بجنورد- روستای یزدان آباد از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد، دارای طبیعت بکر و دره های بسیار زیبایی است این روستا با داشتن ۲۰۰ نفر جمعیت با بسیاری از مشکلات دست و پنجه نرم می کند و مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان استان قرار گرفته است.

روستای یزدان آباد بجنورد نیازمند توجه مسئولان

قدس آنلاین- گروه استانها: سمانه محمدزاده ثانی: این روستا در دهستان گیفان و دو کیلومتری مرز ترکمنستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۰ خانوادر با تعداد ۲۰۰ نفر جمعیت بوده است.

یکی از ساکنان روستای یزدان آباد می گوید:این روستا در دو کیلومتری با مرز ترکمستان قرار دارد، این منطقه با داشتن آب و هوایی معتدل و دره های زیبا دارای پوشش گیاهی بسیاری از انواع گیاهان دارویی مانند، آویشن، آنخ، کندور، چای شکاری، سپند و درختان کاج، زرک و زالزالک،کلکهو قارچ های کوهی و... است.

محسن لطفی می گوید: باآمدن فصل بهار اهالی این منطقه برای جمع آوری این گیاهان دارویی به کوهستان های می روند.

وی می گوید: در این روستا با داشتن پاسگاه مرزی دارای امنیت بالایی است.

 وی اظهار می دارد: این منطقه به دلیل کوهستانی بودن راه های پر پیچ و خمی  دارد که خطرات زیادی را برای رانندگان ایجاد می کند.

لطفی می افزاید: وجود حیوانات وحشی مانند گزار و پلنگ یکی از مشکلات کشاورزان و دامداران این منطقه است که گراز در فصل تابستان خسارت زیادی به زمین های کشاورزی و باغ های روستای یزدان آباد وارد می کند.

وی ادامه می دهد: همچنین وجود پلنگ در این منطقه در فصل زمستان باعث شده تعدادی از دام های دامداران تلف شوند و بارها برای حل این مشکل با محیط زیست استان تماس گرفته ولی نتیجه ای نگرفتیم.

وی قدمت خانه های مسکونی این روستا را ۲۰۰ سال عنوان می کند و می گوید : با توجه به این که این استان حادثه خیز است قدمت بالای این منازل ساکنان این منطقه را با خطرات بسیاری تهدید می کند.

لطفی می گوید: عدم اجرای طرح هادی در این روستا نیز مشکلاتی را برای ساکنان این منطقه بوجود آورده است.

نبود راه ارتباطی مناسب

رئیس شورای روستای یزدان آباد می گوید: شغل اصلی مردمان این روستا کشاورزی و دامداری است و مردمان این منطقه با زبان شیرین تات صحبت می کنند.

حامدزارع اظهار می دارد: فاصله این روستا تا مرکز شهر بجنورد ۸۰ کیلومتر است که این مسیر تا قلعه محمدی که ۵ کیلومتر تا روستای یزدان آباد فاصله دارد آسفالت بوده و ۵کیلومتر بعدی خاکی است.

زارع می افزاید: یکی از بزرگترین مشکلات مردمان روستای یزدان آباد نبود راه ارتباطی مناسب است که از این مشکل رنج می برند و این مشکل در زمستان چند برابر می شود.

وی نبود امکانات ورزشی برای جوانان و نبود پارک برای کودکان را یکی دیگر از مشکلات این منطقه عنوان می کند و می گوید: با توجه به علاقه مندی جوانان به ورزش و پیشرفت آنان در زمینه های مختلف اعم از والیبال، فوتبال و... وجود یک سالن ورزشی می تواند گرایش جوانان به ورزش و پیشرفت آنان در این زمینه و همچنین اوقات فراغت سالمی را فراهم کند.

وی می گوید: نبود وسیله ایاب و ذهاب به شهر، عدم آنتن دهی تلفن همراه، نبود درمانگاه و خانه بهداشت از دیگر مشکلات این روستا به شمار می آیند.

زارع می افزاید: سطح درآمد ساکنان روستای یزدان آباد بسیار پایین است اکنون کرایه تاکسی های شخصی در روستای یزدان آباد تا مرکز استان نفری ۱۲ هزار تومن است که این مبلغ برای این افراد بسیار بالاست.

وی در خصوص آب شرب این منطقه نیز می گوید: این روستا دارای یک چشمه است  آب شرب اهالی این منطقه از همین چشمه تامین می شود که در تابستان به دلیل خشکسالی آب این چشمه بسیار کم می شود و هفته ای سه تانکر به این روستا آبرسانی می کند.

رئیس شورای روستای یزدان آباد ادامه می دهد: برای این مشکل قرار بر این شد که یک منبع آب برای تامین آب شرب این روستا راه اندازی شود که اکنون آن نیز یک سالی است نیمه تمام مانده است .

وی ادامه می دهد: در روستای یزدان آباد یک دبستان ابتدایی وجود دارد که در آن ۶ پایه کلاس درس با حضور یک معلم تدریس می شود و به دلیل نبود مقاطع بالاتر فرزندانمان به روستای قلعه محمدی برای تحصیل می روند که آن هم به دلیل نبود سرویس و فاصله ۵ کیلومتری اکثرشان ترک تحصیل می کنند.

وی می گوید: بیکاری در این روستا باعث شده اکثر جوانان این روستا به شهرها مهاجرت کنند که از مسئولین می خواهیم برای جلوگیری از مهاجرت جوانان مشکلات را رفع کنند.

وی در خصوص جوی های آب زمین های کشاورزی نیز می گوید: جوی آب در زمین های کشاورزی ما مربوط به چندین سال گذشته است که به دلیل نبود درآمد کافی جوی های این روستا خاکی بوده که همین مقدار آب نیز به زمین نفوذ می کند و کشاورزان با مشکل کم آبی مزارع مواجه می شوند.

وی یکی از عمده ترین مشکلات این روستا را جاده های بین مزارع نیز عنوان می کند.

مردم این روستا چشم امید به رسیدگی به مشکلاتشان توسط مسئولین دارند تا از خدمات بحق بهره مند  شوند.

برچسب‌ها