قزوین_بازار قارچ ها گویا این روزها حسابی گرم شده است. «مسمومیت با قارچ»، «مهمترین علائم مسمومیت با قارچ» و «این قارچ ها سمی است، نخورید»؛ کلمات نام آشنایی است که این روزها در تیترهای رسانه ها و فضای مجازی داغ شده است؛ تیترهایی که خبر از بلای جدید در بین ایرانیان می دهد.

ردپای مسمومیت با قارچ در قزوین

قدس آنلاین، گروه استان ها_ رقیه کشاورز، با اندکی جست و جو در سایت ها و شبکه های مجازی مشاهده می کنیم که شاید بلای جدیدی دامنگیر ایرانی‌ها شده و آن مسمومیت با قارچ است؛ خوردن قارچ‌های مرتعی، جنگلی و مسمومیت‌های بعد از آن این روزها به یکی از پرتکرارترین خبر رسانه‌های کشورمان تبدیل شده و هر روز تعداد مسمومان و کشته‌های حاصل از این مسمومیت افزایش می‌یابد.

قارچ یکی از مواد مقوی، پرخاصیت و مفید بوده که در کنار سبزیجات پرخاصیت میهمان همیشگی سبد غذایی خانواده‌ها است و به گفته متخصصان، قارچ‌ها منبع غنی از ماده معدنی پتاسیم است که به کاهش فشار خون بالا و نیز کاهش خطر سکته مغزی کمک می‌کند و برای تقویت استخوان‌ها مفید است، خستگی را رفع و کمبود ویتامین «د» را جبران می‌کند.

قارچ‌ها منبع سرشاری از ریبوفلاوین، نیاسین و سلنیوم بوده و سلنیوم آنتی اکسیدانی است که با همکاری ویتامین «ای» سلول‌ها را از تأثیرات آسیب‌رسان و مخرب رادیکال‌های آزاد در امان نگه می‌دارد همچنین مصرف سلنیوم در مردان مسن خطر بروز سرطان پروستات را تا ۶۵ درصد کاهش می‌دهد.

مسموم شدن سه نفر، آخرین آمار مسمومیت با قارچ در قزوین

سایه مسمومیت با قارچ این روزها کم و بیش مردم قزوین را نیز دربرگرفته و به گزارش های روز تبدیل شده است.

مدیر مرکز عملیات و بحران دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین ضمن ارائه آماری از مسمومیت قارچی در این استان اظهار داشت: آمار مسمومیت با قارچ در استان قزوین تا به امروز برابر سه نفر بوده است که این افراد برای درمان به مراکز آموزشی درمانی استان منتقل و درمان شده اند.

علی فخار سلیمانی عنوان کرد: باتوجه به عملکرد مناسب و خوب رسانه های استان قزوین در حوزه اطلاع رسانی، آمار مسمومان ناشی از مصرف قارچ خوراکی در استان محدود بوده و بیشترین مسمومیت ها مربوط به مناطق آبگرم و آقابابا است.

وی عنوان کرد: رده های سنی این مسمومیت ها بین ۲۰ تا ۳۵ بوده است.

از خرید قارچ های فله ای خودداری کنید

کارشناس مسوول واحدهای تولید قارچ استان قزوین نیز در گفت و گویی با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: پنج گونه عمده قارچ خوراکی در کشور وجود دارد که ۸۵ درصد آنها تولید جهانی دارد؛ از نمونه این قارچ ها می توان به قارچ دکمه ای، صدفی، شیتاکه و سایر قارچ ها اشاره کرد که مهم ترین آنها، صدفی و شیتاکه است.

محسن پرهام راد مطرح کرد: قارچ های صدفی همان قارچ هایی است که پرورش می یابد و توسط مردم مصرف می شود؛ نوع دیگری از قارچ ها، قارچ های سمی است که در مزارع رشد می کنند که نمی توانیم این قارچ ها را بشناسیم و گونه های قارچ متفاوت از هم است؛ نوع دیگر قارچ های دارویی بوده که شامل انواع قارچ های صدفی، شیتاکه و طلایی است که در ایران کمیاب است و پیدا نمی شود.

وی ضمن توصیه هایی در خصوص مصرف قارچ عنوان کرد: زمانی که بارندگی در مزارع اتفاق می افتد و قارچ ها رشد می کنند، مردم از این قارچ ها مصرف کرده و دچار مسمومیت تا مرز مرگ می شوند و مردم نباید قارچ های ناشناخته را مصرف کنند؛ از قارچ هایی باید بیشتر استفاده کنیم که بسته بندی و پرورش یافته، دارای استاندارد و عرضه شده در بازار و دارای مُهر استاندارد است و مردم باید از مصرف قارچ های فله ای و صحرایی خودداری کنند.

کارشناس مسوول واحدهای تولید قارچ استان قزوین با بیان اینکه هر نوع قارچی را نمی توان مصرف کرد که در صورت دوز بالای سم قارچ، فرد مسموم می شود، گفت: بسته به گونه قارچ، اگر میزان و دوز سم آن بالا باشد فرد مسموم را تا حد مرگ می رساند و اگر دوز پایین باشد فرد بهبود می یابد؛ با دید چشمی نمی توان میزان سم را تشخیص داد.

وی در پاسخ به این سوال که «برخی معتقدند که خواباندن قارچ در سرکه و یا مصرف آن با شیر اثر موجب از بین رفتن سم قارچ می شود»، تشریح کرد: سمی که در قارچ وجود دارد در نسوخ و بافت قارچ است و امکان ندارد سم را از آن خارج کرد.

پرهام راد اضافه کرد: در حال حاضر، ۳۵ واحد تولیدی کشت و صنعتی در استان قزوین فعال است که سالانه ۱۵ هزار تُن قارچ در آنها تولید و بسته بندی می شود.

کارشناس مسئول گلخانه‌های جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: تغییرات اقلیمی در قارچ وجود ندارد زیرا این قارچ ها در فضای کنترل شده و سالن ها تولید می شود و نمی توان به قارچ های صحرایی اعتماد کرد زیرا احتمال وجود سم در آنها زیاد است؛ قارچ هایی را باید مصرف کنیم که پرورش یافته است و مصرف قارچ هایی که در فضای باز رشد کرده باشد، توصیه نمی شود.

 مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در گفت وگویی توصیه هایی را برای مردم در خصوص مصرف قارچ های خودرو عنوان کرد.

دکتر امید درگاهی در گفت و گویی با خبرنگار قدس آنلاین خاطرنشان کرد: مردم باید از قارچ های خودرو به ویژه قارچ هایی که در کنار تک درختان رشد می کنند خودداری و یا از خرید و استفاده قارچ هایی که توسط افراد عادی و قارچ های فله ای ممانعت کنند.

وی اضافه کرد: قارچ هایی قابلیت مصرف را دارد که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ارائه شود.

مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی، تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیرست.

درگاهی یادآور شد: گاها دیده شده است که برخی افراد عادی قارچ هایی را می فروشند و در تشخیص انواع سمی از نوع خوراکی صحبت هایی را عنوان می کنند، مردم نباید به این مورد توجه کرده و از خرید قارچ ها خودداری کنند.

بنا به این گزارش، موضوع سلامتی مهمترین موضوعی است که توجه به توصیه های کارشناسی می تواند تضمین کننده آن باشد؛ اگر اندکی به این توصیه ها و نکات توجه کنیم مطمئنا از اتفاق های تلخ و مسمومیت های قارچی در امان خواهیم ماند.

برچسب‌ها