دوربینی که به روی شانه‌ انداخته‌اند، به‌اندازه خودشان زائر است با این تفاوت که دوربین می‌تواند نائب‌الزیاره بسیاری از دلدادگان علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در طول تاریخ باشد و لحظاتی به یادماندنی از یک مقطع تاریخی را برای همیشه ثبت کند. جشنواره ملی عکس «خانه دوست» که پنجمین دوره خود را هم پشت سرگذاشت، با هدف جمع‌آوری منبعی غنی از عکسهای زیارتی توانسته است که آرشیوی غنی از حدود ۶۰ هزار قطعه عکس مرتبط با زیارت و اماکن اسلامی‌ را جمع‌آوری کند.

عکاسان، خادمیار رضوی می‌شوند

قدس آنلاین- دوربینی که به روی شانه‌ انداخته‌اند، به‌اندازه خودشان زائر است با این تفاوت که دوربین می‌تواند نائب‌الزیاره بسیاری از دلدادگان علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در طول تاریخ باشد و لحظاتی به یادماندنی از یک مقطع تاریخی را برای همیشه ثبت کند. جشنواره ملی عکس «خانه دوست» که پنجمین دوره خود را هم پشت سرگذاشت، با هدف جمع‌آوری منبعی غنی از عکسهای زیارتی توانسته است که آرشیوی غنی از حدود ۶۰ هزار قطعه عکس مرتبط با زیارت و اماکن اسلامی‌ را جمع‌آوری کند.  

آیین اختتامیه پنجمین جشنواره ملی عکس «خانه دوست» با اعلام برگزیدگان در نگارخانه «رضوان» مشهد به کار خود پایان داد. در این مراسم محمد ستاری، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران، محمدمهدی رحیمیان، امیرعلی جوادیان، محسن‌هاشمی ‌و جمعی از عکاسان و پیشکسوتان هنر عکاسی حضور داشتند.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: دست همه کسانی که لحظات ادب به علی بن‌موسی‌الرضا(ع) را ثبت کردند، می‌بوسم و امیدوارم به بهترین شکل ممکن، قطره‌ای از معرفت مردم به علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را به جهانیان نشان دهیم.

محمد علی چمیگو افزود: در همه مشاغل فرصت‌هایی برای برخی پیش می‌آید که همان ابزار و هنر را در مسیری استفاده کنند که لایق هر کسی نیست، قطعاً در حرم امام رضا(ع) رازی است که میلیون‌ها نفر در سال به زیارت امام هشتم(ع) می‌آیند و دست پر برمی‌گردند. امید می‌رود که مسیر ثبت این لحظات زیبا و به یادماندنی به قوت ادامه یابد.

وی با اشاره به طرح خادمیاران رضوی خاطرنشان کرد: فرصتی در آستان قدس رضوی برای همه دلدادگان علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به وجود آمده که بتوانند در حوزه تخصصی خود، توانمندی‌هایشان را در خدمت زائران رضوی به کار گیرند. در طرح خادمیاران رضوی، همه هنرمندان و علاقه‌مندان می‌توانند لباس خادمی ‌حضرت را بر تن کنند و در هر گوشه از ایران به زائران حضرت رضا (ع) خدمت‌رسانی کنند.

امیدواریم جشنواره جهانی شود

چمیگو از ورود مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به این عرصه خبر داد و گفت: این اتفاق خوب با شعرا آغاز شده و ۱۸ انجمن شعر در سراسر کشور شکل گرفته است، در حوزه‌های گرافیک و پویانمایی هم ورود پیدا کرده‌ایم و به زودی توفیق خادمیاری برای عکاسان هم فراهم می‌شود و از سال آینده این طرح  برای آنان هم اجرا خواهد شد.

او در پایان تأکید کرد: امیدواریم این جشنواره را در سال‌های آینده توسعه یبخشیم و دوره‌های بعدی این رویداد هنری را در گستره جهانی برگزار کنیم چون حوزه زیارت در بسیاری از کشورهای جهان اسلام وجود دارد و عکس هم زبانی بین‌المللی است که ظرفیت و اثرگذاری بسیار بالایی دارد.

کیارنگ اعلایی، دبیر جشنواره ملی عکس خانه دوست با اشاره به پیشینه این جشنواره گفت: جشنواره خانه دوست در سال ۹۲ شکل گرفت و هدف آن، تشکیل یک گروه عکاسی با دغدغه مشترک عکاسی زیارت بود که به حلقه ۲ هزار نفری عکاسان از سراسر کشور رسید.

او هدف بعدی این جشنواره را ثبت اسناد مرتبط با عکاسی زیارت با رویکرد مستندنگارانه دانست و افزود: بیشتر مسابقات به سمت عکاسی دکوراتیو و تزیینی رفته است اما این مسابقه رویکرد مستندنگارانه دارد که کمتر مورد حمایت و توجه قرار گرفته است.

اعلایی با اشاره به ارسال بیش از ۱۷ هزار قطعه عکس به این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: در دوره اول ۷ هزار قطعه، در دوره دوم  ۹ هزار قطعه، در دوره سوم ۱۱ هزار قطعه عکس و در دوره چهارم ۱۵ هزار عکس به این جشنواره رسید که امسال با شرکت ۲ هزار و ۱۰۰ عکاس از سراسر ایران، این جشنواره  جزو پراستقبال‌ترین جشنواره‌های کشور شد.

وی با اشاره به هشتگ خانه دوست در فضای مجازی گفت: این موضوع باعث شده مخاطبان، همه عکس‌ها را ببینند و داوری کنند، ضمناً قانونی داریم که حواشی کمی ‌هم نداشت و آن اینکه عکسها بدون ویرایش و دستکاری باشد و عکس‌ها با فایل خام تطبیق داده شد و این باعث شد که عکس‌های زیادی از دور رقابت حذف شد.

این هنرمند عکاس با بیان اینکه اصالت و توجه به عکاسی مستندنگارانه مورد توجه جشنواره بود، یادآور شد: در روزگاری که عکس‌ها از هر گونه دستکاری مصون نیستند، سعی کردیم که به قانون مستند بودن عکس‌ها پایبند باشیم.

اعلایی از اتفاق جالبی هم گفت که عکس پوستر جشنواره را از آرشیو عکس‌های زیارتی که مربوط به ۴۰، ۵۰ سال پیش است پیدا کرده و در فضای مجازی، صاحب عکس را که اکنون مردی میانسال است و همراه با خواهرش در این عکس دیده می‌شود، یافته بود و آن را مزد همه زحماتش برای این جشنواره دانست.

نکوداشت پیشکوستان عکاسی زیارتی

پنجمین دوره این جشنواره با داوری ۱۷ هزار و ۱۲۵ عکس رسیده به دبیرخانه و انتخاب ۱۱۱ عکس برای چاپ در کتاب و نمایشگاه، برگزیدگانش در سه بخش تک عکس حرفه‌ای، معماری اماکن اسلامی ‌و تک عکس موبایلی را به این شرح اعلام کرد.

داوران این دوره از جشنواره ملی عکس خانه دوست، ساسان مویدی، سعید محمودی ازناوه، مجید سعیدی، محمد مهدی رحیمیان و فاطمه بهبودی بودند.

در بخش عکاسی حرفه‌ای، شهروز جلالت از رشت مقام اول، حمید عزیزی خانقاهی از سنقر  مقام دوم و حجت‌الله عطایی از قم مقام سوم را کسب کردند که دیپلم افتخار، نشان جشنواره و به ترتیب، ۵، ۳ و ۲ میلیون تومان جایزه نقدی به آن‌ها اهدا شد.

در بخش عکاسی موبایلی، امیر عنایتی از تربت حیدریه مقام اول، مطهره جلیلی از همدان مقام دوم و محمد سجاد نصرتی از تهران مقام سوم را کسب کردند. فاطمه پزشکی مقدم نیز در این بخش تقدیر شد. دربخش معماری اماکن اسلامی، دیپلم افتخار، نشان جشنواره و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی به امیرمهدی نجفلو از همدان تقدیم شد. در بخش جنبی جشنواره با عنوان «همپا تا حرم» از محمد عباس‌نژاد و جواد قنبری تقدیر شد.

در پایان این مراسم از فرامرز عامل بردبار دبیر بخش عکس روزنامه قدس، حمید عربلین، علی اصغر ناصری‌مهر، امیر حسین صفرلی و حسن توکلی به عنوان پیشکسوتان عکاسی زیارتی قدردانی شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها