پس از اعلام جایگزینی تجهیزات روسی با آمریکایی، نیروی هوایی آمریکا برای خرید چندین فروند هواپیمای «AC-۲۰۸» توافق کرده است تا این هواپیماها را در اختیار نیروی هوایی افغانستان قرار دهد.

خرید هواپیماهای «AC-۲۰۸» برای نیروی هوایی افغانستان

به گزارش قدس آنلاین، نیروی هوایی آمریکا در نظر دارد تا تعدادی هواپیمای «AC-۲۰۸» را برای نیروهای هوایی افغانستان خریداری کند.

نیروی هوایی آمریکا قراردادی به ارزش ۸۶ میلیون دلار را برای خرید این هواپیماها با یک شرکت آمریکایی موسوم به «اوربیتال» به امضا رسانده است.

بر اساس این قرارداد شرکت آمریکایی اوربیتال باید تا قبل از پایان سال آینده میلادی هفت فروند از این هواپیما را در اختیار نیروهای هوایی افغانستان قرار دهد.

این هواپیماهای تک موتوره برای حمل و نقل هوایی در بردهای کوتاه طراحی شده است که می‌تواند ساعت‌های متوالی برای رصد بر فراز مواضع گروه‌های مسلح نیز پرواز کند.

همچنین، این هواپیما قابلیت مسلح شدن را دارد اما تنها می‌تواند تسلیحات محدودی را با خود حمل کند.

پیش از این ارتش عراق این نوع هواپیما را برای مبارزه با داعش با موشک‌های هلفایر مسلح کرده بود. این هواپیما قابلیت حمل بیش از چهار موشک هلفایر را ندارد.

واشنگتن در برنامه چهار ساله خود بودجه هفت میلیارد دلاری را به منظور افزایش توانمندی‌های نیروی هوایی افغانستان در نظر گرفته است و قرار است تجهیزات روسی را با آمریکایی جایگزین کند.

نیروی هوایی افغانستان اکنون ۱۲۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی خود دارد که شامل هواپیماهای «Cessna ۲۰۸»،  سوپر توکانو و هواپیماهای ترابری «سی-۱۳۰» می‌شود.

منبع: جینز

برچسب‌ها