مراسم «شب وصل» نکوداشت حمید حسام نویسنده دفاع مقدس با حضور مسئولان،هنرمندان،علاقه‌مندان به ادبیات انقلاب اسلامی ‌و اهالی رسانه درتالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

تقدیر از سردار واژه‌ها

قدس آنلاین-در ابتدای مراسم سیداحمد عبودتیان مدیرعامل بنیاد فرهنگی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) با گلایه از کم بودن شمار این‌گونه محافل گفت: دلیل آن که اولین مراسم «شب وصل» را برای آقای حسام آغاز کردیم این است که وی اولین کسی بود که درباره موزه دفاع مقدس اقدام کرد وبنیانگذار کنگره‌های بزرگداشت سرداران شهید و بسیاری از این‌گونه فعالیت‌ها بوده است و ان‌شاءالله راه ایشان ادامه داشته باشد.

پناهگاهی برای فرزندان شهدا

دکتر محمدرضا سنگری شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه دیگر سخنران این مراسم، نیز گفت: براساس سوره «کوثر»، انسان‌ها به طریق دوطریق کوثری یا ابتری زندگی می‌کنند. زیست کوثری، زیستی زایا و پویاست و در لسان رهبر معظم انقلاب، کوثری زیستن، زنده و فزاینده است. نقطه مقابل آن ابتری است که زایش و پویایی در آن دیده نمی‌شود. یکی از خصوصیات آقای حسام کوثری‌زیستن ایشان است کما این‌که در قلم این عزیز می‌توان نظام‌مند بودن را شاهد بود.

این محقق فرهنگی اضافه کرد: زمانی که کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» ایشان را مطالعه کردم ۳۶ عنوان ارجاع و استناد در آن وجود داشت. متأسفانه در بسیاری از آثار خاطره‌نگاری با فقدان استناد مواجهیم اما در این کتاب به این مسئله به خوبی پرداخته شده است.

وهب همدانی فرزند شهید سردار حسین همدانی نیز در این مراسم درباره سردار حمید حسام گفت: ایشان از آن دسته از افرادی است  که حال اطرفیان را خوب می‌کنند. زمانی که پدر را در همدان دفن کردیم، آقای حسام پیشنهاد نوشتن خاطرات مادرشهید را با ما طرح کردند که قریب به ۱۰ ماه برای این پروژه زحمت کشیدند که در نهایت کتابی تحت عنوان «خداحافظ سردار» به چاپ رسید.

وی اضافه کرد:آقای حسام زیباترین کاری که انجام دادند، این بود که شخصیت‌هایی همچون علی خوش‌لفظ، ستار ابراهیمی وعلی چیت‌سازیان را به جامعه معرفی کردند. ما فرزندان شهدا بعضی اوقات با توجه به اوضاع جامعه، احساس دلتنگی به ما دست می‌دهد و نیاز به ملجأ و پناهگاهی داریم که حمید حسام یکی از افرادی است که پناهگاه ما فرزندان شهداست. من با آثار آقای حسام به دوران کودکی‌ام برگشتم. همان روزی که شش سالم بود و با پدرم به منزل شهید ستار ابراهیمی رفته بودیم. چندماه پیش از شهادت ایشان بود و من مبهوت چهره حاج ستار شده بودم که از چهره‌اش نور ساطع می‌شد. ان‌شاءالله آقای حسام همیشه بمانند و قلم بزنند و دل خانواده شهدا را شاد کنند.

در ادامه مراسم هم خانواده‌های شهیدان «خوش‌لفظ، چیت‌سازیان وهمدانی» از حسام تقدیر کردند وفرزند شهیدعلی خوش‌لفظ چفیه پدرش و  فرزند شهید علی چیت‌سازیان، جانماز این شهید را تقدیم وی کردند.

رنگ‌آمیزی خاطرات شهدا

در ادامه این مراسم سردارگلعلی بابایی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس درباره تأثیر حمید حسام بر خاطره‌نویسی دفاع مقدس گفت: زمان به زودی می‌گذرد تیرماه سال ۹۴ بود که در همین سالن کتاب «وقتی مهتاب گم شد» رونمایی شد و سردار شهید حاج حسین همدانی نیز حضور داشتند اما علی‌آقا حال خوشی نداشت. شهیدهمدانی پشت‌ تریبون حاضر شد و تلاش کرد سرحالش کند. او پشت تریبون گفت مگر مهتاب هم گم می‌شود این چه نامی‌است که برای کتاب انتخاب کرده‌اید؟ اما در ادامه این شهید بزرگوار توضیحات مفصلی در مورد نام کتاب داد. دو ماه قبل از این مراسم حاج حسین همدانی در حلب به شهادت رسید و ۳۰ ماه بعد علی خوش‌لفظ به شهدا پیوست.

وی تاکید کرد:بنده زمانی که ایشان به مقام بازنشستگی نائل آمدند ارتباط دوستی را برقرار کردیم  و در سال اخیردوسفر خارج از کشور با آقای حسام همراه بودم که در این مدت با بسیاری از خصوصیات‌های بارز شخصیتی ایشان آشنا شدم که یکی از ویژگی‌های ایشان رنگ‌آمیزی خاطرات شهدا است وتفریظ‌های رهبر انقلاب بر کتاب‌های حمید حسام نشان می‌دهد او خیلی خوب کارش را بلد است.  

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و وزیر اسبق آموزش و پرورش هم در این مراسم گفت: طبق آیه شریفه قرآن کریم  که می‌گوید: خلقت انسان بر اساس آزمایش است و خداوند متعال بدون آزمایش به هیچ کس درجه‌ای اعطا نمی‌کند؛ باید گفت آقای حسام در این آزمایش الهی به خوبی قبول شدند. مهم‌ترین ویژگی ایشان این است که از دفاع مقدس تاکنون، همراهی با شهدا را رها نکردند و شهادت می‌دهم که ایشان به خوبی نزد شهید همدانی شاگردی کردند.

جواد محقق شاعر و فعال فرهنگی نیز به سال‌های دور و آشنایی با حمید حسام به واسطه مرحوم امیرحسین فردی اشاره کرد و گفت: سال‌ها پیش از، به اصرار مرحوم امیرحسین فردی که به نوعی می‌توان او را پدر ادبیات داستانی انقلاب معرفی کرد، در مجله کیهان بچه‌ها مسئولیت داشتم. مرحوم فردی روزی به من درباره کتابی از نویسندگان همدانی خبر داد. او گفت امروز کتابی برای کارشناسی به من دادند که نویسنده آن همشهری شما است و فصلی از کتاب در مورد برادر شهید شما است که بسیار هم کتاب خوبی است.

محقق در پایان خطاب به برگزارکنندگان چنین مراسمی‌ گفت: باید در برگزاری چنین نکوداشت‌هایی انتشار یادنامه و کتاب همایش در اولویت باشد چرا که پس از فوت مرحوم قصیر امین‌پور ما حتی ۲ ثانیه فیلم هم در وزارت ارشاد یا صداوسیما از او پیدا نکردیم. این جلسات با زحمات زیاد تشکیل می‌شود اما کجا ثبت می‌شوند؟ برگزاری بزرگداشت‌ها بدون اثرمکتوب و کتاب کاری نیمه‌تمام است. من خواهش می‌کنم که قبل از هر چیز به فکر این باشد تا جلسات مکتوب شود و یادنامه‌ای منتشر شود که در آن کتاب‌های آقای حسام ارائه شوند تا بررسی شود

حمید حسام بعنوان آخرین سخنران این مراسم هم خاطر نشان کرد:در فرهنگی که ما زندگی می‌کنیم، دیده شدن جایگاهی نداشته است و بزرگانی همانند شهید خوش‌لفظ، شهید همدانی و... نیز دغدغه دیده شدن نداشتند و این تجربه‌ای را که برای من به وجود آمد که از دست یادگاران شهدا هدایایی بگیرم، به فال نیک می‌گیرم. زمانی که علی خوش‌لفظ شهید شد من از همسرش سؤال کردم علی از من راضی بود؟ زمانی هم که حاج حسین همدانی مرادم شهید شد، از خانم‌شان همین سؤال را کردم امیدوارم آنها از ما راضی باشند و تقاضا دارم دعا کنید من هم عاقبت‌ بخیر باشم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها