آلکساندر دوگین، دومین رهبر و بنیانگذار «حزب اوراسیا» و از مشاوران ولادیمیر پوتین از جمله شرکت کنندگان در ششمین کنفرانس افق نو که به میزبانی آستان قدس رضوی با موضوع «قدس، پایتخت ‌همیشگی فلسطین» در مشهد برگزار می‌شود، است. فرصتی دست داد تا گفت‌وگویی با او داشته باشیم و از وی در مورد تحولاتی که این روزها در سرزمین‌های اشغالی در حال وقوع است، بپرسیم.  

تصمیم ترامپ اشتباهی تاریخی و راهبردی است

قدس آنلاین- آلکساندر دوگین، دومین رهبر و بنیانگذار «حزب اوراسیا» و از مشاوران ولادیمیر پوتین از جمله شرکت کنندگان در ششمین کنفرانس افق نو که به میزبانی آستان قدس رضوی با موضوع «قدس، پایتخت ‌همیشگی فلسطین» در مشهد برگزار می‌شود، است. فرصتی دست داد تا گفت‌وگویی با او داشته باشیم و از وی در مورد تحولاتی که این روزها در سرزمین‌های اشغالی در حال وقوع است، بپرسیم.

■ مدتی است که دونالد ترامپ، از تصمیم خود مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی با وجود مخالفت‌های موجود خبر داده است. او احتمالاً امروز این ایده را اجرایی خواهد کرد. موضع روسیه در قبال این تصمیم ترامپ چیست؟
سیاست‌های روسیه درباره قدس و انتقال سفارت آمریکا این است که اصلاً آن را تأیید نکرده و مخالف آن است. روسیه محکم پای حقوق فلسطینی‌ها ایستاده است، همچنین از ایده‌ها و کسانی که دنبال راهکار برای حل این مشکل هستند، حمایت می‌کند. مسلماً برگزاری این گونه نشست‌ها علاوه بر جنبه روشنگرایانه‌ای که دارد، باعث شناخت حقایق و گسترش صلح خواهد شد. روسیه اعتقاد دارد که این تصمیم ترامپ اشتباهی کاملاً تاریخی و راهبردی است.

■ اگر به عنوان یک فرد از کشوری متمدن که موافق با حقوق بشر است، حرکت اخیر اسرائیل در غزه را نقض حقوق بشر می‌دانید، چه راهکاری برای ادامه نیافتن این نقض حقوق بشر در فلسطین پیشنهاد می‌کنید؟
در ابتدا من تأکید می‌کنم که چیزی به نام حقوق بشر وجود ندارد. من عقیده‌ای به چنین چیزی ندارم؛ چون فرهنگ‌ها، دین‌ها و تمدن‌های متفاوت مفهوم‌های خود را در مورد مفهوم‌های درست و غلط دارند. پس اگر مفهوم متفاوتی در مورد انسان و حقوق بشر داشته باشیم، باید برای رسیدن به یک مفهوم جهانی پافشاری کنیم. این به همین خاطر است که بسیاری از طرف‌ها تلاش می‌کنند که از حقوق بشر به نفع خود استفاده کنند. به عنوان مثال استفاده از حقوق بشر برای استعمارگری انگلیسی‌ها به خاطر استفاده از حقوق انگلیسی‌هاست. همین استفاده را برای نازی‌ها، آفریقایی‌ها، یهودی‌ها نیز در طول تاریخ و مانند آن مشاهده کرده‌ایم. یهودی‌ها نیز از حقوق بشر علیه بشریت استفاده می‌کنند. آن‌ها پس از جنگ جهانی دوم از بین رفتن حقوق خود در آن جنگ برای بین بردن حقوق فلسطینیان استفاده کردند. جهان لیبرال غرب از مفهوم حقوق بشر برای اهداف خود استفاده می‌کند. اگر حقوق بشر به نفع آن‌ها باشد، از آن استفاده می‌کنند، اما اگر به ضررشان باشد، حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند. حقوق بشر یک مفهوم لیبرالی و غربی است که نمی‌توان با آن به عدالت برسیم. در اسلام مردان و زنان در ارتباطی که با خدا دارند، ارزیابی می‌شوند؛ اگر این ارتباط قطع شود، بدتر از این است که یک انسان را بکشند؛ چون این قطع ارتباط بین انسان و خداوند از همه چیز بدتر است. در مسیحیت نیز چنین چیزی وجود دارد. انسان‌ها نمی‌توانند بدون مسیح باشند و حقوق واقعی آن‌ها موقعی تأمین خواهد شد که به مسیح برسند. اکنون غربی‌ها از حقوق بشر برای منافع یک گروه خاص استفاده می‌کنند و این متفاوت با آن چیزی است که ما در ایدئولوژی اسلام و مسیحیت شنیده‌ایم.

