ایلام- قریب ۲۴ ساعت است که یک دستگاه تانکر حامل میعانات گازی که از شرکت پالایش گاز ایلام بارگیری شده بود، در نزدیکی روستای مورت شهر چوار تصادف کرده و کماکان بلاتکلیف رها شده است.

رها شدن بمب ۳۰ تنی میعانات گازی در ایلام

قدس آنلاین – گروه استان ها – وحیدصدر: این تانکر حامل میعانات گازی که گاز تولیدی در شرکت پالایش گاز ایلام را به مقصد پالایشگاه های استان های جنوبی کشور حمل می کند، روز گذشته دچار حادثه شده و کماکان در محل حادثه بلاتکلیف مانده است.

در اثر بارندگی های روزهای گذشته، جاده اصلی چوار به پالایشگاه گاز دچار ریزش شده و جاده فرعی که از داخل روستای مورت عبور می کند برای تردد خودروهای باری و سواری بازگشایی شده است.

همین تغییر اجباری مسیر تردد کامیون ها از جاده فرعی و عدم استاندارد بودن جاده حتی برای عبور خودروهای سواری، کامیون حامل میعانات گازی عبوری از منطقه را دچار حادثه کرده و این کامیون در پرتگاه جاده، از مسیر خارج شده و با گذشت قریب به ۲۴ ساعت کماکان بلاتکلیف مانده است.

این اتفاق خود مقدمات یک مانور عملی برای ستاد بحران استان ایجاد کرده، اما ستاد بحران استان عملا کاری برای خنثی سازی و ایمن سازی این تانکر ۳۰ تنی انجام نداده است.

حمل میعانات گازی از پالایش گاز ایلام به دیگر پالایشگاه ها بر عهده بخش خصوصی است، اما این حادثه که می تواند آبستن حوادث تلخ دیگری باشد، نه بخش خصوصی می شناسد نه بخش دولتی! چرا که وجود یک تانکر با ۳۰ تن میعانات گازی در سراشیبی جاده با ایجاد کوچکترین جرقه، پتانسیل ایجاد بحرانی بسیار بزرگتر را دارد.

نزدیکی تانکر واژگون شده به روستای مورت با چندین خانوار ساکن، امکان بروز حادثه ای بزرگ را ایجاد کرده است.

کمبود امکانات برای جابجایی تانکر، عدم ترمیم جاده اصلی چوار – پالایش گاز و ... ضعف های عمده ستاد بحران برای کنترل یک اتفاق کوچک هستند، اتفاقی که بایستی با سرعت عمل به موقع ستاد بحران استان و حتی واحدهای  HSE پالایش گاز و پتروشیمی ایلام به موقع و در اسرع وقت، رفع و رجوع شود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، تانکر حامل میعانات گازی در سراشیبی کوه، بدون انجام عملیات امداد و ایمن سازی رها شده که مردم محلی انتظار دارند در جهت جلوگیری از بروز فاجعه ای بزرگتر، مسئولان استانی، پالایش گاز و حتی پتروشیمی سریعا حادثه را مدیریت و کنترل کنند.  

برچسب‌ها