ایلام- مدارس همواره برای ما خاطرات تلخ و شیرین بسیاری دارد، از خوشحالی و هیجان وصف ناشدنی کسب نمره بیست و یا تشویق شدن در بین دیگر دانش آموزان و ... و روی دیگر آن تنبیهاتی که شاید تا آخر عمر در یاد ما بماند.

رویکردی نو در فضای آموزشی

قدس آنلاین – گروه استان ها- وحید صدر: در هوای ابری و نمناک ایلام با جمعی از همکاران مطبوعاتی راهی شدیم؛ راهی مسیری که در دهه های گذشته هر صبح با پای پیاده از خانه پدری تا خانه دوم طی می کردیم، سخن از مدرسه است، مدرسه و یادآوری روزهای تلخ و شیرین آن!

بازدید از مدارس روستایی برنامه امروز است. وارد مجتمع آموزشی امام علی (ع) ایلام که می شویم رنگ آمیزی زیبای حیاط مدارس در کنار درختان سرسبز و سایه افکن، پویایی و نشاط دانش آموزان و همدلی مردم روستا در نگهداری از مدارس فرزندانشان و چهره های آفتاب سوخته دانش آموزان معصوم، این مدارس را بدور از هیاهوی شهر و امکانات آن، به فضای دل انگیز تبدیل کرده است.

این مدارس، تنها مدرسه ای برای تعلیم و تربیت دانش آموزان نیست، بلکه فضایی است برای استفاده همه روستائیان، خصوصا جوانانی که از امکانات ورزشی چندانی بهره مند نیستند، به خوبی از فضای موجود در مدارس استفاده می کنند.

تقویت روحیه مشارکت  در دانش آموزان 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ایلام در جریان بازدید از مجتمع آموزشی امام علی (ع) ایلام با بیان اینکه این مجتمع به لحاظ ساختاری و تقویت روحیه مشارکت دانش آموزان و بهبود فضای آموزشی، در کشور بی نظیر است، گفت: با تلاش مدیریت مجتمع و تیم ایشان، حرکتی بزرگ در مدارس تحت نظر این مجتمع صورت گرفته است.

فارس شریفی با اشاره به اینکه انعکاس اخبار فعالیت های این مجتمع در ایجاد تحول در دیگر مدارس سطح شهرستان و دیگر شهرستان ها مؤثر خواهد بود، افزود: تلاش ها و کارهایی که در مدارس این مجتمع با همکاری مربیان، معلمان، دانش آموزان و دیگر دست اندرکاران انجام شده، بایستی بازگو شده تا بعنوان الگو در بین مجتمع های آموزشی معرفی شود.

عدالت آموزشی هدف تشکیل مجتمع آموزشی امام علی (ع) 

مدیر مجتمع آموزشی امام علی (ع) ایلام با بیان اینکه مجتمع آموزشی امام علی (ع) ایلام با هدف برقراری عدالت آموزشی و پرورشی در نقاط روستایی و عشایری تشکیل شده است، گفت: بهبود مدیریت و تسهیل امر نظارت، افزایش بهره وری و ارتقای کیفیت، تسهیل در تبادل اطلاعات بین مدارس تابعه، هم افزایش و استفاده بهینه از خدمات و امکانات واحدها تحت پوشش و ترویج فرهنگ کار گروهی و ارتقای نقش محلی و منطقه ای مدرسه از دیگر اهداف فعالیت های این مجتمع آموزشی است.

عبدالصاحب ناصری با اشاره به اینکه ۱۵ واحد آموزشی روستایی و عشایری تحت نام مجتمع آموزشی پرورشی امام علی (ع) ایلام در روستاهای مهدی آباد، چشمه کبود، شهرک قدس، بلیین، شانکبود، قجر، چشمه داوی و مناطق عشایری گلان، درگوان و کولک فعالیت می کنند، اظهارداشت: از این تعداد ۱۲ واحد در روستاها و ۳ واحد در مناطق عشایری فعالیت داشته و به امر تربیت فرزندان این مرز و بوم مشغول هستند.

وی به مشارکت خیرین و اولیا دانش آموزان و اهالی روستاها در بازسازی، بهسازی، رنگ آمیزی و نوسازی مدارس این مجتمع اشاره و تصریح کرد: با همت این عزیزان ما توانسته ایم فضای مدارس را که در گذشته فضایی بی روح بوده و امکانات آموزشی آنها بسیار نامناسب بود، بهبود بخشیده و محوطه اکثر این مدارس آسفالت و یا بتن ریزی شده که افزون بر بهره مندی دانش آموزان، جوانان و اهالی روستا در ساعات غیرآموزشی از آن استفاده می کنند.

 ۲۲۰ میلیون تومان هزینه ترمیم مدارس مجتمع

مدیر مجتمع آموزشی امام علی (ع) ایلام با اشاره به هزینه ۲۲۰ میلیون تومانی بهسازی و ترمیم فضاهای آموزشی مجتمع، ادامه داد: تجهیز کلاس ها به امکانات آزمایشگاهی، هوشمند سازی، ایجاد نمازخانه، افزایش و بهبود امکانات ورزشی، نوسازی صندلی و نیمکت در کلاس ها و ... از مهمترین اقدامات شکل گرفته در مدارس این مجتمع بوده است.

 ناصری به مدرسه محور شدن روستاها اشاره و تصریح کرد: در این امر خطیر بسیاری از روستائیان مشارکت چشمگیر داشته و خوشبختانه با بهره گیری مناسب از این مشارکت عمومی، در ساعات تعطیل مدارس برای امورات ورزشی و کارهای عام المنفعه در اختیار اهالی روستا قرار می گیرد و با این کار همه افراد اعم از دانش آموزان، والدین آنها و دیگر اهالی روستا در حفظ و نگهداری از مدارس ما را یاری می کنند.

وی با اشاره به تحصیل ۴۵۲ دانش آموز در مدارس این مجتمع، بیان کرد: از این تعداد ۱۰۶ دانش آموز در مقطع متوسطه اول و ۳۴۶ دانش آموز در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند که ۷۴ نفر از همکاران فرهنگی کار تعلیم و تربیت آنان را بر عهده دارند.

مدیر مجتمع آموزشی امام علی (ع) ایلام آموزش دانش آموزان برای حفظ محیط زیست و درختان، اهمیت صرفه جویی در مصرف آب و ... را از مهمترین برنامه های تیم آموزشی این مجتمع عنوان و تصریح کرد: در بیشتر مدارس ما، درختان مثمر و غیرمثمر کاشته شده و ضمن ایجاد فضای سبز مناسب در مدارس، دانش آموزان توجه بیشتری به محیط زیست کرده و به نعمت آب و اهمیت صرفه جویی و استفاده صحیح از آن پی می برند.

 الگویی برای دیگر مدارس روستایی

بازدید از مدارس روستایی در محیطی سرشار از نشاط و شادابی، بسیار دل انگیز بود. این مجتمع از این نظر خاص و متفاوت است که برای اجرای برنامه های همگانی هم مورد استفاده اهالی قرار می گیرد، استفاده ای که منجر به اهمیت دادن همه مردم روستا برای حفظ و نگهداری آن شده است و به گونه ای همه مردم خود را مسئول و مدیون وجود این مدارس می دانند.

از این روست که می توان گفت مجتمع آموزشی پرورشی روستایی امام علی (ع) ایلام الگویی است که می تواند در تمام نقاط روستایی و عشایری استان شناخته شود و دیگر مجتمع های آموزشی آن را الگو قرار دهند.

برچسب‌ها