مشهد- آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه نماز جمعه گفت: تا زمانی که فرهنگ شهادت در کشور ما حاکم باشد و مردم ما در برابر بینششان، تصویر شهید باشد، این نظام، انقلاب، اسلام و این ولایت در جامعه و کشور آسیب‌پذیر نیست.

تا زمانی که فرهنگ شهادت در کشور حاکم باشد این نظام، آسیب‌پذیر نیست

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از سایت آیت الله علم الهدی،امام جمعه مشهد ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، ۱۱ اسفندماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این که امروز مصادف است با سالروز رحلت جان‌گداز حضرت ام‌البنین، مادر قمر بنی هاشم (علیه‌السلام)، اظهار کرد: این خانم با فضیلت، تمام ویژگی‌های اخلاقی و ایمانی که در کانون مغزش حاکم بود، یکی از منابع وراثت انفعالی مهین فرزند برومندش، قمر بنی هاشم (علیه‌السلام) بوده است.

ایشان ادامه داد: آن عشق بی‌نظیری که ابالفضل (علیه‌السلام) نسبت به وجود اقدس سیدالشهدا داشت که یک بخشش مربوط به ذوب در ولایت بودن و ذوب در مظهر حق بودن ابالفضل است، یک بخشش هم مربوط به وراثت انفعالی از چنین مادری هست.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: آن روزی که مولا (علیه‌السلام) با این خانم با فضیلت ازدواج کردند، اسم این خانم فاطمه بود، در اولین دیدارش با وجود اقدس مولا، عرض کرد آقا، مرا با اسمم در خانه خطاب نکنید، به من فاطمه نگویید، به من که فاطمه بگویید، فرزندان زهرا (س)، امام حسن (ع)، امام حسین(ع)، زینب کبری (س)و ام‌کلثوم به یاد مادرشان زهرا (س) می‌افتند، مرا ام‌البنین خطاب کنید، بر حسب این معرفت ارزشمندی که بر اساس عشق و ارادت به صدیقه اطهر این خانم با فضیلت در زندگانی خودش با امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نشان داد، ذات مقدس پروردگار در طلایه نسل او، یک ماه درخشانی مثل قمر بنی هاشم (علیه‌السلام) قرار داد که باعث افتخار او در تمام نسل‌های بشر قرار بگیرد.

ایشان، عشق قمر بنی هاشم به امام حسین (علیه‌السلام) را برگرفته از وراثت انفعالی از حضرت ام‌البنین دانست و افزود: عشقی که اباالفضل به سیدالشهدا (علیه‌السلام) داشتند و فرمودند «ای نفس خار بشوی، تو می‌خواهی آب بیاشامی در حالی که حسین هنوز لب‌تشنه است؟»، این عشق اباالفضل به وجود اقدس سیدالشهدا، یک بخشش مربوط به وراثت انفعالی این خانم بود که آن پستانی که در دهان قمر بنی هاشم گذاشت و شیری که با عشق به زهرا (س) و بچه های زهرا (س) به این پسر داد، چنین عشقی در این پسر آفرید.

اولین سهم بر از شهدا، مادران شهید هستند

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: وقتی قافله به مدینه برگشت، خبرهایی که آوردند، وقتی خبر می‌گرفت که عباست شهید شد، اونت شهید شد و جعفرت شهید شد، اعتنا نمی‌کرد، می‌گفت بگویید بر سر حسینم چه آمد؟ با حسینم چه کردند؟ این باعث می‌شود ما امروز در پرتو شخصیت این خانم بزرگوار، پی به عظمت مادران شهدا ببریم.

ایشان، اولین سهم بر از شهدا را مادران شهید بیان کرد و گفت: عزیزان من، این که یک آقاپسر جوان در سن ۲۰ سالگی مثل حججی در مقابل خنجر بران یک جلاد با کمال قدرت می‌ایستد چون از تبار قمر بنی هاشم است، به خاطر اثر و وراثت انفعالی از یک مادر هست، در این شهادت‌هایی که شهدای ما داشتند، سهم بر اول این ها در این شهادت، مادر شهدا هستند که در حقیقت این آثار را در روح و جان آنان در جریان ایثارگری گذاشتند؛ بر ما لازم است به عنوان یادگار شهید، از مادران شهید تکریم و احترام کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: تا زمانی که فرهنگ شهادت در کشور ما حاکم باشد و مردم ما در برابر بینششان، شما مردم متدین و برادران و خواهر با ایمان در آینه فکرتان، تصویر شهید باشد، این نظام، انقلاب، اسلام و این ولایت در جامعه و کشور آسیب‌پذیر نیست.

برچسب‌ها