قدس آنلاین_ سعید کوشافر: افزایش قیمت برخی کالاها وخدمات بازار مشهد را گرفتار رکود سنگینی کرده است، به گونه ای که بسیاری از بازاریان با مشکلات شدید مالی ناشی از چک وسررسیدبدهکاری روبرو شده اند.

بازی تلخ برجام با بازاریان مشهدی

به گزارش قدس آنلاین- طی روزهای ابتدایی سال ۹۷ تاثیرگرانی ارزو دلار که روزهای پایانی سال ۹۶ و روزهای ابتدایی پس از تعطیلات نوروز رخ داده بود به شکل گرانی کالاها و خدمات دربازار رخ نمایی کرد.

گرانی قیمت گوشت ومرغ و تخم مرغ از جمله مواردی بود که از روزهای پایانی فروردین دربازار مشهد رخ داد، رضوی یک فروشنده گوشت ومرغ درمیدان استقلال میگوید: افزایش قیمت مرغ وگوشت که باعث شده تا گوشت گوسفندی به بالای ۵۰هزارتومان برسد ومرغ افزایشی ۲۰ تا۳۰درصدی داشته باشد باعث شده تا خرید مردم بسیار کاهش یابد. وی میگوید : باتوجه به کاهش خرید مردم و رغبت انها به خرید گوشتهای ارزانتر و کم کیفیت تر طی روزهای اخیر از ابتدای اردیبهشت میزان فروش حداقل درمغازه بنده که دربورس فروش قرار دارد به نصف رسیده است.

اما حکایت بازار مشهد فقط کالای اساسی نیست؛ بازار مصالح ساختمانی هم که باید دراستانه تابستان و افزایش ساخت وساز با رشد فروش مواجه باشد رضایت بازاریان را تامین نکرده است.

اسماعیل حسینی از بازاریان و فروشندگان اهن الات ساختمانی به خبرنگار ما میگوید : افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت اهن الات درانواع مختلف باعث شده تا بسیاری از مردم از خیر ساخت وساز بگذرند. وی میگوید : بنده خریدهای عمده ای انجام دادم وامیدوار بودم که با شعارهای دولت امسال تابستان ساخت وساز درمشهدوبویژه بافت فرسوده شهری رونق بگیرد، اما نه تنها رونقی مشاهده نمیشود که حتی برخی مشتریان قدیمی بنده که از بساز وبفروشهای قدیم مشهد هستند امسال سراغ کار نرفته اند و همین امر باعث شده تا نگران چکهایی باشم که صادرکردم و هیچ بعید نیست با این بازار کارم به دادگاه و حتی زندان بیافتد.

کاظم سرولایتی فروشنده مصالح ساختمانی هم گلایه های مشابهی از بازار داردو میگوید: سالهای قبل هم گرانی داشتیم ولی بازار به این وضع از رکود نمیرسید، مشکل در بلاتکلیفی مردم است که نمیدانند بالاخره سرنوشت ارزو دلار چه خواهد شد. از یک طرف میگویند دلار۴۲۰۰ تومان از طرف دیگر به هیچ کس از این دلارها نداده اند. خوب اگر قرار باشد دلار ۴۲۰۰ تومان باشد قیمتها نه تنها نباید گران شود که حتی باید نسبت به پارسال کاهش هم داشته باشد اما مردم این قیمت را باور ندارند.

بازار طلا وجواهر مشهد هم  ازابتدای هفته جاری به صورت کامل قفل شده و در رکودمطلق فرورفت؛ این اتفاقی بود که طی هفته های گذشته در صرافی های مشهد تجربه شده بود. صرافان مشهدی که فاصله با مرکز انها را گرفتار کرده و بازار اشفته ارز را ازدور نظاره گر بودند ترجیح میدادند که کرکره را پایین کشیده و درمغازه ها را باز نکنند تا حداقل از سوالات مردم درامان بمانند. این اتفاق طی روزهای تعطیل و شنبه برای طلا فروشانی افتاد که اقدام به بازکردن مغازه کرده بودند. هجوم مردم برای طرح پرسشهای خود درباره قیمت واینده بازار طلا تنها کاسبی طلافروشانی بود که به هیچ وجه خرید نداشتندو قصد داشتند تا طلای موجود درمغازه خودرا به قیمتهای جدید که البته هیچ تناسبی با منطق ندارد به فروش برسانند.

اما مردم هم تمایلی به خرید نداشتندو این قیمتها را حبابی میدانستند که از بی سامانی بازار ارز و شرایط سیاسی مبهم کشور نشات کرفته است. شاه مرادی یکی از طلا فروشهای خیابان امام خمینی مشهد میگوید : بازار طلا از اول اردیبهشت آبستن حوادث بود و درهفته گذشته به اوج رسید. فیلترینگ تلگرام باعث شد تا ارتباط طلافروشها با همدیگر و با مرکز قطع شودو همین امر باعث شد تا شایعات میداندار شده و قیمتها هم اسانسوری و بدون دلیل ومنطق خاصی افزایش یابد.

به گفته وی اگر چه اینده مبهم برجام و رفتار امریکا با این قرارداد بین المللی باعث شده تا برخی افزایش قیمت دلار در بازار ازاد را پیش بینی کنند اما براساس اتفاقی که رخ نداده که قیمت ها بالا نمیرود و این گرانیها قطعا حبابی است.

درهمین راستا، رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: به علت نبود قیمت ثابت ارز و نوسانات شدید در بازار طلا، فعلا هیچ معامله‌ای در این بازار صورت نمی‌گیرد. باقر معبودی‌نژاد افزود: شرایط بازار طلا از رکود گذشته و به تعطیلی در خرید و فروش رسیده است.وی گفت: به دلیل محاسبه قیمت طلا بر اساس نرخ ارز در بازار آزاد، افزایش قیمت ارز تاثیر مستقیم بر قیمت سکه و طلا دارد.رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد افزود: در حال حاضر نرخ طلا را از طریق بازار طلافروشان تهران و اصفهان دریافت میکنیم که تا مبلغ ۱۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داشته ولی درحدود ۱۹۱هزارتومان ثبات یافته است.

برچسب‌ها