هفته‌ها قبل از برگزاری مسابقات المپیک زمستانی در کره جنوبی برخی زمزمه‌ها از نزدیکی سئول و پیونگ‌یانگ سخن می‌گفتند. این شایعات هرچند خیلی زیاد رسانه‌ای نشد اما در محافل سیاسی می‌شد به خوبی رد آنها را رصد کرد. طی ماه‌های گذشته کره شمالی تلویحاً از احتمال مذاکره با آمریکا سخن گفته بود. آنجا که مقامات این کشور گفتند اگر مذاکره‌ای با آمریکا انجام شود باید روسیه هم حضور داشته باشد مشخص بود که خبرهایی در راه است اما المپیک زمستانی کره جنوبی به سادگی پیام‌های تلویحی و مرزدار را ترجمه کرد و آشکارا نشان داد که خبرهای جدی در راه است.

شوک مذاکره در شرق دور

قدس آنلاین-هفته‌ها قبل از برگزاری مسابقات المپیک زمستانی در کره جنوبی برخی زمزمه‌ها از نزدیکی سئول و پیونگ‌یانگ سخن می‌گفتند. این شایعات هرچند خیلی زیاد رسانه‌ای نشد اما در محافل سیاسی می‌شد به خوبی رد آنها را رصد کرد. طی ماه‌های گذشته کره شمالی تلویحاً از احتمال مذاکره با آمریکا سخن گفته بود. آنجا که مقامات این کشور گفتند اگر مذاکره‌ای با آمریکا انجام شود باید روسیه هم حضور داشته باشد مشخص بود که خبرهایی در راه است اما المپیک زمستانی کره جنوبی به سادگی پیام‌های تلویحی و مرزدار را ترجمه کرد و آشکارا نشان داد که خبرهای جدی در راه است.

تا این که چندروز پیش ترامپ صراحتاً از مذاکره سخن گفت. البته طرف آمریکایی مرتب می‌گوید این کره شمالی است که تقاضای مذاکره داده و حتی ترامپ گفت: باید ببینیم آنها چقدر در گفتارشان صادق هستند.

دیروز هم تیلرسون وزیر خارجه آمریکا کاملاً خودش را بی‌خبر نشان داده و با قیافه کسی که انگار اصلاً انتظار  مذاکره با طرف کره‌ای را نداشته با بیان اینکه آمریکا از میزان تمایل رهبر کره شمالی برای مذاکرات شگفت‌زده شده، گفت: این مسئله قوی‌ترین نشانه تاکنون درباره این است که پیونگ‌یانگ واقعا خواستار مذاکره است و فقط درباره آن لفاظی نمی‌کند.

وزیر خارجه آمریکا ضمن اشاره به اینکه ترامپ خود تصمیم به دیدار گرفته، تاکید کرد فقط چند هفته طول می‌کشد که زمان این دیدار را برنامه ریزی کنند.

در این میان مقامات کره‌جنوبی نقش واسط را دارند و رفت‌و آمدهای زیادی به پیونگ‌یانگ داشته‌اند. دو روز پیش هم یک هیأت دیپلماتیک از کره جنوبی طی سفر به واشنگتن، نامه‌ای از «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را به کاخ سفید و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تحویل داد.

پس از آن مقاماتی از کره‌جنوبی و آمریکا اعلام کردند که رهبر کره شمالی پیشنهاد داده تا با ترامپ دیدار و درباره اختلافات دوجانبه گفت‌وگو کنند.

ترامپ نیز بامداد جمعه در یک پیام توئیتری نوشت ضمن تأکید بر ادامه «تحریم‌ها علیه کره شمالی تا زمان حصول به توافق نهایی» با این کشور، گفت که پیشرفت زیادی حاصل و برای دیدار با رهبر این کشور برنامه‌ریزی شده است.

در همین حال رئیس دفتر امنیتی رئیس جمهور کره جنوبی گفته است: پیونگ‌یانگ ابراز تمایل کرده در صورت وجود تضمین‌های امنیتی و عدم تهدید به حمله نظامی، به تسلیحات هسته‌ای نیاز ندارد و همچنین آماده گفت‌وگو با آمریکا است. او البته بعد از دیدار با مقامات همسایه شمالی خود از ترامپ هم بابت افزایش فشار بر پیونگ یانگ تشکر و اینگونه نشان داد که فشارها کره شمالی را پای میز مذاکره کشانده است.

نمایش ندهید

چین و روسیه از ملاقات مقامات ارشد واشنگتن و پیونگ یانگ استقبال کرده اند اما روسیه گفته است این ملاقات نباید نمایشی باشد.   کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه گفته است: من به جامعه جهانی پیشنهاد می کنم که تلاش کنند تا طرفین به سمت سازش و توافق واقعی دست پیدا کنند نه به سمت برگزاری شوی و نمایش.

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه هم ابراز امیدواری کرد که این دیدار زمینه را برای حل مسالمت‌آمیز تنش‌ها در شبه‌جزیره کره آماده کند.  ترامپ پیش از این گفته بود تنها در صورتی با رهبر کره شمالی دیدار می‌کند که آنها سلاح هسته‌ای خود را کنار بگذارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها