اروپا با جلوگیری از مانع تراشی آمریکا می تواند به ایران در خرید نفت کمک کند واین موضوع و سایر موضوعات عنوان شده را به عنوان یک تضمین به ایران اطلاع رسانی کند. در غیر این صورت اگر اروپا نیز شروط جمهوری اسلامی ایران را نپذیرد دلیلی بر باقی ماندن در برجام وجود ندارد و علی رغم تحمیل خسارت های فراوان به جمهوری اسلامی ایران در نهایت درس عبرتی برای آمریکا باوران است که به هیچ وجه نمی توان به آمریکا اعتماد کرد و مشکلات بین ایران وآمریکا با نشستن پای میز مذاکره و امضای توافق نامه ای چون برجام قابل حل نیست

آبی از اروپا گرم نمی شود/ اروپا قبل و بعد از برجام تابع آمریکا بوده است/ خرید نفت ایران و همکاری بانک ها و شرکت های اروپایی تنها تضمین به عدم خروج جمهوری اسلامی از برجام است

قدس آنلاین- دکتر فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی  با تاکید بر صراحت ضدیت دنیای غرب با ایران درخصوص رفتار اروپا قبل و بعد از برجام به قدس انلاین گفت: بانک ها و شرکت های اروپایی نه تنها در دو سال گذشته بعد از توافق هسته ای از همکاری با ایران منع شدند،  بلکه از سالهای قبل به دلیل فشارهای آمریکا از همراهی وهمکاری با ایران ممانعت به عمل آورده اند پس این موضوع خاص زمان پسابرجام نیست! سران اروپایی هم کمترین تلاشی در راستای فشار به آمریکا و حل مشکل عدم ارتباط با ایران بر نداشته اند از این رو با توجه به سوابق اروپا به روشنی می توان عنوان کرد که از اروپا آبی گرم نمی شود و نمی توان امیدوار بود آنچه اروپاییان در عرض چندین سال انجام نداده اند در چندین هفته به منصه ظهور برسد.

ایزدی با طرح یک سوال خاطر نشان کرد: از سوی دیگر لازم به اذعان است که برجام عملا سود و منفعتی برای ایران  نداشته و دوران پسا برجام با قبل از آن تفاوت چشمگیری نداشته است؛ یکی از مهمترین مشکلات کشور نقل و انتقالات مالی بود که قبل و بعد از برجام همچنان همانند قبل باقی مانده به نحوی که به اذعان شخص رئیس جمهور،   دولت قبل و بعد از برجام ارز را با گونی جا به جا می کرد، حال این سوال مطرح می شود هنگامی که تفاوتی بین قبل و دوران پسابرجام نبود چه دلیلی بر امتیاز دهی به غرب و تحمیل خسارت های میلیارد دلاری به صنعت هسته ای کشور بود؟

این کارشناس مسائل هسته ای با اشاره به راه حل تضمین اروپا به جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: برقراری ارتباط با غرب و انجام مذاکره و امضای جمهوری اسلامی ایران بر پای توافق برجام همه و همه ناظر بر رفع تحریم ها بود در صورتی که بعد از برجام آمریکا همچنان بر افزایش تحریم ها تاکید داشت و آمریکا یک بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را به بازگرداندن تحریم های پیشین و افزایش تحریم ها تهدید می کند. در نهایت آمریکا درصدد بازگرداندن تحریم های ثانویه و ممانعت همکاری شرکت های اروپایی و بانکها از تعامل با ایران است. از این رو اگر اروپا به دنبال حفظ برجام است با حمایت از ایران و همکاری بانکها و شرکت های خود با جمهوری اسلامی می تواند تضمین دهنده به جمهوری اسلامی در برابر عدم خروج ایران از برجام باشد.

وی دراین باره افزود: اروپا با جلوگیری از مانع تراشی آمریکا می تواند به ایران در خرید نفت کمک کند و این موضوع و سایر موضوعات عنوان شده را به عنوان یک تضمین به ایران اطلاع رسانی کند. در غیر این صورت اگر اروپا نیز شروط جمهوری اسلامی ایران را نپذیرد دلیلی بر باقی ماندن در برجام وجود ندارد و علی رغم تحمیل خسارت های فراوان به جمهوری اسلامی ایران در نهایت درس عبرتی برای آمریکا باوران است که به هیچ وجه نمی توان به آمریکا اعتماد کرد و مشکلات بین ایران وآمریکا با نشستن پای میز مذاکره و امضای توافق نامه ای چون برجام قابل حل نیست.

ایزدی در پایان با اشاره به این موضوع که خسارت فراوانی به صنعت هسته ای کشور وارد شده اظهار داشت: بی شک هزینه ها و فرصت های زیادی در دو سال گذشته از صنعت هسته ای کشور گرفته شده، هر چند که مسوولین به سادگی از بازگشت به دوران قبل از برجام در صنعت هسته ای سخن می گویند اما در عالم واقع شرایط دشوار و پر هزینه ای را تا رسیدن به دوران قبل از برجام در صنعت هسته ای پیش رو داریم.

برچسب‌ها