همایش «پاسداشت اندیشه جهادی» با تجلیل از جهادگر پیشکسوت حسینعلی عظیمی و رونمایی از کتاب رسم جهاد عصر سه شنبه گذشته با حضور آیت‌الله سید مهدی میر باقری و جمعی از جهادگران پیشکسوت و جوان برگزار شد.

باید به دوران جهاد سازندگی برگردیم

قدس آنلاین-همایش «پاسداشت اندیشه جهادی» با تجلیل از جهادگر پیشکسوت حسینعلی عظیمی و رونمایی از کتاب رسم جهاد عصر سه شنبه گذشته با حضور آیت‌الله سید مهدی میر باقری و جمعی از جهادگران پیشکسوت و جوان برگزار شد.

در این همایش که به همت «سازمان بسیج دانشجویی»، «دفتر مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی» و «فرهنگستان علوم اسلامی قم» ‌ در سالن بصیرت مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان برگزار گردید بر ضرورت بازگشت به دوران جهاد و احیای حیات جهادی تأکید شد.

به گزارش خبرنگار ما، آیت الله سید مهدی میر باقری در این مراسم با اشاره به بعثت حضرت رسول اکرم(ص) گفت: این اتفاق آدم‌ها را آدم دیگری و جهان را جهان دیگری کرده است.

وی با بیان اینکه درک بعضی‌ها از اسلام در حد یک فرهنگ است؛ یعنی یک تعلق فرهنگی به اسلام دارند.

وی با اشاره به نظریه یکی از مسئولان وزارت خارجه آمریکا که بر اساس آن درگیری چهارم در آغاز قرن بیست و یکم پیش بینی شده است، تصریح کرد: در این زمان که آن‌ها می‌گویند اسلام به عنوان یک تمدن در حال حیات مجدد است و تمدن اسلامی به رهبری ایران رقیب تمدن نیروهای دموکراسی به رهبری آمریکاست، عده‌ای تعلقشان به اسلام در حد یک فرهنگ است و وقتی صحبت از علم دینی می‌شود وحشت می‌کنند، چه رسد به بحث تمدن اسلامی؛ بنابراین من یکی از اصلی‌ترین عوامل تغییر را فروکاسته شدن تعلق به اسلام می‌دانم، یعنی وقتی اسلام کاهش پیدا می‌کند در حد یک فرهنگ، طبیعی است که در دوره توسعه فرهنگی که یک تمدن می‌خواهد فرهنگ‌ها را ذیل خودش جمع کند، ما می‌شویم یک فرهنگ ذیل تمدن غرب. در آن وقت دیگر جهاد سازندگی، ساختارها، فداکاری‌ها یعنی چی؟ ساختارهای مدرن با مدرنیت‌های مدرن شکل می‌گیرد.

وی در همین راستا افزود:مشکل دوم این است که ما نسل انقلاب تلاش نکردیم که ادبیات انقلاب و نهضت را به ادبیات سازندگی تبدیل کنیم. ادبیات نهضت باید به ادبیات کاربردی تبدیل شود، ادبیات انقلاب باید به ادبیات تمدنی تبدیل شود. هنوز بعضی از ما دوست داریم با ادبیات دوران نهضت شعار بدهیم؛ البته شعارها خوب هستند و باید حفظ شوند، اما حفظ‌شان منوط به این است که به ادبیات سازندگی تبدیل شوند.

وی بازگشت به دوران جهاد و با حرکت جهادی را راهکار خروج از مشکلات یاد شده دانست و گفت: این امر از نو می‌تواند اتفاق بیفتد و این مجلس میمونی که پیشکسوتان راه جهاد در کنار نسل سوم و چهارم نشسته‌اند، نشان می‌دهد که می‌شود این راه را ادامه داد.

آیت الله میر باقری افزود: اتفاقی که باید رقم بزنیم این است که روحیه جهادی و کار برای خدا و روحیه درگیری همه جانبه با دشمن را تقویت کنیم که در این راستا تبری از دشمن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بگیرد.

وی غربگرایی و احساس عقب افتادگی از غرب را آفت زمانه و بلای مدیریت انقلاب خواند و گفت: بنابر این نخستین گام ما باید مقابله با غربگرایی باشد.

* استقلال اقتصادی درگرو نگاه جهادی

حسینعلی عظیمی؛ جهادگر پیشکسوت نیز در مراسم تجلیل خود گفت: امروز برای بنده به عنوان یک جهادی روز خوبی نیست؛ چون تحت این عنوان مردود شدم، چرا که به جلسه تجلیل از خودم آمدم.

وی با اشاره به اینکه جهادی واقعی باید گمنام بماند، افزود: در واقع چند روز قبل مردود شدم که استخاره کردم که به این جلسه بیایم یانه؟ نباید استخاره می‌کردم. دلیل اینکه استخاره خوب آمد، شاید به این خاطر باشد که خداوند می‌خواهد پیشکسوتان جهاد تشویق بشوند و با جوان‌های نسل‌های دو و سوم جهاد حشر و نشر داشته باشند و آن‌ها را در کارهایی که برای انقلاب می‌خواهند انجام بدهند، تنها نگذارند.

وی با اشاره به اینکه باید تجربه ۴۰ سال تجربه جهادگران پیشکسوت در اختیار جوانان قرار بگیرد، گفت: این کار مثل کمک تمام ملت انقلابی به نسل‌های جدید انقلاب ارزش دارد.

وی با بیان اینکه برای مؤمنین معتقد به جهاد تجربه مثبت و منفی  یا شکست و پیروزی فرقی ندارد، افزود:هر دو برای آن‌ها به یک مقدار مفید و پشتوانه فردایشان است.

وی بابیان اینکه اگر از انقلاب استقلال را بگیریم، چیزی از آن جز خاطره نمی‌ماند، گفت: استقلال مقابل وابستگی است و سه رکن سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد که با حاکمیت جمهوری اسلامی، بخش سیاسی استقلال حاصل شده است؛ همچنین با برخورداری از فرهنگ قرآنی و عترت از لحاظ فرهنگی محتاج نیستیم. البته نمی‌گویم درست عمل کردیم، فقط می‌گویم محتاج نیستیم. ولی در بخش اقتصاد، لیبرال‌ها و لیبرالیسم جلوی ما ایستاده‌اند. هرجا هم خواستیم مقابله کنیم، به سمت الگوی شرقی رفتیم. اینکه آن‌ها پولدارتر از ما هستند به قدرت و فرهنگ آن‌ها نیست، بلکه دلیلش ضعف ما در اقتصاد اجتماعی است که امام (ره) جهاد سازندگی را برای جبران این ضعف ایجادکرد.

وی با تأکید بر اینکه ما جهادی‌ها ضعیف عمل کردیم و در مقاطعی از سه گروه شکست خوردیم، گفت: امام(ره) در آخرین پیامش دشمنان ما – جهادی‌ها- را سکولارها، سیاستمداران و سرمایه‌داران و برخی از روحانیون توصیف کردند. بروید ببینید امام چه می‌گوید و دشمنان ما چه گروه‌ها و جریان‌هایی هستند.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به استقلال اقتصادی با استفاده از فرمول‌های غربی و بانکداری ربوی و مقررات حاکم بر کشور یک توهم است، گفت: این‌ها به استقلال اقتصادی نمی‌انجامد. این گونه فرمول‌ها که با عدالت میانه‌ای ندارند، مثل موریانه دو پایه دیگر استقلال را می‌خورند؛ بنابراین ما برای رسیدن به استقلال اقتصادی نیاز به نگاه جهادی داریم.

*جهادی، جهادی می‌ماند

محمد علی حیدری دلگرم از دیگر پیشکسوتان عرصه جهاد سازندگی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه پیش از اینکه انقلاب مهندس عظیمی را با جهاد آشنا کند، این شهید بزرگوار آیت‌الله مدنی بود که ایشان را با عرصه جهاد آشنا کرد، گفت: یعنی ما با مجوز شهید مدنی وارد جهاد شدیم و رسم جهادی را از آنجا آموختیم، اما با حکم امام خمینی(ره) در ۲۶ خرداد بتدریج سازندگی و خودسازی را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه جهاد سازندگی و اعزام به روستاها کم‌کم جهادگران را پخته و تربیت می‌کرد، گفت: با اعزام به دورترین روستاها تازه در می‌یافتیم که در درون روستاها انقلاب بزرگ‌تری در حال اتفاق است؛ چرا که روستاییان با خان‌ها می‌جنگیدند.

وی با اشاره به اینکه با مهندس عظیمی در سال‌های ۶۲- ۶۱ آشنا شده است، گفت: آن زمان جابه‌جایی ۲ میلیارد متر مکعب آب چیز کمی نبود، اما دیدیم ایشان طرح‌های بزرگی در این ارتباط دارد؛ طرح هایی که البته هنوز هم بعضی از آن‌ها دارند اجرا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مهندس عظیمی در کنار موضوعات فنی و مهندسی تلاش می‌کرد تا دشمن را به ما بشناساند، تصریح کرد:ما در کنار ایشان کار گروهی و انجام کار با خلوص نیت را آموختیم.

وی سپس به بحث ادغام جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی پرداخت و با اشاره به اینکه شهید آیت الله بهشتی با این موضوع موافق نبود، گفت:ایشان در یک سخنرانی فرمود: «می خواهند شما- جهادی‌ها – را وزارتخانه کنند. قبول نکنید، اما اگر خواستند وزارتخانه شوید با کشاورزی ادغام نشوید» اما به هرحال کسانی که به نام توسعه خط دهی می‌کردند، ما را به این سمت بردند. اسنادش هم موجود است و اگر خواستند روزی پخش خواهد شد.

وی در خاتمه با بیان اینکه جهادی واقعی هیچ وقت دست از جهاد نمی‌کشد، گفت: هرچند آن‌ها را به زیر میزها کشانده‌اند، اما جهادی‌ها روزی قد علم می‌کنند و زمینه ظهور حضرت ولی عصر(عج) را فراهم خواهند کرد.

* اصول اندیشه جهادی

محمود طوبی، یکی دیگر از پیشکسوتان جهادی و از دوستان مهندس عظیمی هم در این مراسم، گفت: یک شخص با تفکر جهادی اگر یک زمان و مکانی احساس مسئولیت کند، با کمترین امکانات سعی می‌کند با رعایت اصول بیشترین بازدهی را داشته باشد.

وی کار برای خدا، جلوگیری از اشرافیت، خستگی ناپذیری، نظم و انضباط، داشتن بصیرت، تواضع، ایثار و شهادت را از اصول اندیشه جهادی دانست و گفت:جوانانی که می‌خواهند در عرصه جهاد فعالیت کنند، باید این اصول را رعایت کنند.

وی در ادامه با قدردانی از اقدام‌های مهندس عظیمی در دوران جنگ و پس از آن گفت:ایشان به عنوان طراح طرح سیمرغ اصلاً نیازی به تعریف بنده ندارند. گزارشاتی که طی ۱۵ سال از کانون سنگرسازان بی سنگر ارائه شده و فعالیت‌های که وی در طول جنگ تحمیلی و پس از آن در دوره اقتصاد مقاومتی انجام داده است، به خوبی ارزش کارش را نشان می‌دهند.

*رابطه جهاد و دانشگاه

در ادامه این مراسم صادق مفرد، مسئول بسیج دانشجویی با ابراز امیدواری برای رشد و ارتقای اندیشه و حرکت جهادی در کشور گفت: ما شکل‌گیری جهاد سازندگی را از دل دانشگاه می‌دانیم و معتقدیم اگر بخواهد مجدد روزی جهاد سازندگی احیا شود، نزدیک‌ترین فضا به این مجموعه دانشگاه و دانشجویان هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم کارنامه حرکت جهادی را بسنجیم و ببینیم خوب رشد کرده است یا نه، باید آن را با جهاد سازندگی اول انقلاب مقایسه کنیم، تصریح کرد: هر حرکتی اثرگذاری درونی و بیرونی دارد، بنابراین اعتقاد داریم با شکل‌گیری اردوهای دانشجویی و برخورداری از ۱۸۰۰ گروه دانشجویی اثرگذاری داخلی حرکت جهادی در حال رخ دادن است، اما بدون تعارف اثرگذاری بیرونی آن ضعیف بوده است. یعنی اگر بخواهیم در رابطه با اقدام هایی که در مناطق محروم انجام داده‌ایم، کارنامه‌ای ارائه کنیم، متأسفانه شبیه دوره جهاد سازندگی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه جهت گیری کلی ما به سمت جهاد سازندگی است، گفت: برای این منظور دو حرکت باید اتفاق بیفتد؛ اول اینکه بچه‌های جهادی باید خود را در جایگاه جهاد سازندگی اول انقلاب ببینند و این احساس را داشته باشند که متولی مناطق محروم هستند و دوم اینکه حرکت جهادی در نگاه دستگاه‌های حاکمیتی رشد پیدا کند، که متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است؛ یعنی بچه‌های جهادی امروز با تمام انگیزه و علاقه‌ای که دارند، نهایت کاری که به آنان واگذار می‌شود، کارهای کوچک است و کسانی که روحیه جهادی ندارند و همه چیز را وابسته به غرب می‌بینند، مسئولیت‌های بزرگی در کشور دارند؛ در حالی که نمی‌توانند از پس مسئولیت‌ها بر بیایند.

درپایان این مراسم از کتاب «رسم جهاد؛ تجربه‌های کار جمعی در جهاد سازندگی» به روایت حسینعلی عظیمی رونمایی شد. تدوین و تحقیق این کتاب ارزشمند بر عهده علی مشایخی و محمدرضا حسینی بوده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها