رییس سازمان سینمایی درباره مدرسه ملی سینما، انجمن سینمای جوانان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، گروه «هنر و تجربه» و مشکلات بودجه و احتمال تعطیلی آنها توضیح داد.

هیچ مرکز سینمایی تعطیل نمی‌شود/ تا پایان سال بدهی نداریم

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی صبح امروز یکشنبه ۲۰ اسفند در نشست خبری خود به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدای این بخش درباره چکونگی تولیدانت سینمایی با دیگر کشورها گفت: برای تولید مشترک سینمایی ابتدا به منطقه، آسیا و کشورهای اسلامی توجه می شود که مسئولیت این کار برعهده بنیاد سینمایی فارابی است. در بحث تولید، محتوا یکی از نیازها و نقص های ما است و امیدوارم بتوانیم با نهادهای مختلف در این زمینه بهتر همکاری کنیم.

حیدریان در پاسخ به این پرسش که چرا علیرضا رضاداد تا این اندازه در تصمیم های سازمان سینمایی نقش دارد، توضیح داد: رضاداد از دوستان خوب من است و من از وی درخواست همکاری کردم. رضاداد از سال ۸۲  به صورت حرفه ای به سینما وارد شد و حالا به عنوان مشاور از وی استفاده می کنم. در دوره جدید می خواهیم یک جهش سینمایی را با برنامه جلو ببریم و تنها نقش آقای رضاداد به عنوان مشورت دهنده است و بیش از این نیست.

فیلم های فجر دوباره ممیزی نمی شوند

وی سپس درباره ممیزی فیلم های جشنواره ملی فیلم فجر در زمان اکران بیان کرد: در محصولات فرهنگی، فیلم این ویژگی را دارد که با رویدادهای اجتماعی رابطه مستقیم دارد. در جشنواره فیلم فجر به دلیل اینکه فاصله کمی بین آماده شدن فیلم تا حضور در جشنواره وجود داشت ۲ نفر فیلم ها را بازبینی می کردند اما امسال همه اعضا فیلم ها را دیدند و دیگر نیازی به بازبینی نیست مگر اینکه یک فیلم بعد از جشنواره تغییر کند اما در موارد معدود برخی از فیلم ها شایبه ایجاد می کند که آن مساله امری متفاوت است.

رییس سازمان سینمایی درباره شفاف سازی هزینه های سازمان سینمایی و جشنواره های آن بیان کرد: تا آخر این هفته همه موارد شفاف سازی می شود. ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر نیز در جشنواره مدیریت خوبی در هزینه داشت و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به گذشته کاهش هزینه داشته ایم.

در دوره جدید می خواهیم یک جهش سینمایی را با برنامه جلو ببریم و تنها نقش آقای رضاداد به عنوان مشورت دهنده است و بیش از این نیستوی همچنین خبر داد: روز چهارشنبه جلسه ای با اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر برگزار می کنیم تا ببینیم سال آینده باید چه تغییراتی در جشنواره داشته باشیم. البته من هیچ نقطه نظری برای تغییر داروغه زاده ندارم.

حیدریان درباره وضعیت اختصاص بودجه به انجمن سینمای جوانان ایران و انتقاد فیلمسازان به این موضوع که بدهی های آن از سوی سازمان سینمایی تسویه نمی شود، توضیح داد: ما در سال ۹۶ یکی از بیشترین درصد بودجه ها را گرفته ایم که بالغ بر ۷۵ درصد آن تا امروز تخصیص یافته است و الان که آخر سال هستیم ۲۵ درصد دریافت بودجه باقی مانده است ولی با این حال تا آخر سال هیچ بدهی نخواهیم داشت.

رییس سازمان سینمایی درباره تعطیلی فعالیت بخش آموزشی در انجمن سینمای جوانان ایران به دلیل مشکلات مالی گفت: برنامه‌های آموزشی انجمن همچنان ادامه دارد و قرار نیست انجمن سینمای جوانان یا مراکز دیگر ما تعطیل شوند.

در برنامه جامع سینما هنوز به جمع بندی تعطیلی مدرسه ملی سینما نرسیده‌ایم

وی درباره وضعیت مدرسه ملی سینما که آنهم در ماه های اخیر فعالیتی نداشته است و زمزمه های انحلال همیشگی آن به گوش می رسد، اظهار کرد: در برنامه جامع سینما هنوز به جمع بندی تعطیلی مدرسه ملی سینما نرسیده‌ایم، اما سینمای ما بسیار از الزامات تکنیکی دنیا عقب است و باید در این باره تلاش شود که وظیفه مدرسه، ارتقای کیفیت در این راستا باشد. همچنین یکی از وظایف اصلی مدرسه ملی سینما هدایت و حمایت جریان علمی سینما برای آشنایی دانشجویان با فضای کار است.

