وزیر راه و شهرسازی گفت: علی رغم آنکه بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال آینده کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان است توانستیم بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان در بخش آزادراهی سرمایه جذب کنیم.

جذب ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در بخش آزادراهی

به گزارش قدس آنلاین، عباس آخوندی در حاشیه مراسم امضاء قرارداد ۴۳۹ کیلومتر آزادراه با مشارکت بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: امروز برای احداث حدود ۴۴۰ کیلومتر آزادراه در ۶ محور در استان های مختلف شامل استان کرمان، مرکزی، خراسان های شمالی و رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، قرارداد امضاء کردیم.

وی ادامه داد: مبلغ این قرارداد حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان است که ۷۰ درصد این مبلغ با سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت گرفته است و ۳۰ درصد آن را نیز دولت بر عهده خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر ۲۴۰۰ کیلومتر آزاد راه در کشور داریم که برنامه های ششم و هفتم توسعه ما را مکلف به احداث ۱۰هزار کیلومتر آزادراه کرده است.

آخوندی با بیان اینکه در سال ۹۵ و ۹۶ قرارداد احداث ۱۱۱۳ کیلومتر آزادراه را امضاء کرده ایم، تصریح کرد: امروز نیز حدود ۴۴۰ کیلومتر آزادراه اضافه شد و بیش از ۸۰۰ کیلومتر نیز در دست مطالعه داریم. خوشبختانه استقبال بخش خصوصی از احداث آزادراه بسیار خوب بوده است.

وی با اشاره به اشتغال فوق العاده این پروژه های عمرانی یادآور شد: این ۱۱۱۳ کیلومتر آزادراهی که ساخت آن آغاز شده ۱۷هزار نفر را مشغول به کار خواهد کرد و بیش از ۵هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و راه سازی نیز به کار گرفته خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیدواریم علی رغم تنگنای مالی دولت، وزارت راه و شهرسازی رویکرد استفاده از سرمایه بخش خصوصی را در پیش گرفته و توانسته سرمایه های خوبی را برای فعالیت های راهسازی جذب کند به طوری که حجم منابعی که در قراردادها جذب کرده ایم از کل بودجه ما بسیار بسیار بیشتر است. چرا که در سال ۹۷ کل بودجه ای که برای وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده کمتر از ۵هزار میلیارد تومان است حال آنکه میزان بودجه جذب شده صرفاً در بخش ساخت آزادراه بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان است.

آخوندی افزود: این نشان می دهد که به تدریج در حال مشارکت دادن بخش خصوصی برای توسعه زیرساختهای کشور هستیم. همین وضعیت در حوزه بنادر، ریل و فرودگاه ها نیز در جریان است.

وی درباره قطعه یک آزادراه تهران-شمال اظهارداشت: آزادراه تهران-شمال عملیات اجرایی آن به شدت در جریان است. در این پروژه به اندازه طول آزادراه تونل و پل در دست ساخت داریم و بیش از ۹۰ درصد در قطعه یک پیشرفت فیزیکی کار داریم. امیدوارم به زودی در اختیار مردم قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها