اصفهان- به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه و بنا بر تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان کرایه اتوبوس‌های شهری اصفهان در سال‌جاری در صورت موافقت فرمانداری ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش ۱۵ درصدی کرایه اتوبوس‌های شهر اصفهان

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: استفاده از حمل و نقل عمومی به منظورکاهش آلودگی هوا و ترافیک به ویژه در محدوده مرکزی شهرها همواره مورد تاکید مدیران شهری بوده است.

شرکت واحد اتوبوسرانی در شهرهای مختلف برای افزایش انگیزه شهروندان برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی، تاکنون طرح های مختلفی را اجرا  کرده اند که از جمله آنها می توان به نوسازی ناوگان، راه اندازی سامانه های تندرو و ارتقای سطح کیفی ایستگاه های اتوبوس اشاره کرد.

امروز برای آگاهی از برنامه ها و اقدامات اتوبوسرانی اصفهان در سال ۹۷، گفت و گویی را با  «قدرت افتخاری» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

اتوبوس‌های BRT مجموعه‌ای موفق و کارا بوده که جای خود را به عنوان یک شبکه حمل نقل عمومی و گسترده در شهر اصفهان بازکرده است، در حال حاضر این شبکه روزانه چه تعداد مسافر را جابه جا می‌کند؟

در بین کلانشهرهای کشور، خطوط BRT شهر اصفهان که در حال حاضر با سه خط سرویس دهی می کند، بالاترین سرانه جابه جایی مسافر را دارد.

بعد از کلانشهر تهران با بیش از ۱۰ خط BRT و تعداد بسیار زیاد ناوگان و قدمت بیشتر، اتوبوسرانی اصفهان روزانه بیش از ۱۶۰ هزار مسافر را توسط سه خط BRT که جمعاً ۱۴۰ دستگاه اتوبوس دارد، جابه جا می کند و این نشان از بهره وری بالای این خطوط دارد.

اتوبوسرانی اصفهان در شهر و حومه ۱۰۰ خط برای سرویس دهی دارد و میزان جابه جایی مسافر آن در روز ۷۰۰ هزار نفر سفر در روز است؛ این آمار بر اساس کارت بلیت مورد استفاده شهروندان استخراج شده است.

در حال حاضر BRT در چه خطوطی فعال است؟

خط یکBRT از پل یزدآباد تا پایانه باقوشخانه به طول ۲۰ کیلومتر، خط دو از پایانه آبشار تا میدان جمهوری به طول ۱۵ کیلومتر که بخشی از آن موازی خط یک است و خط سه از پایانه ارغوانیه تا میدان جمهوری اسلامی به طول ۲۰ کیلومتر است.

برای گسترش این شبکه در سال ۹۷ چه برنامه‌ای دارید؟

برنامه های خوبی در بودجه سال ۹۷ شهرداری اصفهان در نظر گرفته شده که امیدواریم اجرایی شود.

در محور کاوه مسیر ویژه BRT را در ۶ ماهه نخست سال اجرایی خواهیم کرد، این طرح مصوب شده و در مرحله طراحی است، همچنین طرح خط ۳۴ یا محور میدان جمهوری تا میدان آزادی آماده شده و در دست بررسی است.

محور شرقی – غربی اصفهان را استارت زده ایم که البته به صورت شبه BRT در محور آتشگاه، شیخ بهایی و در خیابان های هشت بهشت غربی و شرقی اجرایی خواهد شد.

منظور از شبه BRT چیست؟

سامانه تندرو ویژگی خاصی دارد، باید مسیر جداسازی کامل داشته باشد ضمن آنکه نحوه پرداخت بلیت و  نوع اتوبوس‌ها متفاوت تر از سایر ناوگان است.

در برخی محورها انجام این قابلیت ها وجود ندارد، اما در راستای اولویت دادن به اتوبوس حرکت می کنیم و پروژه ایجاد خطوط پرش پشت تقاطع ها را اجرا می کنیم تا اتوبوس ها بتوانند هنگام قرمز بودن چراغ، به پشت تقاطع برسند.

سیستم BIS یا سیستم مدیریت ناوگان اتوبوسرانی که اخیراً مطرح شده، چه ویژگی‌هایی دارد؟

در کلانشهرهای کشور که تعداد ناوگان زیاد است، امکان کنترل دستی و به صورت نیروی انسانی میسّر نیست، هر چند بسیاری از اتوبوسرانی های کشور هنوز سیستم سنتی و دستی را برای نظارت بر فرایند فعالیت های ناوگان استفاده می کنند.

برنامه زمانبندی و اعزام ناوگان در خطوط، تخصیص ناوگان به خطوط مختلف هنوز در بعضی از شهرها هنوز به صورت دستی انجام می شود.

در سیستم مدیریت یکپارچه ناوگان که در برخی از شهرهای بزرگ کشور اجرا شده، تمام فرایند عملیات، بهره برداری از اتوبوس و حتی اعزام ناوگان به تعمیرگاه و بازگشت آن به خطوط به صورت مکانیزه کنترل می شود، موقعیت اتوبوس در مسیر به صورت اتوماتیک رصد می شود و در پایان هر روز می توانیم عملکرد سیستم را بررسی میزان اشتباهات و سایر موارد را مدیریت و کنترل کنیم.

در حال حاضر استارت این پروژه زده شده و تا پایان مردادماه اولین خروجی این سیستم را رونمایی و پروژه را تا پایان سال نهایی خواهیم کرد و پس از سه ماه از نهایی شدن آن، کاملا عملیاتی می‌شود.

سیستم مدیریت یکپارچه ناوگان علاوه بر صرفه جویی در وقت شهروندان، افزایش رضایتمندی شهروندان، نظم بخشی به خطوط، کیفیت خدمات را به همراه خواهد داشت.

البته از طریق اپلیکیشن نیز می توانیم مردم را راهنمایی کنیم که در چه مسیری از کدامیک خطوط اتوبوسرانی می‌توانند استفاده کنند.

در سال ۹۷ چه طرح‌هایی در بخش حمل ونقل در نظر دارید؟

پروژه اتوبوس برقی را استارت زده‌ایم، منتظر هستیم تا اسناد و مدارک، مطالعات و توجیه فنی و اقتصادی آن انجام شود تا در این بخش ورود پیدا کنیم.

مورد دیگر اینکه واگذاری بخشی از ناوگان به بخش خصوصی در دستور کار است، در حال حاضر ۴۰ درصد ناوگان توسط بخش خصوصی وتحت نظارت شرکت واحد، بهره برداری می شود و ۶۰ درصد توسط بخش دولتی، اما بنا داریم این نسبت را تغییر بدهیم تا به عنوان مثال بخش دولتی ۴۰ درصد ناوگان را هدایت کند.

سیستم مدیریت یکپارچه ناوگان می تواند نظارت، کنترل و برنامه‌ریزی اتوبوسرانی را در بخش خصوصی فراهم کند.

نکته مهمتر آنکه بیش از۴۷ دستگاه اتوبوس اسکانیای جدید در تابستان امسال به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اضافه خواهد شد.

همچنین سرویس های دانش آموزی با همکاری آموزش و پرورش مهرماه ۹۷ در برخی از محورها که تراکم مدارس زیاد است، راه اندازی می شود.

 شورای شهر در خصوص کرایه اتوبوس ها در سال ۹۷ مصوبه ای داشته است؟

فرایند پیشنهاد کرایه سال ۹۷ انجام، لایحه کرایه به شورای شهر ارسال شده و مصوبه شورا را دریافت کرده است.

فرایند بعدی ارسال لایحه افزایش کرایه اتوبوس به فرمانداری است تا در بازه زمانی مشخص کرایه را تصویب یا در جلسه ای توضیح بخواهد تا دلیل افزایش کرایه را بررسی کند.

افزایش کرایه تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت، البته سعی کردیم در افزایش قیمت ها مردم آسیب نبینند.

بعضی از اتوبوس ها شرکت واحد دودزا هستند، چه راهکاری برای رفع این مشکل دارید؟

یکی از دغدغه های مدیریت شهری کاهش آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه مختلف است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شهروندان بدانند سرانه آلودگی یکدستگاه اتوبوس از یک خودرو سواری شخصی کمتر است، اما ظاهر آلودگی های اتوبوس بیشتر است زیرا ذرات معلق را بیشتر در فضا منتشر می کند.

طی ۶ ماه گذشته در عین کمبود ناوگان بیش از ۵۰ دستگاه اتوبوس دودزا از شبکه حمل ونقل عمومی اصفهان خارج شده است، البته بخشی از دلیل دودزابودن اتوبوس‌ها ناشی از عمر ناوگان است.

در حال حاضر میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان ۹ سال است که سعی بر کاهش عمر ناوگان داریم.

خاموش کردن اتوبوس ها در مبادی و مقاصد از دیگر دستورات اجرا شده است؛ اگر مردم به عنوان ناظران هوشیار توجه کرده باشند، تنها اتوبوس هایی که زمان توقف آنها کمتر از ۳ دقیقه باشد، مثل ناوگان خط BRT در مبادی پایانه ها روشن می مانند زیرا روشن و خاموش کردن چند باره اتوبوس ها در زمان کوتاه استهلاک زیادی به اتوبوس ها وارد می‌کند، اما اتوبوس هایی که بیش از ۵ دقیقه توقف دارند، باید خاموش بمانند.

نشانگرهایی که بر روی اتوبوس ها نصب شده اطلاعات درستی به شهروندان ارایه نمی کند، چرا؟ سؤال دیگر اینکه آیا نمی توان این تابلوهای اطلاع رسانی را به صورت صوتی اجرا کرد تا برای نابینایان نیز قابل استفاده باشد؟

اطلاعاتی که بر بروی صفحه دیجیتال اتوبوس ها نقش می بندد، در مرحله گارانتی بوده و شرکت های سازنده در حال برطرف کردن عیوب تابلوها هستند. باید اصلاح نشانگرها بر اساس گارانتی توسط شرکت سازنده انجام شود.

تجهیز اتوبوس ها برای نابینایان خط یک BRT این قابلیت را دارد و بهره برداری شده است، اما برای نگهداری آنها با مشکلاتی مواجه شده ایم، در واقع نیاز به صرف هزینه است تا بخشی از خطوط مهم مثل BRT را به سامانه گویا برای اعلام ایستگاه ها و دیگر مباحث فرهنگی و اطلاع رسانی مجهز کنیم.

برچسب‌ها