ایلام- مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده و گزارش نشده است.

تب کریمه کنگو در ایلام مشاهده نشده است

وهاب پیرانی روز یک شنبه در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، با بیان اینکه با شروع فصل گرم سال و افزایش حشره «کنه» در طبیعت، برخی بیماری ها همچون تب کریمه کنگو نیز شیوع پیدا می کند، اظهارداشت: خوشبختانه تا کنون در استان این بیماری مشاهده نشده و دام های عشایر و دامداران عاری از وجود «کنه» و تب کریمه کنگو هستند.

وی با اشاره به لزوم مبارزه با حشرات خصوصا کنه در بین احشام و دام ها، افزود: سم پاشی عوارض زیست محیطی دارد، اما سم های پودری که بر روی پوست احشام ریخته می شود، در کنترل حشرات ناقل مؤثر است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام به داروهای تزریقی ضد انگل های داخلی و هم خارجی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: هزینه این قبیل داروها زیاد است و بیشتر دامداران بعلت هزینه بالای این داروها، از آن استفاده نمی کنند.

 پیرانی بیان کرد: به افرادی که با دام و گوشت در ارتباط هستند توصیه می شود به هیچ وجه کنه ها را با دست از روی بدن احشام جدا نکنند چرا که احتمال آلودگی به انواع بیماری های مشترک وجود دارد.

وی به لزوم مراقبت بهداشتی در بین کادر درمانی مراکز بیمارستانی اشاره کرد و گفت: کادر درمانی بیمارستان ها در صورت برخورد با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو، نباید به خون و فرآورده های خونی بیمار دست زده و مراقبت های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام یادآور شد: دامداران، قصاب ها و دامپزشکان بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام بوده که رعایت اصول بهداشتی و عدم تماس مستقیم دست با انگل های خارجی احشام، تضمین کننده سلامت آنان خواهد بود.

برچسب‌ها