اهواز- اهواز به عنوان شهری که چند سینمای با سابقه را در خود جای داده، از جمله کلانشهرهایی است که مخاطبان سینمایی خود را قربانی نبود امکاناتی کرده که منجر به ریزش آماری در این حوزه شده است.

 نور، صدا، بی حرکت

قدس، گروه استان ها-مریم کروشاوی؛ هنری که او را «هفتم» نامگذاری کرده اند این روزها نزد اهل فن به اولویت اول فرهنگسازی مسجل شده است، هرچند در سبد کاری مسئولین، بعضا جای نمی گیرد و مورد بی لطفی قرار دارد اما مردم راه خود را برای برطرف کردن نیاز هنری خود در حوزه سینما پیدا کرده اند و حتی با کمترین امکانات نیز از دستاوردهای حتی ضعیف سینمای داخلی نیز استقبال می کنند، هرچند بی شک و بدون روشن ساختن مطلب، همگان به وضوح شاهد ریزش مخاطبان سینما بودند و قطعا این ریزش آماری در شهرستان ها بیشتر به چشم می خورد.

اهواز به عنوان شهری که چند سینمای با سابقه را در خود جای داده، از جمله کلانشهرهایی است که مخاطبان سینمایی خود را قربانی نبود امکاناتی کرده که منجر به ریزش آماری در این حوزه شده است. به همان میزان که مخاطبان سینمایی ریزش داشته اند، تعداد موش های مشاهده شده داخل یکی از سینماهای اهواز، افزایش پیدا کرده، علاوه بر آن، چنین فضای نامناسب را با نشستن بر صندلی هایی باید تحمل کرد که قدمت آن ها می تواند این صندلی ها را به موزه های معروف جهان بفرستند. ای کاش لابه لای برنامه های بلند مدت، جایی برای فرهنگ و هنر، خصوصا در حوزه هنر هفتم بود، فرهنگی که همه جهان با ادعای به آن، ما را می شناسند، اکنون بهایی به خود از جانب دلسوزانی که وجود ندارند، نمی بیند.

   عدم پیگیری، اساس مشکلات سینماهای اهواز

حمزه وحیدی مخاطب و علاقه مند به سینما به عنوان شخصی که تماشای انواع فیلم های سینمایی داخلی را در سینماهای مختلف اهواز تجربه کرده است، هرکدام از سینماهای اهواز را دارای ضعف های زیادی قلمداد می کند و در این رابطه می گوید: سینما اکسین اهواز را می توان بهترین سینمای اهواز دانست کما اینکه این سینما نیز دارای ضعف نور پرده و فقدان مکانی برای نشست تحلیل بعد از فیلم است، اما نسبت به سایر سینماهایی مانند سینما هلال، ساحل، قدس و سینما بهمن فضای بهتری را دارد. مشکلات این سینماها زمانی شدت پیدا می کند که خلا وجود یک پیگیر کننده در این حوزه به چشم می خورد.

مردم اهواز، سینماهای سایر شهرها را ببینند به عمق فاجعه پی می برند

یک فعال فرهنگی سینماهای خوزستان را دارای ایرادات فنی می داند و می گوید:  درباره کیفیت سایر شهرهای استان خبر ندارم ولی سینماهای اهواز متاسفانه همه مشکل کیفیت دارند که اکثرا صفحه تار و غیر واضح دارند که بجز سینما اکسین سایر آن ها سیستم صوتی بدی دارند. با اینکه قیمت بلیط با تهران تفاوت زیادی ندارد اما کیفیت به طرز وحشتناکی از تهران پایین تر است.

نوید عبد ویس اصلی ترین عامل افت مخاطب سینماهای خوزستان را چنین مطرح می کند: مشکل اساسی این عامل این است که ما فاقد سینمای خوب هستیم، به همین دلیل، می توان گفت اکثر مردم اهواز سینماهای بهتر سایر شهرها را هنوز ندیده اند تا متوجه عمق فاجعه شوند. من معمولا برای تماشای فیلم زمانی را برنامه ریزی می کنم تا آن را در تهران تماشا کنم و لذت ببرم. قطعا اگر کیفیت سینماهای ما بالا برود به طبع آن مخاطبانش نیز افزایش پیدا کند.

او ضمن گلایه از نبود سینما در اکثر شهرهای خوزستان، می افزاید: تا جایی که می دانم دزفول، اندیمشک و خرمشهر در استان ما شهرهای سینما دار هستند اما اکثر شهرهای استان فاقد آنند، همچنین می توان گفت که حقیقتا جای یک پردیس سینمایی در شهر اهواز خالی است.

سینماهای بی کیفیت اهواز، اجازه اکران در جشنواره فجر را ندارند

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در بیان اقدامات صورت گرفته در خصوص برطرف کردن بی کیفیت بودن سینماهای اهواز، می گوید: استقبال از جشنواره فیلم فجر در اهواز غیرقابل پیش بینی بود و این موضوع باعث شد که پی به عیب های خود ببریم، به طوری که در فیلم ماهورا تهیه کننده این فیلم که در سینما اهواز حضور داشت از کیفیت پرده سینما شاکی بود و ما نیز این موضوع را پذیرفتیم. اما در مقابل این مشکل، اعطای وام بلاعوض ۸۰ میلیون تومانی برای سینماهایی که می خواهند سیستم های خود را تغییر دهند یک اقدام تحول گرایانه به شمار می رود که نمونه آن در ماهشهر انجام شد و این وام را به سینماهای بی کیفیت جهت بازسازی سیستم صوتی و تصویری پرداخت کردیم.

محمد جوروند در پاسخ به اینکه آیا سینماهای فاقد کیفیت را ملزم به اخذ وام جهت ترمیم سیستم های فرسوده سینماها می کنید؛ عنوان می کند: سینما دارها را ملزم و مجبور به اخذ وام نمی کنیم، بلکه فیلم های جشنواره فجر را برای اکران به آن ها نمی دهیم، زیرا این فیلم ها به علت استقبال گسترده مردم دارای سود بالا هستند و امتیازخوبی از سینما های فاقد کیفیت گرفته می شود. باور نمی کردم مردم اهواز اینچنین علاقمند به سینما باشند و حتی بعد از جشنواره فیلم فجر باز هم این استقبال ها ادامه داشته باشد. آمار بالای استقبال از سینماهای اهواز در سال ۹۶ تلنگری به ظرفیت سینمایی نهفته مردم زد.

 او از افزایش تعداد سینماها در خوزستان خبر می دهد و تاکید می کند: در سال ۹۶ نه سینما به شهرهای خوزستان اضافه شد و علاوه بر آن دستگاه سینما سیار را برای شهرهایی که سینما ندارند یا ظرفیت سینمایی آن ها پر است را در نظر گرفتیم. مسجد سلیمان، اندیمشک و شوشتر از جمله شهرهایی هستند که سینما در آن ها احداث شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، در پاسخ به این سوال که چرا سینماهای اهواز دارای فضای مناسب پارکینگ یا محلی برای نشست گفتگو بعد از فیلم جهت بررسی و تحلیل آن توسط منتقدین نیستند، می گوید: در حال تقویت کافه گالری ها در کنار سینماها هستیم و اگر سینمایی این امکان را نداشته باشد می توانیم در قالب اعطای وام به آن کمک کنیم تا این فضاها رو به افزایش بروند.

  پردیس سینمایی، راهی برای هموار کردن چاله های پر نشده سینماهای اهواز

  یک منتقد سینمایی وجود پردیس سینمایی در اهواز را منجر به بالا رفتن کیفیت سینمایی این شهر می داند و می گوید: وجود پردیس سینمایی همان اندازه مفید و مثبت است که نبود آن منفی، قطعا وجود این محیط با در اختیار داشتن سالن های سینمایی مجهز که مخاطب در حضور داشتن در آن ها پشیمان نمی شود برعکس سالن های سینمایی شهر اهواز که به دلیل نبود کیفیت پرده، پخش صدا، تصویر و کیفیت صندلی ها مخاطب از حضور در آن سالن پشیمان می شود. به طور جدی تنها سه شهر در خوزستان سینمای فعال دارند که به طور کیفی شرایط مناسب اکران فیلمی را به صورت استاندارد ندارند. از جهتی برای شهر میلیونی اهواز تنها داشتن چند سینمای با کیفیت کافی نیست.

عبدالله صالحپور در ادامه می افزاید: سینماهای اهواز به لحاظ لوکیشن و حتی مهندسی ساختمان نیز فاقد کیفیت هستند، سینماهایی هم که در فضای پر رفت و آمد مرکز شهر قرار دارند و از فقدان پارکینگ رنج می برند، مخاطبان سینمایی که از راه دور برای تماشای فیلم می آیند را دچار مشکل و سردرگمی می کند. در اهواز دو الی سه سینما داریم که شرایط محیطی نسبتا خوبی دارند اما بازهم از آن تعداد، شیوه پخش خوبی ندارند. لذا وجود پردیس سینمایی می تواند این امکان را به مخاطب بدهد که در لحظه می توانید تنوع فیلمی داشته باشید و حداقل چند سانس با فیلم های مختلف وجود داشته باشد. همه این عوامل باعث می شود که فیلم های با کیفیتی ساخته شوند و شرایط اکران صحیحی را شاهد شویم.

سینما دارها از شرایط اکران برای پول  فاصله بگیرند و به سلیقه مردم توجه کنند

این منتقد سینمایی با بیان اینکه به لحاظ محتوا سینماهای خوزستان درست عمل نمی کنند، عنوان می کند: سینما دارها در انتخاب فیلم برای به پرده فرستادن، سلیقه فیلمی مخاطب ها را در اکران فیلم ها، به سمت و سوی خوبی نمی برند، از سویی دیگر برخی فیلم ها اجازه و فرصت اکران در شهرستان ها را پیدا نمی کنند. سینما داران اهواز نیز، فیلم هایی را که برای آن ها ریسک پر نکردن گیشه دارند را اکران نمی کنند، هرچند در سایر شهر ها نیز با این فیلم ها گیشه پر می شود اما در استان ما به آن ها بها داده نمی شود که در آن حال نباید تعجب داشت که برخی مردم از سینما به عنوان فضای دنج به دور از هیاهو برای ملاقات همدیگر استفاده می شوند و نه به عنوان یک فضای فرهنگی؛ سینما باید مخاطب اصلی جذب کند و نه افرادی که از سر بیکاری برای گذشت زمان روزانه خود به آنجا بروند.

او با تشریح عمده مشکلات کم شدن مخاطب های سینمایی خوزستان، اظهار می کند: بهتر است سینما دارها کمی از شرایط اکران برای پول  فاصله بگیرند و به سلیقه مردم، برای فیلم بین کردن آن ها بیش تر توجه کنند. قیمت زیاد بلیط ها به نسبت دارایی مردم که حقوق بالایی ندارند زیاد است، زیرا اگر پدری بخواهد همراه  خانوادگی به تماشای فیلم برود پرداخت هزینه بلیط چند نفر، کمی سخت است.

بین نسل های سینمایی استان، فاصله تاسف باری افتاده است

عبد الله صالحپور، عدم برگزاری کلاس های هنری-سینمایی را از عامل های پایین آمدن سواد هنری استان خوزستان می داند و می گوید: در رابطه با هر موضوعی، نداشتن سواد مشکل ایجاد می کند. سینما مانند اقتصاد و سیاست نیست و آدم بدون داشتن سواد در این حوزه نمی تواند راه خود را پیش ببرد و فیلم ساختنش را پیدا کند. از آنجایی که کلاس های سینمایی انجام نمی شود سطح سواد هنری استان پایین قرار می گیرد، البته غیر از افرادی که خود پیگیر این حوزه به صورت محدود هستند، استان خوزستان مهد سینمای مدرن و آرتیستیک است اما در حال حاضر سواد هنری آن پایین آمده است. بین نسل های سینمایی استان فاصله تاسف باری افتاده که این امر را به روشنی تصریح می کند که هنرمندان گذشته ما چه کارنامه درخشانی داشته اند که ما نتوانسته ایم راه آن ها را ادامه دهیم.

او در رابطه با مشکلاتی که در پی کمبود امکانات هنری رخ می دهد، بیان می کند: شهرستانی ها آرزوی کار کردن با دوربینی را دارند که یک تهرانی به راحتی با آن کار می کند و این تفاوت های  فاحش در زمینه فاصله میان قشرهای این حوزه است، نتیجه همه این مشکلات و کمبود ها، انسان بدون دغدغه  و انسان هایی است که با خوش گذرانی آفتی برای آن جامعه و تاریخش هستند.   

 تلاش برای نپریدن مرغ سینمایی اهواز، از قفس

سینما یکی از صنایع پولساز هر کشوری به شمار می رود. همانطور که در فوتبال هزینه های گزافی خرج می شود تا قطب بودن آن در کشور حفظ شود و به عنوان صنعت پولساز اول بعد از نفت در استان لقب بگیرد، به همان میزان هم نه، کمتر از آن در راستای خلق فضای فرهنگی از طریق سینما ها، خرج شود تا عنوان پر افتخار(خوزستان قطب سینمای مدرن) از کارنامه استان که توسط هنرمندان دیرین به ارمغان آورده شد، از کف نرود.     

برچسب‌ها