خرم آباد- مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: در لرستان حدود ۱۰۰ پل تاریخی شناسایی شده که ۷۹ پل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و تا سال ۲۰۲۱ پل‌های تاریخی استان به ثبت جهانی می‌رسد.

پل‌های تاریخی استان لرستان ثبت جهانی می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی لرستان، امین قاسمی در گفت‌و گو با رسانه‌ها اظهار داشت: در استان لرستان بیش از پنج هزار اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از نیمی از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

​وی با اشاره به اینکه ۳۵ اثر از لرستان در چند ماه اخیر ثبت گردیده و حدود ۳۰۰ اثر دیگر نیز در نوبت ثبت قرار گرفته است افزود: دره خرم آباد، قلعه فلک الافلاک و پل‌های تاریخی استان نیز در نوبت ثبت جهانی قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: در لرستان حدود ۱۰۰ پل تاریخی شناسایی شده که از این تعداد ۷۹ پل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا سال ۲۰۲۱ پل های تاریخی استان به ثبت جهانی خواهند رسید.

قاسمی در خصوص ساماندهی قلعه فلک الافلاک هم گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته در ۲۲ اسفند ۹۶ محوطه ارتش به طور کامل تخلیه و محوطه آن تحویل این اداره کل گردید و به باغ گلستان ملحق شد و در همین راستا عملیات مرمت و بازسازی باشگاه افسران و ساختمان سربازخانه نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی عنوان کرد: در محدوده سپاه نیز تفاهم‌هایی در سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی کشور و سپاه انجام گرفت و مقرر گردید تا پایان سال جاری بودجه آن تأمین و سپاه حضرت ابوالفضل(ع) نیز ساختمان‌های مورد نظر را تحویل میراث فرهنگی استان نماید .

مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص بحث ترک‌های قلعه که در فضای مجازی به آن پرداخته شده، تصریح کرد: مسیر دسترسی به قلعه در ضلع جنوب و جنوب شرق قلعه است که سپاه در آن مستقر است و کار مرمت را با مشکل مواجه نموده که پس از تخلیه کامل محدوده توسط سپاه عملیات مرمت انجام خواهد شد.

قاسمی افزود: در بحث مرمت قلعه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تأمین اعتبار، عملیات استحکام بخشی آن آغاز خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت پل صفوی یا همان پل گپ و سنگ نوشته خرم آباد عنوان کرد: استحکام بخشی و مرمت این اثر تاریخی برای سال جاری در دستور کار قرار دارد که در این خصوص شهرداری خرم آباد در نظر دارد با احداث یک پل جدید ، مسیر دسترسی را فراهم نماید و عملیات سنگ فرش پل صفوی نیز از جمله اقداماتی است که برای این اثر پیش بینی شده که پس از اتمام این مراحل این پل به یک مسیر پیاده رو تبدیل می‌گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص سنگ نوشته نیز گفت: این اثر با توجه به جابجایی ۱۶ متری از محل اصلی خود به دلیل فرآیند شهرسازی، در محلی قرار گرفته که مشکلاتی بوجود آمده او این امر را مستلزم یک بازنگری در این طرح نموده است، البته پیگیری‌هایی انجام شده که محوطه آن آزاد و برای ساخت و ساز در اطراف آن طبق قوانین تعریف شده تا ۳ طبقه اجازه ساخت و ساز داده شده است .

قاسمی در خصوص بحث جذب گردشگر نیز افزود: در سال گذشته یک سری تبلیغات محیطی در ترمینال‌ها و فرودگاه‌های کشور و همچنین برنامه‌های تلویزیونی انجام گرفت که شاهد حضور گردشگران در استان بودیم به طوری که با رشد بیش از ۵۰ درصدی گردشگران مواجه شدیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان در بحث هتل‌ها و مراکز اقامتی گفت: در استان لرستان بیش از ۲۰۰ پروژه در حال ساخت وجود دارد که مهمترین آنها هتل‌های صخره‌ای، بام ، صدف و شاپورخواست است و از این تعداد ۱۱ پروژه به عنوان پروژه‌های کلیدی شناسایی شده که ۴ یا ۵ پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار داشت  در همین راستا تعاملات خوبی با بخش خصوصی صورت گرفته و دو تن از سرمایه گذاران به نام به استان دعوت شدند که یک مورد اعلام آمادگی نموده که در منطقه بام لرستان طرح‌های گردشگری و اقامتی از قبیل هتل احداث نماید.

قاسمی تصریح کرد: سافاری پارک و مجموعه تفریحی گردشگری فجر صفا و عطرستان بروجرد نیز از جمله طرح‌های گردشگری استان هستند که جهت اتمام مراحل نیازمند تأمین اعتبار است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص پل گاومیشان گفت: این پل در سال ۱۳۹۱ به نام استان ایلام در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود در حالی که تنها یک دهنه از آن در استان ایلام و مابقی که بخش اعظم پل است در استان لرستان قرار گرفته به همین منظور مذاکراتی با سازمان در خصوص ثبت این اثر به نام لرستان صورت گرفته است.

وی در خصوص زمین لغزش سیمره گفت: این اثر نیز در مرز استان ایلام با لرستان واقع شده که با پیگیری‌های انجام شده این اثر به طور مشترک به نام استان‌های لرستان و ایلام در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

قاسمی در مورد مناطق شیرز کوهدشت و دره خزینه پلدختر گفت: پیگیری‌های خوبی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها از جمله اقامتگاه و سرویس‌های بهداشتی در دره شیرز کوهدشت انجام گرفته که در صورت ثبت آن به عنوان ژئوپارک عملیاتی خواهد شد. منطقه دره خزینه پلدختر نیز که در سال‌های گذشته پل معلقی توسط وزارت نیرو جهت انجام مطالعات محیطی در آن احداث گردید و مورد توجه گردشگران قرار گرفت اما متاسفانه توسط افراد ناشناس از طریق مرز استان ایلام تخریب گردید که اگر به میراث استان واگذار شود ساماندهی آن انجام می‌شود.

منبع: تسنیم 

برچسب‌ها