بجنورد- آیت‌الله حبیب الله مهمان‌نواز، امام جمعه سابق بجنورد و نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۰۵ در روستای «کاریزک کال» از توابع نیشابور چشم به جهان گشود. وی از جمله شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار در بین مردم بجنورد بود و در زمان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب نقش اساسی در هدایت مردم خراسان داشت.

تواضع و مردمی بودن، ویژگی بارز  آیت الله مهمان نواز

قدس آنلاین- گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: آیت الله مهمان نواز، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در هجدهم شهریورماه سال ۱۳۵۹، با حکم امام خمینی ( (رهبه عنوان امام جمعه بجنورد منصوب شد و بعد از ۳۲ سال اقامه نماز این شهر، به دلیل کهولت سن، از این سمت کناره گیری کرد.

وی در تاریخ ۲۳ تیرماه سال ۱۳۹۱ آخرین نماز جمعه بجنورد به امامت خود را در مصلای امام خمینی اقامه و با مردم این شهر خداحافظی کرد. پس از کناره گیری آیت الله مهمان نواز از امامت جمعه مرکز استان خراسان شمالی،حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی به عنوان امام جمعه جدید بجنورد منصوب شد.

. آیت الله حبیب الله مهمان نواز سرانجام در روز یکشنبه دوم اردیبهشت ۹۷ بعد از یک دوره بیماری و کهولت سن در ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت

.با چند نفر از یاران و دوستان آیت الله مهمان نواز به گفت وگو نشستیم تا هرچه بیشتر این یار دیرین امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی رابشناسیم

طرفدار حق 

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید:  به یاد دارم اوایل انقلاب بود که جلسه ای در بجنورد با حضور حاج آقا مهمان نواز برگزار شد که در آن جلسه آموزش و پرورش می خواست زمینی را از یک کسی بدون قیمت روز بگیرد و وقتی که حاج آقا از این قضیه مطلع شد با این قضیه مخالفت کردند و فرمودند این کار اشکال شرعی دارد زیرا بچه ها می خواهند آنجا درس بخوانند بعد از اتمام جلسه رییس آموزش و پرورش آن زمان با ناراحتی نزد من آمد و گفت: ببین حاج آقا طرف سرمایه دار را گرفت و من گفتم حاج آقا طرف حق است نه سرمایه دار.

سرهنگ موسی زاده، می افزاید: مرحوم حاج آقا همیشه می فرمودند که ما طرفدار حق هستیم و مقاومت خواهیم کرد و از صحبت هایی که مردم به ناحق در مورد ایشان می زدند دفاع نمی کرد حتی در پشت تریبون. ایشان مظلوم بودند و مظلومانه در این شهر خدمت کردند.

وی ادامه می دهد: در آن زمان حاج آقا مرتب به جبهه می آمد و از تمام یگان هایی که مربوط به بجنورد بودند  مانند ارتش، سرکشی می کردند و کمک های مردمی انجام می دادند به یاد دارم در یکی از روزها در لشکر ۵ نصر که گردان بجنورد بود سرکشی می کردند و خبر رزمنده ها را می گرفتند که علی و مرحوم محمد پسران ایشان نیز در جبهه حضور داشتند که ایشان نیز به جبهه آمدند که در جزیره مجنون که فاصله خیلی کمی با دشمن داشتیم من در آنجا به حاج آقا گفتم که دو پسرتان که اینجا هستند شما چرا آمده اید و حاج خانوم را تنها گذاشتید و به این منطقه خطرناک آمده اید که ایشان فرمودند اشکالی ندارد هر کی به جای خود آمده است باید خبر رزمنده ها را بگیریم و شرایط آنها را درک کنیم. حاج آقا در دفاع از نظام و انقلاب مرتب و محکم می ایستادند.

ساده زیستی آیت الله مهمان نواز زبانزد بود

امام جمعه خراسان شمالی  می گوید: آیت الله مهمان نواز ساده زندگی می کرد و این ساده زیستی ایشان زبانزد همه بود.

حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی اظهار می دارد: تواضع، بصیرت سیاسی، تقوا از جمله ویژگی های این عالم ربانی بود. 

وی می افزاید: آیت الله مهمان نواز همیشه لبخند بر چهره خود داشت و با رویی خوش از مهمان های خود استقبال می کرد.

حجت الاسلام یعقوبی می گوید: آیت الله مهمان نواز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مبارزه با رژیم ستمشاهی نقش اثر گذاری داشت و یکی از مدافعین سرسخت امام خمینی (ره) بود.

وی می گوید: فعالیت های سیاسی ایشان در قبل از پیروی انقلاب اسلامی خیلی گسترده بود به طوری که چندین بار به خانه وی حمله کردند و کتاب هایشان را آتش زدند.

دارای غیرت دینی و انقلابی

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری نیز در آیین سومین روز از درگذشت آیت الله مهمان نواز، در خصوص شخصیت آیت‌الله مهمان‌نواز می گوید: این شخص ازجمله روحانیون و علمای اصیل و انقلابی بود که نفس وی در شهر بجنورد مایه خیروبرکت بود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی بابیان مطلبی از سوی آیت‌الله جنتی درباره شخصیت آیت‌الله مهمان‌نواز  اظهار می دارد: رئیس مجلس خبرگان رهبری آقای مهمان‌نواز را روحانی شریفی می‌دانست که پاکیزه زندگی کرده است و واقعاً این فرد عالم با عمل، مردمی و صادقی بود که رهبر انقلاب بر آن صحه گذاشتند.

وی آیت‌الله مهمان‌نواز را روحانی دارای غیرت دینی و انقلابی دانست که در آزمون‌ها امتحان خود را پس داد و هیچ‌گاه اهل‌معامله و تعارف نبود و بر نظر خود قاطع بود.

حامی ولایت

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) بجنورد نیز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، می گوید: یکی از مسائلی که مطرح است، زمان ریاست جمهوری رهبر انقلاب، وقتی به بجنورد آمده بودند مرحوم حاج آقا مهمان نواز در سفر عمره بودند و در بجنورد حضور نداشتند که بعد از سخنرانی ایشان در فرمانداری صحبت از حاج آقا مهمان نواز شد که رهبر معظم انقلاب فرمودند حاج آقا مهمان نواز از معدود افرادی بودند که در حوزه علمیه معتقد به مبارزه بودند.

حجت الاسلام نجفی زاده می افزاید: ایشان در حوزه علمیه  خراسان بزرگ از جایگاه علمی بسیاری برخوردار بودند.

وی می گوید: یکی از ویژگی های حاج آقا حمایت از ولایت بود که تا آخر عمر به عنوان وظیفه و تکلیف خود می دانستند و همیشه از ولایت دفاع می کردند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) بجنورد می افزاید: تواضع ایشان نیز از دیگر ویژگی هایشان بود که به یاد دارم زمانی که برای خبرگان رهبری می خواستند کاندید شوند البته آن هم به درخواست دیگران فرمودند ببین مملکت ما چگونه است به من طلبه ضعیف می گویند برای خبرگان رهبری کاندید شوم.

وی می افزاید: با اینکه حاج آقا اهلیت و صلاحیت کاندیدا شدن را داشتن ولی خود را طلبه ضعیف عنوان می کردند.

حجت الاسلام نجفی زاده ادامه می دهد: بعد از اینکه ایشان رای آوردند در یک مراسم از ایشان خواستند که در چند دقیقه ای سخنرانی داشته باشند که در آن مراسم ایشان را آیت الله خطاب کردند که بعد از مراسم حاج آقا به شدت اعتراض کردند و فرمودند کی گفته من آیت الله هستم. با اینکه هر کسی که عضو مجلس خبرگان رهبری باشد آیت الله خطاب می شود ولی ایشان خیلی متواضع بودند.

وی خواندن نماز شب را یکی دیگر ویژگی های حاج آقا مهمان نواز عنوان می کند و می گوید: من چند باری توفیق این را داشتم که با حاج آقا همسفر باشم که در طول سفر یکی دو ساعت قبل از اذان صبح حاج آقا از خواب بیدار می شدند و تا طلوع آفتاب نماز و قرآن می خواند و بعد از نماز و قرآن، اخبار را از رادیو دنبال می کردند. ایشان خستگی ناپذیر بودند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) بجنورد می گوید: آیت‌الله مهمان‌نواز خودشان در جبهه‌ها حضور می‌یافتند، مردمی بودند و همواره جوانان را از رهنمودهای خود بهره‌مند ‌می‌کردند.

حجت الاسلام نجفی زاده می افزاید: ایشان علاقه شدیدی به اهل بیت داشتند بخاطر دارم در آن زمان که مرحوم محمد پسر ایشان فوت کرده بودند ولادت یکی از ائمه بود با اینکه هنوز مراسم چهلم پسر ایشان نرسیده بود ولی حاج آقا تاکید داشتند که جشن ولادت ائمه اطهار برگزارشود و خودشان نیز در مراسم شرکت کردند.

برچسب‌ها