همدان - مدیر کل منابع طبیعی وآبخیز داری استان همدان گفت: امسال ۲ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های آبخیزداری در اختیار استان قرار گرفته است.

اختصاص ۲ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های آبخیزداری همدان

 به گزارش خبر نگار قدس آنلاین، اسفند یار خزایی بیان کرد: تعهد شده ۱۵هزار و ۸۰۰ هکتار عملیات آبخیزداری در استان همدان صورت بگیرد که تا کنون۵۵۰۰ هکتار عملیات آبخیزداری اجرا شده و هم اکنون ۲۳ کارگاه در حوزه آبخیزداری با اعتبارات موجود در حال اجراست.

وی اظهار کرد: همه ساله از ۱۵ تا ۲۱ اسفند هفته منابع طبیعی نامگذاری شده و روز ۱۵ اسفند در تقویم ما از گذشته روز ملی درختکاری ثبت شده است.

خزایی با بیان اینکه استان همدان یک استان کم جنگل است، گفت: استان همدان تنها استانی است که مستثنیات آن از منابع ملی بیشتر است وخط‌های تمسیق مراتع بسیار پیچیده است و باید بر روی مالکیت توجه بیشتری شود که در این راستا کاداستر را در دستور کار قرار داده ایم.

وی با تأکید براینکه هیچ توسعه ای بدون رعایت و حفظ منابع طبیعی پایدار نیست، افزود: امروزه در تمام دنیا به این رسیدند که تلاش کنیم منابع خدادادی در طبعیت وجود داشته باشد و مدیریت جامعه حوزه های آبخیز را مطرح ‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان عنوان کرد: برنامه راهبردی حفاظت خاک و آبخیزداری از دیگر برنامه های این اداره کل در استان همدان بوده است و حوزه‌های آبخیز دارای عرصه هستند که در این عرصه ها جوامع انسانی، حیات وحش و سایر وجود دارند.

وی با اشاره به برنامه های راهبردی منابع طبیعی استان، ادامه داد: احیا وتوسعه جنگل‌ها یکی از برنامه های راهبردی است که ضمن حفاظت از وضع موجود جنگل های طبیعی که واجد اکوسیستم های ویژه در کشور هستند را تحت حفاظت داریم.

خزائی با تأکید بر رعایت تقویم کوچ توسط عشایر گفت: یکی از ضربه هایی که به مراتع وارد می شود چرای زودرس است بنابراین دامداران مجاز باید درزمان مقرر وارد مراتع شوند و از ورود دامداران غیرمجاز جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: در بحث جنگل و مرتع برنامه ویژه ای برای اطفاء حریق داریم تا در فصل بحرانی که علوفه ها خشک می شوند دچار بحران نشویم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید برنقش کاداستر اراضی در جلوگیری از زمین‌خواری، افزود: در بحث زمین خواری و تصرف اراضی ملی به‌روز بودن و نقشه های کاداستری نقش اساسی دارد و براساس ماده ۹قانون افزایش بهره وری درصورتیکه اراضی ملی را کاداستر کنیم با ضریب اطمینان ۹۵ درصدی تخریب‌های رخ داده را اعلام کرده و دفاع خوبی از پرونده ها داشته باشیم.

خزایی افزود:  مقیا س نقشه های موجود بسیار کوچک است و این نقشه ها صرفا به واسطه طرحهای منابع طبیعی تهیه شده است و هیچ سازمانی با این دقت این نقشه ها راتهیه نکرده است.

برچسب‌ها