سخنگوی وزارت خارجه مذاکرات لودریان در تهران را بسیار صریح و سازنده‌ خواند و گفت: امیدوارم طرف فرانسوی با شنیده‌ها و داشته‌هایی که در تهران پیدا کرد بتواند با واقع‌بینی و دقت بیشتری درباره مسائل منطقه در آینده اظهارنظر کند.

به گزارش قدس آنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) در آخرین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال ۹۶، به سوالات آنها در خصوص موضوعات مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.

وی پیشاپیش سال نو و نوروز باستانی را تبریک گفت و افزود: امیدوارم سالی پر برکت و پر رونق و آرام برای کشورمان باشد و با تلاش مشترک در ارتقای جایگاه سیاست خارجی گام برداریم.

قاسمی درباره برکناری وزیر خارجه آمریکا و تاثیر آن بر برجام نیز عنوان کرد: این تغییرات و تحولات، اخراجها و آمد و شدها در دولت ترامپ تازگی ندارد شاهد این تغییرات بودیم و یک موضوع داخلی آمریکاست و به خودشان مربوط است آنچه برای ما مهم است سیاستها و رویکردهای آمریکاست و این سیاستها را رصد و در قبال آن مواضع خود را در آینده اتخاذ خواهیم کرد.

وی درباره مذاکره آمریکا و کره‌ شمالی نیز بیان کرد: آن چیزی که مطرح شده و هست و اگر تحقق یابد گفت‌وگو بین آمریکا و کره‌شمالی با هرگونه تلاش برای کمک به تثبیت صلح، ثبات و امنیت جهانی مورد استقبال ماست ولی اذعان می‌کنم که در عمل و تجربه دیده شده که خیلی نمی‌توان به سیاست‌ها و رویکردهای آمریکا اعتماد کرد و خیلی قابل اعتماد نیست.

قاسمی در عین حال گفت:‌ولی گام‌هایی که در جهت صلح و ثبات در جهان باشد می‌تواند مورد استقبال ایران قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات ترامپ درباره ایران با بیان اینکه شاید رئیس‌جمهور آمریکا با دقت لازم صحبت نکرده، خاطرنشان کرد: اگر منظورش حضور ایران است، حضور ایران نه در منطقه بلکه در همه جهان است و ایران در همه جای جهان حضور دارد، چون به عنوان تمدنی کهن که آثاری در همه جهان از گذشته داشته و دارد، قابل مشاهده است.

وی افزود: از درون آمریکا تا اقصی‌ نقاط جهان جامعه فرهیخته ایرانی وجود دارد و ایرانیان در همه جای دنیا نقش مثبت خود را ایفا می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جایگاه ایران در منطقه کاملاً روشن است اظهار داشت: ایران کشوری با ثبات،‌مقتدر و در صف نخست مبارزه با تروریسم است و با بسیاری از کشورهای همسایه بنا به دلایل جغرافیایی، تاریخی و ارزش‌ها اشتراکات زیادی دارد و این حضور ایران طبیعی، ذاتی و بسیار سازنده و کمک‌ کننده به صلح، ثبات و امنیت منطقه است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در عین حال گفت:‌هرگونه نگاه دیگری درباره حضور ایران یک نگاه انحرافی و منحط است که ناشی از ناآگاهی و عدم شناخت فرهنگ ایران دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر ظریف به باکو برای شرکت در نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان که قرار است فردا برگزار شود، اظهار داشت: ما در هر گفت‌وگو و نشستی توانسته‌ایم گامی را به جلو برداریم و فلسفه نشست‌ها، کاهش اختلاف سلیقه‌ها و نزدیک کردن مواضع مشترک است.

وی همچنین درباره نشست سه‌جانبه وزاری خارجه ایران،‌ترکیه و روسیه در آستانه نیز بیان کرد: یکی از اساسی‌ترین مباحث اجلاس مقدمه‌سازی و آماده‌سازی اجلاس سران در استانبول است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری حضور ایران در سوریه را حضور مستشاری در جهت مبارزه با تروریسم و بنا به درخواست رسمی دولت سوریه و در راستای کمک به مبارزه با تروریسم و بازگشت آرامش در این کشور برشمرد و افزود: دولت سوریه چنین درخواستی را نیز از روسیه کرده بود و هدف ما مبارزه با تروریسم است که امیدواریم هر چه زودتر مسائل سوریه از طریق مذاکرات سیاسی حل شود و آرامش و امنیت به این کشور بازگشته و شاهد منطقه‌ای آرام‌تر و باثبات‌تر باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره خبر منتشر شده مبنی بر دیدار اتباع ایرانی مقیم لبنان با سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: پس از انتشار این خبر توسط یکی از سایت‌ها، خبر مزبور از سوی روابط عمومی حزب‌الله تکذیب شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در وین که قرار است روز جمعه برگزار شود، بیان کرد: مشکلات، موانع و تخطی‌ها و بدعهدی‌هایی که احتمالا توسط طرف‌های مقابل و قطعا از سوی آمریکا صورت گرفته را در این نشست دنبال خواهیم کرد.

خبرنگاری نیز در خصوص اینکه آیا با توجه به تغییرات اخیر در وزارت خارجه آمریکا احتمال عدم برگزاری این نشست وجود دارد، از قاسمی سوال کرد که وی پاسخ داد: شکل حضور آمریکا در کمیسیون با توجه به آمد و شدهای مکرر در حاکمیت ترامپ همیشه یکی از مسائل حاشیه‌ای و پیرامونی بوده، ولی با این حال نشست برگزار شده و تا این لحظه اطلاعی درباره برگزار نشدن نشست کمیسیون نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر لودریان وزیر خارجه فرانسه به تهران و اینکه در این سفر هشدارهای جدی درباره آزمایش‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران از سوی وی به مقامات جمهوری اسلامی داده شده نیز گفت: این سفر بر اساس برنامه زمانبندی قبلی که در دستور کار دو کشور بود انجام شد و سفر خوبی بود و در زمینه‌های مختلف گفت‌وگوهای صریح، سازنده و مثبتی را داشتیم و در حوزه دوجانبه گفت‌وگوهای مبسوطی انجام و جدول زمانبندی برای چگونگی همکاری‌های دوجانبه و اقتصادی مطرح و قرار شد که رایزنی‌ها و آمد و شدها ادامه یابد.

قاسمی ادامه دا د: با توجه به نقش مهم دو کشور موضوعات مختلف منطقه‌ای و جهانی مورد تبادل  نظر قرار گرفت. ابهاماتی از سوی طرف فرانسوی درباره مسائل مختلف مطرح شد که پاسخ داده شد و در ملاقات‌ها پاسخ‌های دقیق و روشنی به مجموعه ابهامات داده شد و امیدوارم طرف فرانسوی با پاسخ‌هایی که از تهران در محیطی با صراحت تمام دریافت کرده، با واقعیت جمهوری اسلامی و مجموعه منطقه و چگونگی کمک به توسعه مجموعه اقداماتی که می‌تواند در مبارزه با تروریسم بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه کمک کند، آشنا شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در عین حال گفت:‌ما نیز نگرانی‌های خود را از رفتار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در ارسال و صدور تسلیحات پیشرفته به منطقه و تقویت زرداخانه های منطقه و استفاده از این سلاح‌ها علیه مردم بی‌گناه یمن و ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه در اثر این سلاح‌ها مطرح کردیم.

وی بار دیگر عنوان کرد: مذاکرات بسیار صریح بود و حتما مذاکرات سازنده‌ای بوده و امیدوارم طرف فرانسوی با شنیده‌ها و داشته‌هایی که در تهران پیدا کرد بتواند با واقع‌بینی و دقت بیشتری درباره مسائل منطقه در آینده اظهارنظر کرده و به سایر کشورهای اروپایی کمک کند که اقدامات خود را تنظیم کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات ظریف در پاکستان در خصوص روابط تهران و ریاض خاطرنشان کرد: ما در مذاکرات در کشورهای همسایه و منطقه همواره مشکلات و مسائل در محیط پیرامونی را مورد بحث و بررسی قرار داده و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنیم. آقای ظریف مدت‌هاست که طرح مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را مطرح کرده و در مجامع مختلف جهانی آن را ارائه کرده است.

قاسمی با بیان اینکه امنیت در منطقه به تنهایی نمی‌تواند توسط یک کشور تأمین شود، عنوان کرد: سرنوشت همه کشوهای منطقه به شکلی به هم گره خورده و برای ایجاد آرامش در منطقه نیاز به حرکتی جمعی،‌همگانی و همراه با حسن نیت تمام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همواره موضع‌گیری ما شفاف و دقیق بوده و آماده کمک به آرامش،‌امنیت و توسعه اقتصادی منطقه بوده‌ایم که البته این سیاست به تنهایی مثمرثمر نیست و نیاز دارد که طرف‌های مقابل و دیگران نیز در همین حد احساس مسئولیت کرده و آمادگی خود را برای کمک به صلح و امنیت در منطقه اعلام کنند.

قاسمی یادآور شد: متأسفانه هنوز در منطقه با کشورهایی مواجه هستیم که علائم لازم را برای آغاز و ایجاد چنین سیاست و حرکتی اعلام نکردند و امیدواریم همه کشورهای منطقه به اندازه و سهم خودشان برای کمک به زندگی مسالمت‌آمیز بین مردم منطقه و دولت‌ها کمک کنند.

وی اضافه کرد: امنیت با کمک همه کشورهای منطقه ایجاد می‌شود و نباید برخی کشورهای منطقه در پی خرید امنیت از دیگران یا خارج از منطقه باشند. به باور وی ورود کشورهای فرامنطقه‌ای به منطقه نه اینکه ثبات‌ساز و ایجادکننده امنیت است، بلکه تشنج، بی‌ثباتی و گسترش افراط‌گرایی، خشونت و تروریسم را به همراه خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص حمله اخیر به سفارت ایران در لندن خاطرنشان کرد: هم در تهران و هم در لندن اعتراضات شدید لازم را مطرح کردیم و هشدارهای لازم را برای تأمین پرسنل ایرانی در انگلستان منعکس کردیم.

وی افزود: اقدم صورت گرفته اقدام نامناسبی بود و قابل قبول نبود و توسط افراد کم‌شماری صورت گرفت که نتوانستند به داخل سفارت ورود کنند و بعد از ورود به بالکن سفارت متوقف شده و بعد از چند ساعت بازداشت شدند.

وی ادامه داد: به هر حال اعتراض و درخواست‌های ما از دولت انگلستان باقی است و امیدواریم این مورد، مورد آخر باشد و شاهد اتفاقات مشابه دیگری نباشیم چرا که در نهایت در رویکرد و سیاست‌های خود با نگاه جدید تجدیدنظرهایی خواهیم داشت.

خبرنگاری درباره خبر اشغال ساختمان سفارت سابق ایران در بن آلمان توسط عده ای که خود را آنارشیست خوانده‌اند، سوال کرد که قاسمی ضمن تأیید این خبر اظهار داشت: بعد از تغییر پایتخت آلمان از بن به برلین ساختمان سفارت نیز به شهر برلین منتقل شد ولی ساختمان سابق در آنجا باقی است و استفاده خاصی از آن نمی‌شود.

وی توضیح داد: تعدادی به ساختمان خالی ورود کرده و در آنجا اتراق کرده‌اند که به محض اطلاع نمایندگی‌های ما در آلمان آنها به این مسئله ورود کرده و با پلیس و مقامات شهرداری وارد مذاکره شده و عکس‌العمل‌های مناسب و لازم صورت پذیرفته که امیدواریم بر اساس تفاهماتی که انجام شده و قول‌های داده شده هر چه زودتر این مسئله فیصله یابد.

وی در عین حال گفت: ساختمان در ملکیت جمهوری اسلامی است، اگر چه شاید مصونیت سیاسی نداشته باشد، ولی در ملکیت دولت ایران است و مشکل اساسی وجود ندارد و به زودی مسئله حل خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره توافق ایران با شرکت بوئینگ نیز گفت:‌این شرکت متعهد است و ما طرف خود را شرکت بوئینگ می‌دانیم و هر آنچه که در درون آمریکا بین این شرکت و دولت آمریکا به وجود بیاید بحث داخلی آمریکا است که به آن توجهی نداریم.

قاسمی ادامه داد:بوئینگ متعهد به اجرای قرارداد خودش است و دولت آمریکا طبق ماده ۲۲ برجام موظف است در فروش هواپیما به ایران تسهیلات لازم را فراهم کند و آنچه برای ایران مهم است اجرای تعهدات شرکت بوئینگ است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر جهانگیری به عراق عنوان کرد: روابط دو کشور با توجه به طول مرزها و همسایگی روابط بسیار پر اهمیتی است و درباره مسائل اقتصادی همکاری‌های بازرگانی و دیگر حوزه‌های موجود همکاری‌های مشترک بحث‌های زیادی را داشتیم. دیدارهای خوب و متنوعی با مقامات عراقی در این سفر انجام و تفاهماتی برای آینده صورت گرفت که امیدواریم با توانمندی‌ها و پیگیری‌ها در دو کشور بتوانیم بر شأن روابط دو کشور افزوده و سطح همکاری‌های اقتصادی را ارتقاء دهیم.

قاسمی ادامه داد: باید و ناچار هستیم که با کشورهای همسایه تبادلات و همکاری‌های خود را در حوزه اقتصادی و سایر حوزه‌ها افزایش دهیم و به پیوندهای بیشتر مؤسسات، بنگاه‌ها و مردم دو کشور کمک کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات نیکی‌هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در خصوص حمله آمریکا به سوریه با بیان اینکه سیاست‌های خصمانه آمریکا نسبت به مردم مسلمان منطقه و کشورهای منطقه موضوع جدیدی نیست، بیان کرد: آمریکا حق حضور در سوریه را ندارد و نمی‌تواند چنین تصمیمی را اتخاذ و دخالت کند.

وی ادامه داد: این یک تجاوز است و با فرجام و سرانجام نامطلوبی مواجه خواهد شد و اگر بخواهد این سیاست را ادامه دهد ملت‌های منطقه نشان داده‌اند که حضور بیگانگان را پذیرا نیستند و با آن مقابله خواهند کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امیدواریم آمریکا در تصمیمی عاقلانه از  سیاست‌های نابخردانه خود در مورد سوریه و منطقه اجتناب کنند.

وی در خصوص برقراری پروازها بین ایران و اقلیم کردستان عراق بیان کرد: بر اساس تفاهمات انجام شده پروازها انجام خواهد شد و مرزها هم که باز بود و شرایط طبیعی بین ایران و اقلیم وجود دارد و این همکاری‌ها را در چارچوب دولت مرکزی با اقلیم خواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: امیدواریم شاهد عراقی یکپارچه و همگون باشیم که در مسیر تمامیت ارضی، صلح و ثبات در منطقه کمک‌کار همه منطقه باشد و انتخابات پیش‌رو نیز به خوبی برگزار شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری بیان کرد: سیاست ایران رابطه با همه کشورهاست به جز رژیم اشغالگر قدس.

وی در خصوص دولت انگلستان عنوان کرد: دولت کنونی آن امپراطوری و قدرت قبلی نیست و سیاست‌های این دولت هم نمی‌تواند مشابه سیاست‌های سابق آن باشد و ایران هم ایران  آن دوران نیست و کشوری قدرتمند و باصلابت است و بی‌جهت عده‌ای دچار توهم و ترس و وحشت از ایران امروز هستند.

قاسمی ادامه داد: با نگاهی تیزبینانه به عنوان دستگاه دیپلماسی سیاست‌های سایر کشورها را رصد و متناسب با رفتار آنها اقدامات خود را تنظیم می‌کنیم. ایران بهای سنگینی را برای استقلال خود داده و از آن دفاع می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره هویت مهاجم به محل اقامت سفارت ایران در اتریش خاطرنشان کرد: در تماس دائم با وین هستیم و روز گذشته سفیر اتریش در وزارت خارجه حضور داشت و صحبت کرد. پلیس و دولت اتریش با جدیت  تمام در حال پیگیری موضوع هستند و اسناد و مدارکی را به دست آورده‌اند در مورد فرد مهاجم که اتریشی‌تبار است و در برخی رسانه‌ها عنوان شده بود که تابعیت دیگری دارد که هنوز تأیید نشده و مورد تأیید بخش امنیتی دولت اتریش نیست.

وی افزود: همکاری خوبی را دولت اتریش با ما و سفیر ایران داشته و روز گذشته نیز سفیر ما از سرباز نگهبان مقابل سفارت که مجروح شده بود عیادت کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات معاون نخست‌وزیر عراق در خصوص ایران با بیان اینکه ادعا و سخن زیادی مطرح می‌شود بیان کرد: سیاست ایران در خصوص عراق سیاست روشنی است و از ابتدا نیز روشن بوده و ما به همه دولت‌های منتخب عراق احترام گذاشته و همکاری‌های خوبی داشته‌ایم و در انتخابات آتی نیز هر دولتی که بر سر کار بیاید مورد احترام ماست و همکاری‌های خود را ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه شاید سوء برداشتی از برخی شنیده‌ها شده باشد، عنوان کرد: جمهوری اسلامی هرگز در مسائل داخلی عراق دخالت نکرده واین سیاستی اصولی است و ما نه در کار دیگران دخالت می‌کنیم و نه اجازه دخالت به دیگران را در مسائل داخلی خود می‌دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص خط لوله صلح با پاکستان نیز بیان کرد: این موضوع در دستور کار دو کشور قرار دارد و وزارت خارجه به عنوان نقش اساسی و برای ایجاد علقه‌های بیشتر بین ملت‌های منطقه از طریق اجرای مکانیسم های اقتصادی و فرهنگی در این راستا تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: انشاالله مذاکرات ادامه یابد و امیدواریم این مسیر هم بتواند اجرایی و فعال شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه گفته می‌شود سفر لودریان به تهران موفقیت‌آمیز نبوده و به همین خاطر سفر ماکرون هم لغو شده گفت:‌چنین بحثی وجود نداشته آقای ماکرون قبلا اعلام کرده بود که به تهران سفر می‌کند ولی زمان مشخصی برای سفر تعیین نشده بود و نشده و هیچ ارتباطی بین سفر لودریان و سفر آتی ماکرون الان نمی‌بینم.

وی افزود: سفر لودریان یک سفر معمولی بود که بین ما و کشورهای دیگر انجام می‌شود. شاید به دلایل برخی موضع‌گیری فرانسه قبل از سفر رسانه‌ها تا حدی با حساسیت بیشتری به سفر و مذاکرات توجه کردند. رایزنی‌ها می‌تواند ادامه یابد و در زمان لازم که مقدمات سفر فراهم شود سفر ماکرون می‌تواند انجام شود.

خبرنگاری درباره ادامه عملیات ترکیه در سوریه و تأثیر آن بر نشست آتی سران ایران،‌روسیه و ترکیه در استانبول سوال کرده که قاسمی با بیان اینکه برگزاری چنین اجلاس‌هایی به منظور بررسی موضوعات و راهکار مشابه برای آن است اظهار داشت: روند آستانه به عنوان تنها روند فعال در بحث سوریه ادامه دارد و حضور دیگران بدون اجازه و خواست دولت سوریه اقدامی نادرست است و می‌تواند به نتایج نامطلوب‌تری برای مردم سوریه بینجامد و نمی‌تواند باعث امنیت بیشتر و ثبات صلح و آرامش در سوریه شود.

قاسمی افزود: حتما باید دیگران به این موضوع توجه کنند چرا که حضور خودخواسته کشورها در سوریه می‌تواند به تعارضات جدید و جدی و افزایش خصومت و خشونت و افراط‌گرایی منجر شود و این موضوع مهمی است که می‌تواند در اجلاس وزرای خارجه در آستانه مورد رایزنی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها