قیمت ارز در روزهای اخیر با التهاباتی همراه خواهد بود اما خروج آمریکا از برجام تاثیر چندانی بر افزایش قیمت ارز نمی گذارد و در روزهای آتی با افزایش حبابی قیمت مواجه خواهیم شد. در نهایت می توان امیدوار بود تا شش ماه دیگر اتفاق خاصی در نتیجه خروج آمریکا از برجام رخ نخواهد داد از این رو باید منتظر رفتارهای سایر کشورها باشیم ودر صورتی که اروپا هم از آمریکا تبعیت کند باقی ماندن در برجام به هیچ وجه قابل قبول نیست و تنها راه نجات اقتصاد کشور تکیه بر سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

خروج آمریکا از برجام تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد

قدس آنلاین- دکتر میثم موسایی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه التهاب بازار ارز بعد از خروج آمریکا از برجام موقتی خواهد بود به قدس آنلاین گفت: نقض برجام و خروج از توافق هسته ای از روی کار آمدن ترامپ  قابل پیش بینی بود. از این رو انتظار می رفت که وی دست به چنین اقدامی بزند. شاید در وهله اول خروج آمریکا از برجام منجر به التهاب های کوچکی در بازار ارز یا سایر بازارها شود اما این موضوع در دراز مدت تاثیر زیادی بر اقتصاد باقی نمی گذارد چرا که بازار ارز و...هیچ  کدام تحت تاثیر متغیرهای واقعی اقتصادی نیستند.

وی با بیان اینکه آمریکا در برابر ایران تنها خواهد بود به قدس آنلاین گفت: تحریم های مورد نظر آمریکا بعد از خروج از برجام صد و هشتاد روز دیگر اجرا می شود، از سوی دیگر لازم به ذکر است که اگر تنها عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از آمریکا حمایت کنند در وهله اول آمریکا در تقابل با ایران و تشدید وضعیت اقتصادی کشور تنها خواهد بود. اظهار نظرهای بین المللی برجام بوده از این رو در صورت تداوم چنین رویه ای آمریکا قادر نیست همانند سابق در تحریم ایران موفق باشد.

 موسایی با تاکید بر توجه به سیاست های اروپا و تصمیم گیری آتی آنها خاطر نشان کرد: بنده معتقدم با توجه به اینکه غیر از آمریکا کشورهای دیگری نیز طرف حساب برجام هستند از این رو تناقضات وتهدیدات آمریکا با سهولت بیشتری نسبت به گذشته خنثی خواهد شد، البته تحقق این موضوع بسته به رفتار و سیاست های سایر کشورهای طرف قرار داد برجام از جمله فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین دارد که آیا آنها در عمل به آنچه که اظهار داشته اند پایبند خواهند ماند؟ آیا سران اروپایی قادر به ایستادگی در برابر زورگویی آمریکا و جنگ اقتصادی با این کشور خواهند بود؟

این کارشناس اقتصادی معتقد است: بی شک بود یا نبود آمریکا در حل مشکلات اقتصادی ایران تاثیر چندانی ندارد چرا که قرار نیست تمام مشکلات اقتصادی ما توسط  یک کشور حل شود. جهان کنونی از تنوع اقتصادی و کشورهای زیادی برخوردار است که هر یک در جایگاه خود می توانند همانند موتور محرکی برای اقتصاد به شمار روند. بنابراین خروج آمریکا از برجام آنقدر جای نگرانی ندارد.

وی دراین باره افزود: پیش از این در پی تحریم های اعمال شده  برخی از کشورهای حوزه آسیای شرق همانند کره، هند، مالی و چین در عدم خریداری نفت ایران با آمریکا همراهی کردند و نفت ایران را کمتر می خریدند. یقینا نقش جمهوری اسلامی در این مرحله بسیار حساس وتاثیر گذار است چرا که ایران باید در موضع قدرت قرار بگیرد وچون آمریکا عهد شکن بوده ایران می تواند از این  موقعیت بهره برداری خوبی به نفع خود داشته باشد. مسلما وضعیت اقتصادی ایران با خروج آمریکا از برجام از این بدتر نخواهد شد. اگر هیچ یک از کشورها به تعهداتشان نیزعمل نکنند وضعیت باید به گونه دیگری تعریف شود و ایران به سرعت از برجام خارج شود.

موسایی همکاری شرکتهای اروپایی با ایران را ناشی از ثبات اقتصادی کشور خوانده و دراین باره توضیح داد: بخشی از دلایل عدم توجه شرکت های اروپایی به همکاری اقتصادی با ایران بسته به وضعیت اقتصادی وریسک های حاکم بر اقتصاد کشور است چرا که بسیاری از شرکت های اروپایی لزوما تابع حکومت ها نیستند بلکه تابع شرایط کلی چون  ریسک اقتصادی ومسائل جهانی هستند. بی شک بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور بسته به مناسبات اجتماعی -اقتصادی داخلی است بنابراین شرط تحقق وضعیت مطلوب اقتصادی توجه به استفاده از ظرفیت های داخلی و توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

این اقتصاددان تصریح کرد: بی شک با تثبیت وضعیت اقتصادی کشور تمایل  شرکت های خارجی به سرمایه گذاری بیشتر می شود و ما چیزی فراتر از این موضوع از اروپا انتظار نداریم، با توجه به اینکه همه کشورهای یاد شده عضو سازمان جهانی تجارت هستند می توانند در پیشبرد اهداف اقتصادی برجام موثر باشند و موجب بی اثر شدن تاثیرات خروج آمریکا از برجام شوند.

دکتر موسایی با دیوانه وار خواندن حرکت ترامپ در خروج از برجام اظهار داشت: به هر حال درصورتی که کشورهای اروپایی تمایلی برای همکاری با ایران نداشته باشند می توان انتظار داشت که اقتصاد کشور با کاهش سرمایه گذاریها دچار ریسک بیشتری شود، هر چند که نبود اروپا نیز نمی تواند بروضعیت اقتصادی کشور بیش ازاین تاثیر بگذارد چرا که اروپا هم تا کنون توجه خاصی به اجرای برجام نداشته است. بنده معتقدم رفتار ترامپ دیوانگی محض است ومساله خروج این کشور از برجام تصمیم موقتی شاید برای دو سال باشد.

وی در پایان با تاکید بر عدم نگرانی از التهاب جدی بازار ارز در پی خروج آمریکا از برجام گفت: قیمت ارز در روزهای اخیر با التهاباتی همراه خواهد بود اما خروج آمریکا از برجام تاثیر چندانی بر افزایش قیمت ارز نمی گذارد و در روزهای آتی با افزایش حبابی قیمت مواجه خواهیم شد. در نهایت می توان امیدوار بود تا شش ماه دیگر اتفاق خاصی در نتیجه خروج آمریکا از برجام رخ نخواهد داد از این رو باید منتظر رفتارهای سایر کشورها باشیم ودر صورتی که اروپا هم از آمریکا تبعیت کند باقی ماندن در برجام  به هیچ وجه قابل قبول نیست و تنها راه نجات اقتصاد کشور تکیه بر سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

برچسب‌ها