حیدریان همچنین در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه کارانه و مزایای کارمندان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و همچنین پروژه های این مرکز نیز کم شده است، توضیح داد: مرکز گسترش نیز به فعالیت های خود ادامه می دهد و به تازگی بخش انیمیشن در آن آغاز شده است و امیدواریم به سامان رسد.

به گفته وی، مدرسه ملی ۲۵ درصد و انجمن سینمای جوانان ایران نیز بیش از ٨۰ درصد بودجه سالانه خود را دریافت کرده اند که این امر نشان می دهد نه انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش و مدرسه ملی سینما قرار نیست فعالیت هایشان کم شود.

«هنر و تجربه» را حمایت می کنیم

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به مهر درباره خبرهایی مبنی بر حذف گروه «هنر و تجربه» از سازمان سینمایی نیز بیان کرد: گروه «هنر و تجربه» برای سینما ضروری است. اگر فیلم های هنری نداشته باشیم سینما از این بخش خالی می شود. در توافقنامه با استان ها، ۲۱ استان را مجبور کردیم که فیلم های «هنر و تجربه» را نمایش دهند. البته اگر قرار است «هنر و تجربه» فعالیت کند باید درست فعالیت کند و تاکید می کنم این نوع از سینما دولتی نیست ولی ما از آن حمایت می کنیم.

حیدریان با بیان اینکه فیلم ها در سال آینده برای نمایش در سینماها گروه سنی خواهند داشت، اظهار کرد: کارگردانانی که این روزها نسبت به اکران فیلم های خود معترض هستند فیلم خود را برای اهالی مطبوعات نمایش دهند و آنها درباره این فیلم ها قضاوت کنند.

تکلیف جشنواره فیلم اولی ها مشخص می شود

وی درباره اختصاص جشنواره ای خاص به فیلم های اول بیان کرد: به زودی تکلیف چگونگی برگزاری این جشنواره مشخص می شود البته هر کسی بخواهد می تواند در جشنواره حرفه ای فجر نیز شرکت کند و این نوع قضاوت را بپذیرد. جایزه استعداد درخشان جشنواره، تنها توجه ویژه‌ای است که به فیلمسازان جوان تازه ورود کرده به سینما خواهیم داشت. درباره جشنواره فیلم اول، درحال نظرسنجی و بررسی جدی هستیم. اگر این جشنواره بتواند به بهتر دیده شدن فیلمسازان اول کمک کند، قطعا آن را برگزار می‌کنیم. تا الان نتایج بررسی مثبت بوده است.  

رییس سازمان سینمایی در بخش دیگری از نشست که این نقد مطرح شد که امور سینما صرفا به دست افرادی خاص اداره می شود، تأکید کرد: ما اعتقاد نداریم سینما ملوک الطوایفی است بلکه یک برنامه نوشته ایم که تلاش می کنیم آن را اجرایی کنیم. سینما و تولید فیلم بسیار فراتر از آن است که ما بخواهیم مانع ورود کسی شویم و همچنین حمایت از همه یکسان است.

حیدریان در همچنین درباره تعدد جشنواره های سینمایی نیز گفت: جشنواره ها اگر نتوانند در تولید اثر بگذارند موفق نیستند. هر کسی بخواهد جشنواره برگزار کند ما موافق هستیم و هر جشنواره مخاطب خود را دارد.

وی درباره نامه هنرمندان به رییس جمهوری درباره وضعیت اکران «عصبانی نیستم» و انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد توضیح داد: ما یک روال قانونی را طی خواهیم کرد. ما نشستی هم بدون در نظر گرفتن نامه که عنصر فشار باشد، داشتیم تا در روال قانونی فیلم را اکران کنیم. منطق می گوید که فیلمی در حبس نمی ماند و این وظیفه شورای سیاستگذاری تعیین تکلیف فیلم های توقیفی خواهد بود.

باغ کتاب برای شهرداری است و نیازی به حمایت سازمان سینمایی ندارد و هیچ کدام از اقوام من مدیریت این بخش را برعهده نداردرییس سازمان سینمایی درباره مدیریت باغ کتاب و حضور یکی از اقوامش به عنوان مدیر آن گفت: درباره مدیریت باغ کتاب نیز باید بگویم باغ کتاب برای شهرداری است و نیازی به حمایت سازمان سینمایی ندارد و هیچ کدام از اقوام من مدیریت این بخش را برعهده ندارد.

حیدریان درباره اینکه چرا مجوزهای سازمان سینمایی برای اکران فیلم ها توسط دیگر نهادها به رسمیت شناخته نمی شود، بیان کرد: باید صیانت از حقوق معنوی در مجلس بررسی شود تا مشخص شود با لغو مجوز اکران ها چه ضربه ای به صاحبان آثار می خورد. همچنین ما به دنبال فیلمساز خنثی نیستیم. ما به عنوان دولت نقش حراست و حمایت از سینما را داریم ولی اینکه افراد هر جور بخواهند فیلم بسازند و به همه نشان دهد، درست نیست.

وی درباره اینکه چرا مستندهای تجربی از وظایف مرکز گسترش حذف و جای آن را انیمیشن گرفته است، گفت: خیلی وقت پیش جایگاه مستند تجربی با انیمیشن جایگزین شده است. سینمای مستند ما رشد خوبی داشته ولی باز هم باید دید نقاط ضعف مستند چیست و چگونه می شود آنها را برطرف کرد.

حیدریان افزود: مرکز گسترش با یکسری برنامه و اهداف آغاز به کار کرد ولی بعد از این همه سال دیگر ضرورتی ندارد این نهاد صرفا هدف های اولیه خود را دنبال کند.

سرنوشت فیلم های توقیفی

رییس سازمان سینمایی همچنین درباره سرنوشت فیلم های توقیفی و وعده شما برای کمک به رفع مشکلات آنها تاکید کرد: در مورد فیلم های توقیفی باید بگویم که تلاش می کنیم با نظر کارگردان و تهیه کننده اصلاحات روی این آثار انجام شود تا فیلم ها بالاخره اکران شوند.

لزوم داشتن شماره صنفی در سینما

حیدریان درباره صندوق بیکاری هنرمندان اظهار کرد: صندوق بیکاری هیچ وقت تاسیس نشد و بر اساس قانون فقط صندوق بیمه بیکاری وجود دارد که استفاده از آن شرایط و قوانینی دارد که سینما نمی تواند شرایط آن را تامین کند. خانه سینما می تواند منابع پایداری در زمینه رفع مشکلات بیمه و بیکاری داشته باشد که برخی از مشکلات برطرف شود و ما نیز به خانه سینما کمک می کنیم تا این منابع پایدار تامین شود. در کنار آن باید امنیت شغلی در سینما را جدی بگیریم و همه کسانی که در سینما کار می کنند باید شماره صنفی داشته باشند.

وی درباره حضور منوچهر شاهسواری در شوراهای مختلف سینمایی و شغل های متعدد وی و نفوذش در تصمیم های دولتی سینما عنوان کرد: با خانواده سینما مهربان‌تر باشید. در خانه سینما یک مدیرعامل وجود دارد که در دوره بعد تغییر می‌کند. ایشان در جلسات شرکت می‌کنند و این عضویت در شورا، شغل محسوب نمی‌شود بلکه باید به دلیل جایگاهشان در صنوف، در جلسات شرکت کنند. قطعا در این جلسات، رییس یکی از صنوف نمی‌تواند به نمایندگی از همه صنف‌ها صحبت کند. ضمن اینکه توجه کنید که عضویت در شورا و شرکت در جلسات مرتبط با وظیفه حمایت از سینماگران شغل محسوب نمی‌شود. ایشان در جلسه شرکت می‌کنند و سپس با تمام صنوف جلسه می‌گذارند. انصافا آقای شاهسواری امانت‌دارانه در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه گروه «هنر و تجربه» این ضعف را دارد که مشخص نیست چه زمانی فیلم ها نمایش داده می شود، در پاسخ به این پرسش که چرا یک فیلم همجنسگرایانه در «هنر و تجربه» نمایش داده شده و نامزد یک جشنواره خارجی شده است، بیان کرد: چرا شما وقتی فیلم هنوز در جشنواره خارجی حضور نداشت و اکران شده بود، مخالفت خود را با اکران فیلم ننوشتید.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها