دو شاعر خراسانی برگزیدگان دوازدهمین دوره جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران بودند. براساس رأی هیئت داوران مجموعه شعر«درختی که حرف نمی‌زد» سروده مهدی حاتمی شاعر جوان چنارانی به عنوان کتاب شعر برگزیده معرفی شد و در بخش شاعران بدون کتاب نیز جایزه نخست به مانی چهکندی‌نژاد شاعر بیرجندی رسید.

خراسانی‌ها برگزیدگان جایزه شعر خبرنگاران شدند

قدس آنلاین-هیئت داوران این جایزه در دو بخش اصلی و شاعران بدون کتاب را محمود معتقدی، اسدالله امرایی علیرضا بهرامی، حسن گوهرپور، مهرداد اسکویی، حسن گوهرپور، لادن نیکنام، سعید اسلام‌زاده، هادی حسین‌نژاد و عباس کریمی عباسی تشکیل می‌دادند.

در این مراسم از یک عمر تلاش‌های فرهنگی و ادبی منصور اوجی شاعر شیرازی نیز تقدیر شد.

کامیار عابدی منتقد ادبی در این نشست درباره فعالیت‌های ادبی اوجی صحبت کرد و  گفت: در دهه ۷۰ ما در شعر به یک نوع گسست بین شاعران متقدم و متأخر نیمایی دچار شدیم. جایزه شعر خبرنگاران که هم از شاعران جوان‌ و هم از شاعران قدیمی‌ تجلیل می‌کند، ناخودآگاه می‌خواهد این گسست را تا حدی ترمیم کند.

وی با بیان اینکه در شعر دهه ۷۰ دو حرکت فرمالیستی افراطی و ساختارگرایی رادیکال جریان داشت، افزود: این جریان تا دهه ۸۰ ادامه پیدا کرد اما بعد از آن تعدیل شد و ما با موقعیت دیگری مواجه شدیم.

عابدی ادامه داد: منصور اوجی از آغاز دهه ۴۰ اولین گام‌هایش را در فضای شعر برمی‌دارد. او را جزو نسل دوم شاعران نیمایی می‌توانیم به حساب بیاوریم. می‌بینیم او علاوه بر فرم، تصویر و دیگر لوازم شعری که به آنها توجه دارد، همواره تلقی خود را از هستی و انسان در شعرهایش گنجانده است و به نظر می‌رسد شعرهایش در لحظه شکل گرفته است.

او با اشاره به این سخن شفیعی کدکنی درباره اخوان ثالث که گفته است، اخوان از خراسان به یوش پل زده است، گفت:درباره منصور اوجی می‌توانم بگویم او بین شیراز، نیشابور و یوش پل زده است.یک نوع خوش‌باشی و تغزل در شعر اوجی وجود دارد که او را به سعدی و حافظ نزدیک می‌کند، او را به نیشابور و خیام نزدیک می‌کند و در عین حال او یک شاعر نوگرا است. منصور اوجی به داوری من مهمترین شاعر نیمایی است که در شعر کوتاه در ایران شعر گرفته و موفق‌ترین این شاعران بوده است.

همچنین در این مراسم، پیام منصور اوجی به دوازدهمین جایزه شعر خبرنگاران توسط سعید اسلام‌زاده از داوران این جایزه خوانده شد.

پول‌های میلیونی به ناشران ندهید

در ادامه این مراسم علیرضا بهرامی دبیر جایزه شعر خبرنگاران با بیان اینکه برگزاری مراسم پایانی جایزه در روزهای پایانی سال به یک سنت تبدیل شده است، گفت: احساس می‌کنم که این کار خود به امضای این جایزه تبدیل شده است. یعنی زمانی که همه چیز در این کشور تعطیل می‌شود، یک جایزه، کتاب سال معرفی می‌کند. چون معمولاً در پایان سال برنامه‌های فرهنگی فوران می‌کنند به این خاطر که مسئولان فکر می‌کنند که باید بودجه‌ها را به هر شکلی مصرف کنند، بعد که خیالشان راحت شد، همه چیز فرهنگ مملکت برای یک ماه تعطیل می‌شود.

دبیر جایزه شعر خبرنگاران گفت: از دیگر ویژگی‌های جایزه شعر خبرنگاران، سادگی آن است که به این منجر شده که بگوییم رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود. این جایزه همیشه مستقل، خصوصی و بدون زرق و برق برگزار شده اما حیاتش تداوم داشته است.

وی با تأکید براینکه سال ۹۲ زمانی که گفته شد بیش از ۲ هزار مجموعه شعر در طول یک سال منتشر شده، حیرت‌زده شدم؛ گفت:امسال حیرتم بیشتر شد وقتی یکی از داوران جایزه شعر فجر گفته بود در این دوره بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ کتاب شعر داوری شده است. آرزو می‌کردم تب سری‌دوزی و انتشار کتاب شعر فروکش کند اما امروز می‌بینم که متاسفانه ناشرانی جدید فعال شده‌اند که به سری‌دوزی کتاب شعر روی آورده‌اند. او به شاعران جوان توصیه کرد که با پرداخت پول‌های میلیونی، کتاب شعر چاپ نکنند، چراکه می‌توان در شهر کوچکی مثل شهر چناران زندگی کرد و یک مجموعه شعر داشت و برگزیده یک سال عرضه شعری کشور شد. به نظرم می‌رسد آن مسیر که در آن کتاب با پول کلان چاپ می‌شود، اشتباه است. خواهش می‌کنم دوستان‌مان که می‌خواهند کتاب چاپ کنند، به اصالت و درستی مسیر فکر کنند. با نازل کردن مجموعه شعر و تبدیل آن به کارت ویزیت، هیچ‌وقت کسی نمی‌تواند شاعر شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها