وزیر خارجه روسیه می‌گوید: شک نداریم که نیت آمریکا یافتن جایی محکم در سوریه طی افقی بلندمدت و تکه‌تکه کردن این کشور است.

لاوروف: شک نداریم که آمریکا به‌دنبال تکه‌تکه کردن سوریه است

به گزارش قدس آنلاین،سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با مولد چاووش‌اوغلو همتای ترک خود گفت که هیچ پیشرفتی در حل نزاع با انگلیس بر سر مسئله مسمومیت جاسوس دوجانبه پیشین روس حاصل نشده است.

لاوروف افزود که اتهامات انگلیس به روسیه مبنی بر دست داشتن مسکو در مسموم کردن سرگئی اسکریپال نه مستحکم هستند و نه جدی؛ وی این اتهامات را یک اقدام سیاسی برای منحرف کردن جامعه بین‌المللی توصیف کرد، امری که به‌گفته لاوروف، روسیه اجازه نخواهد داد رخ بدهد.

وزیر خارجه روسیه گفت که انگلیس درخواستی رسمی برای کسب اطلاعات درباره ماده سمی (عامل اعصاب) ارسال نکرده است. مسکو اصرار دارد که لندن چنین درخواستی را به‌صورت رسمی اعلام کند.

وی تأکید کرد که روسیه هیچ انگیزه‌ای برای حمله به اسکریپال ندارد و به‌جای آن به بازیگرانی اشاره کرد که در گسترش احساسات ضدروسی ذی‌نفع هستند.

لاوروف در بخش دیگری از کنفرانس خبری با همتای ترک خود گفت که روسیه انتقال سامانه‌های دفاع هوایی S-۴۰۰ به ترکیه را سرعت خواهد داد. طبق توافقی که بین مسکو و آنکارا امضا شده است، قرار است اولین بخش این سامانه‌ها در سال ۲۰۲۰ تحویل طرف ترک شود.

طبق گزارش خبرگزاری تاس، وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به وضعیت سوریه گفت مسکو دلیلی برای شک در نیت واشنگتن برای به دست آوردن جای پایی محکم در سوریه در بلند‌مدت همچنین تکه‌تکه کردن این کشور ندارد.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «امروز درباره تعدادی از مسائل مرتبط با سوریه از جمله اقدامات ایالات متحده، و اول از همه (اقداماتی)‌ که در شرق کرانه رود فرات و در تمامی بخش شرقی سوریه انجام می‌شود، جایی که آمریکایی‌ها واقعاً در حال ایجاد پایگاه‌های نظامی هستند، صحبت کردیم. من مطمئن هستم که شکی درباره نیت دست‌کم برخی اعضای دولت آمریکا برای به‌دست آوردن جای پایی محکم در افقی بلندمدت (در سوریه) ... و تکه تکه کردن سوریه وجود ندارد».

لاوروف افزود که تمامی کانال‌ها برای هشدار شدید به آمریکا در خصوص حمله به دمشق استفاده شده است.

وی گفت: «روز گذشته ما از تمامی کانال‌ها برای هشدار به ایالات متحده استفاده کردیم. امیدوارم که آن طرح‌های غیرمسئولانه اجرایی نشوند».

برچسب‌ها