها در حوزه تاکسی های زیرنظر سازمان تاکسیرانی صورت بگیرد.

* در حال حاضر هیچ تاکسی اینترنتی زیر نظر سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین فعالیت نمی کند

وی با بیان اینکه بستر لازم برای ثبت نام اینترنتی تمام تاکسی های نوسازی شده زیرنظر سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین از جمله ۹۰۰ تاکسی را فراهم کرده ایم، اضافه کرد: انجام این فعالیت در مرحله نخست برای تمام تاکسی های موجود سازمان از جمله تاکسی های زرد و نارنجی خطی و گردشی و در مرحله آخر برای خودروهای ویژه است؛ در صورتی که تاکسی های زیرنظر سازمان پاسخگوی جابه جایی مسافران نباشد، از خودروهای شخصی برای جابه جایی استفاده می کنیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه در حال حاضر هیچ تاکسی اینترنتی در سطح شهر قزوین وجود ندارد که زیرنظر سازمان تاکسیرانی فعالیت کند و خودروهای اسنپ به صورت خودجوش فعالیت می کند، اضافه کرد: تاکسی زیرنظر سازمان تاکسیرانی از امنیت بیشتری برای مسافران برخوردار است و بنده به عنوان مدیرعامل سازمان موظف هستم از حقوق تاکسیداران دفاع کنم؛ با تکنولوژی جدید مقابله نمی کنیم بلکه با آنها همراه می شویم و راننده های تاکسی را در فضای مجازی وارد کنیم و از فضای مجازی به عنوان فرصت نگاه داشته باشیم.

دربندی زاده تصریح کرد: در حال حاضر تاکسی های شهر قزوین زیر نظر سازمان تاکسیرانی شهرداری شامل ۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه بوده که آمار آن نسبت به جمعیت شهری بیشتر است؛ تمام خودروهای کهنه و فرسوده با عمر بیش از ۱۰ سال از سال ۹۵ تا به امروز، ۲۱۰۰ خودروی فرسوده شناسایی شده که بیشتر آن خودروی پیکان، پژو روآ، است که ۹۰۰ دستگاه از رده خارج شده و نو جایگزین شده است؛ با هماهنگی های صورت گرفته با ایران خودرو و با دست اندازهای صورت گرفته توسط آنها باید بیشتر نوسازی می شد؛ آلودگی، شخصیت مسافر را در نظر داریم.

وی تشریح کرد: برای کاهش هزینه های مردم ایجاد فضای رقابت سالم برای فعالیت همه افراد بویژه در شبکه حمل و نقل درون شهری ضروری و به نفع شهروندان است.

رئیس سازمان معدن، صنعت و تجارت استان قزوین هم پیش از این و در جمع خبرنگاران در خصوص فعالیت اسنپ در قزوین چنین گفته است: در عصر رقابتی امروز کسانی قادرند به حیات خود در بخش اقتصادی و تجاری ادامه دهند که خدمات و کالایی مرغوب با قیمتی مناسب ارائه کنند و ایجاد محدودیت برای انحصاری شدن فعالیتها منطقی نیست.

علی پرزحمت با بیان اینکه باید خود را با شبکه های حمل و نقل ارزان قیمت هماهنگ کرده و با آن کنار بیائیم، یادآور شد: یکی از فعالیتهای جدید که در بسیاری از استانهای کشور راه اندازی شده موضوع اسنپ و شبکه های حمل و نقل ارزان قیمت است.

وی در خصوص ارائه مجوز اسنپ به اتحادیه تاکسیرانی و فعالیت رانندگان تاکسی در این بخش اعلام آمادگی کرده است.

رئیس سازمان معدن، صنعت و تجارت استان قزوین یادآور شده است: باید خود را با این نوع خدمات اینترنتی هماهنگ کنیم و مقاومت در برابر پدیده های خرید و فروش، تجارت، بازرگانی و خدماتی جدید منطقی نیست؛ زمانی که یک شبکه قادر است خدمات جابجایی مسافر را با قیمت ارزان انجام دهد چرا باید مانع فعالیت آن شویم به نظر می رسد حال که تاکسیرانی با این روش مخالف است خودش هم بیاید اسنپ راه اندازی کند و مردم خودشان انتخاب کنند که از کدام سیستم و وسیله و شرکت استفاده کنند.

یکی از رانندگان اسنپ هم که به تازگی وارد بازار کار شده است، ضمن گفت وگویی با خبرنگار قدس آنلاین گفت: توسط یکی از دوستان خود با اسنپ آشنا شده و در آن ثبت نام کردم.

مهدی خلیلی تشریح کرد: فعالیت در اسنپ برایم خوشایند بوده است و از زمان آغاز در این کار، درآمد مناسبی را داشته ام.

وی ادامه داد: امیدوارم فعالیت اسنپ در شهر قزوین ادامه داشته باشد چراکه اشتغالزایی مناسبی برای جوانان فراهم شده است.

بنا به این گزارش، با آغاز به کار اسنپ در قزوین باید دید مسافران بدون دغدغه و با امنیت کامل از مبدا به مقصد جابه جا خواهند شد و درآمدزایی به این روش می تواند بخشی از مشکلات بیکاری جوانان را حل کند؟

برچسب‌ها