■ مفهوم صهیونیسم با زور گره خورده است
ما فلسطین را سرزمینی برای سه دین مقدس می‌شناسیم و نمی‌توانیم این سرزمین مقدس را در اختیار یک دین قرار دهیم. ما آزادی فلسطین را تنها با حرف نمی‌توانیم به دست بیاوریم؛ چون مفهوم صهیونیسم با زور گره خورده و باید آماده شویم که اگر لازم است با آن مفهوم بجنگیم. اگر قدرتمان برای چنین مبارزه‌ای کم است، باید به دنبال متحد بگردیم. مانند آن چیزی که ایران و روسیه در مقابل تکفیری‌ها در سوریه به آن رسیده‌اند. اکنون به نظر می‌رسد قدرت جهان اسلام برای چنین مبارزه‌ای به نفع فلسطین کافی نیست، اما اگر روسیه نیز به این معادله اضافه شود، قدرت ما بسیار زیاد خواهد شد. پوتین مخالف شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است و از مردم فلسطین حمایت می‌کند. اکنون که اسرائیل به سربازان ایرانی در سوریه حمله می‌کند، موجب به چالش کشیدن منافع روسیه شده است. این بهترین زمان برای ساخت اتحاد ایران و روسیه برای حمایت از فلسطین است.

■ اگر روسیه نگاه مخالفی با اسرائیل دارد، چرا ایده قدس شرقی و غربی را مطرح کرده است؟
نگاه روسیه و ایران به فلسطین متفاوت است. پوتین وجود اسرائیل را پذیرفته و به دنبال ایده دو دولت در آنجاست، اما اسرائیل مخالف آن است. اما ایران درکل وجود اسرائیل را قبول ندارد و به همین دلیل برای اینکه به هدف خود برای رسیدن به کشوری مانند فلسطین برای مردم فلسطین برسیم، باید خطر کنترل این شهر به عنوان سه مذهب و تبدیل به شهری بین المللی را تاحدودی بپذیریم و نباید تنها از دیدگاه‌های تندرو استفاده کنیم؛ تا بتوانیم از نقش روسیه به عنوان واسط به بهترین شکل استفاده کنیم.  
پیش بینی من این است که درگیری میان اسرائیل و روسیه افزایش خواهد یافت؛ چون مبارزه اسرائیل بر ضد اسد منافع روسیه را نیز به خطر خواهد انداخت و موجب خواهد شد که روسیه موضع خود را تغییر دهد.
من معتقدم باید ابتدا آمریکا را از این منطقه بیرون بیندازیم.
 این پیش نیاز حل مشکل است. تا زمانی که قدرت آمریکا پشت اسرائیل باشد، اسرائیل از امپریالیسم به عنوان ابرازی استفاده می‌کند تا بتواند به سلطه گری خود ادامه دهد.
 اگر ایالات متحده بیش از این در منطقه نماند، موقعیت اسرائیل تغییر خواهد کرد و تنها آن زمان است که سرنوشت اسرائیل تعیین خواهد شد. اسرائیل اگر بتواند حضور دولتی اسلامی مانند فلسطین و آزادی مذهبی را برای شهروندانش به رسمیت بشناسد، حالا به هر طریقی چه غربی و شرقی کردن فلسطین یا کنفدراسیونی کردن آن منطقه باشد، اسرائیل می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. البته این مستلزم کنار گذاشتن تمام ایدئولوژی‌های صهیونیستی توسط این کشور است. اما اگر بخواهد به نگرش امپریالیستی و نژادپرستی خود تأکید بورزد، تنها موجب انزوا و نابودی‌اش خواهد شد.

مترجم: امیرمحمد سلطانپور  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها