جامعه:رئیس کمیته امداد امام خمینی از افزایش ۳۰ درصدی کمک‌های مردمی به این نهاد در سال جاری خبر داد و گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد از کمک‌های مردمی از محل صدقات در سال آینده برای اشتغال زایی افراد تحت پوشش اختصاص می‌یابد.

۲۰ تا ۳۰ درصد صدقات برای اشتغال زایی محرومان

قدس آنلاین-رئیس کمیته امداد امام خمینی از افزایش ۳۰ درصدی کمک‌های مردمی به این نهاد در سال جاری خبر داد و گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد از کمک‌های مردمی از محل صدقات در سال آینده برای اشتغال زایی افراد تحت پوشش اختصاص می‌یابد.

سید پرویز فتاح در نشست خبری صبح دیروز خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش قدس گفت: برخلاف همه خدماتی که به جامعه هدف ارائه می‌کنیم که تقریباً بلاعوض هستند، پرداخت وام اشتغال زایی که با مصوبه دولت و مجلس به قانون تبدیل شده است به صورت قرض الحسنه انجام می‌گیرد که بلاعوض نیست، اما ضمانتی که بابت آن گرفته می‌شود، سخت نیست. البته در یک برهه‌ای یک سؤال شرعی پیش آمد که آیا از صدقاتی که مردم پرداخت می‌کنند می‌توان به افراد تحت پوشش کمیته وام اشتغال زایی داد یا خیر؟ برای این منظور بنده به مقام معظم رهبری نامه نوشتم که معظم له اجازه فرمودند و گفتند که شرعاً می‌شود از این کمک‌ها وام اشتغال داد؛ بنابراین ما از ابتدای امسال اعلام کردیم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از کمک‌های مردمی از محل صدقات برای اشتغال زایی افراد تحت پوشش اختصاص می‌یابد.

وی از احتمال تخصیص صد درصدی بودجه سال ۹۶ کمیته امداد امام خمینی طی چند روز آینده خبر داد و افزود: در این زمینه آقای محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه قول مساعد دادند تا پایان سال بودجه امسال کمیته به صورت کامل تخصیص یابد که اگر این اتفاق بیفتد بودجه دولتی ما مثل سال‌های ۹۴ و ۹۵  به صورت صد درصد تخصیص می‌یابد.

فتاح سپس از پرداخت کامل مستمری بهمن ماه تمام افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی سخن گفت و افزود: طبق هماهنگی‌های انجام شده با سازمان هدفمندی یارانه ها، مستمری اسفندماه مددجویان هم در روز ۲۶ اسفندماه و همزمان با واریز یارانه‌ها  پرداخت می‌شود.

فتاح در ادامه از افزایش ۷۵ درصدی بودجه سال ۹۷ کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی خبر داد و گفت:براساس تبصره ۱۴، بودجه سال آینده این دو نهاد با هدف حذف فقر مطلق به ۷۰۰۰ میلیارد تومان ارتقا یافته که بالاترین رشد را در میان سایر ردیف‌های بودجه داشته است.

به گفته فتاح کمیته امداد امسال ۵۰۰ میلیارد تومان برای بهداشت و درمان ۳۵ هزار بیمار خاص و سرطانی هزینه کرده است که با این وجود پاسخگوی نیازهای دارویی این افراد نبوده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره خروج افراد از حمایت کمیته امداد پس از دریافت وام خود اشتغالی گفت: ما همواره ورود و خروج افراد را به کمیته داریم. مثلاً در سال گذشته ۱۴۰ هزار نفر از کمیته امداد وام دریافت کرده‌اند که این افراد طی یک پروسه یک تا سه ساله خودکفا و از چرخه کمیته خارج می‌شوند.

 وی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی کمک‌های مردمی به کمیته امداد در سال جاری به نسبت سال قبل گفت: افزایش تقاضای افراد برای این که تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرند برخلاف تصور برخی‌ها به دلیل افزایش فقیران جامعه نیست، بلکه این موضوع به افزایش سه برابری پرداخت مستمری به افراد تحت پوشش این نهاد بر می‌گردد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها