از زمانی که بحرین دستخوش اعتراضات مردمی به حکومت آل خلیفه شده است، روز به روز دخالت‌های رژیم سعودی برای فرونشاندن اعتراضات مردمی و حمایت تسلیحاتی از آل خلیفه بیشتر شده است.

این موضوع به قدری پیش رفته است که حتی «پیتر فورد» سفیر سابق بریتانیا در سوریه نیز تلویحاً به آن اشاره کرده و گفته است، بحرین از زمان آغاز اعتراضات در سال ۲۰۱۱ تقریباً مستعمره عربستان سعودی و آمریکا شده است.بحرین از 14 فوریه 2011 شاهد تقابل شدید رژیم آل خلیفه با مردم این کشور است. رژیم آل خلیفه برای سرکوب تظاهرات مردمی از عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکا کمک گرفته است.

اشغال بحرین توسط نیروهای پیاده نظام سعودی 
حمایت عربستان از بحرین در قالب لشکرکشی به این کشور در 14 مارس 2018 انجام شد. عربستان سعودی نه تنها مخالف مذاکره آل خلیفه با مخالفان بحرینی است؛ بلکه در تشدید سرکوب تظاهرات مردمی و گسترش خشونت در این کشور نقش مستقیمی دارد.
علاوه بر این، عربستان سعودی از رژیم آل خلیفه حمایت مالی نیز می‌کند. حکومت سعودی هم به طور مجزا و هم در قالب شورای همکاری خلیج فارس به آل خلیفه کمک مالی می‌کند که این کمک علاوه بر اینکه برای تأمین کسری بودجه حکومت آل خلیفه به کار گرفته می‌شود در میان مردمی که وفادار به آل خلیفه هستند نیز توزیع می‌شود تا آن‌ها به جمع مخالفان نپیوندند.
عربستان سعودی در می‌2012 نیز اتحاد امنیتی این کشور را با رژیم آل خلیفه اعلام کرد که مصداق بارز مستعمره شدن بحرین بود و مخالفان بحرینی آن را «اشغال» این کشور توسط آل سعود نامیدند.

 لقمه‌ای که به آسانی بلعیده نمی‌شود !
در همین خصوص، «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز در واکنش به این اتحاد امنیتی گفت: «بحرین لقمه ای نیست که به آسانی بلعیده شود». آمریکا مهم‌ترین حامی فرامنطقه‌ای رژیم آل خلیفه است. بحرین مرکز ناوگان پنجم دریایی آمریکاست که بزرگ‌ترین ناوگان آن در خارج از این کشور است.
علاوه بر این پایگاه هوایی «شیخ عیسی» نیز در اختیار نیروهای آمریکایی قرار دارد. بحرین و آمریکا در اکتبر 1991 پیمان دفاعی 10 ساله امضا کردند که این پیمان در سال‌های 2001 و 2011 نیز در هر نوبت برای 10 سال تمدید شده است.
این پیمان‌های نظامی سند مستعمره شدن آل خلیفه توسط آمریکا محسوب می‌شود زیرا سیاستی در بحرین بدون جلب حمایت و رضایت آمریکا اتخاذ نمی‌شود.رژیم صهیونیستی نیز یکی از حامیان مهم رژیم آل خلیفه در سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردمی است. رژیم صهیونیستی نه تنها بخشی از وظیفه آموزش نیروهای نظامی آل خلیفه را که اغلب آن‌ها نیز اتباع غیر بحرینی هستند، بر عهده دارد، بلکه حتی امنیت کاخ پادشاهی آل خلیفه نیز بر عهده نیروهای ویژه اسرائیلی است.

 رژیم آل خلیفه در جهت ایجاد روابط رسمی با رژیم اسرائیل حرکت می‌کند
رژیم اسرائیل دستور کارهای چگونگی مواجهه با مخالفان را نیز برای آل خلیفه تنظیم می‌کند. بر این اساس، رژیم آل خلیفه نیز در جهت ایجاد روابط رسمی با رژیم اسرائیل حرکت می‌کند و اخیراً نیز «خالد بن احمد»، وزیر امور خارجه بحرین پس از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای اسرائیل «حق دفاع» قائل شد و به نوعی اسرائیل را به رسمیت شناخت، در حالی که اسرائیل تنها در دو ماه اخیر حدود 130 فلسطینی را شهید و بیش از 13 هزار نفر را زخمی کرده است.

 بحرین مستعمره عربستان و آمریکا شده است
نکته مهم این است که «پیتر فورد»، سفیر سابق بریتانیا در سوریه در اعتراض به حمایت وزیر خارجه بحرین از جنایت‌های اسرائیل از سمت خود به عنوان مشاور خاندان حاکم بحرین استعفا داده است.
پیتر فورد اعلام کرد که: «اخیراً متوجه تحرکات تدریجی بحرین (آل خلیفه) علیه مسئله فلسطین شدم.» بر همین اساس، «پیتر فورد» عنوان کرد:به نظر می‌رسد که بحرین تقریباً مستعمره‌ای برای عربستان و آمریکا شده است، اما موج اعتراضات مردمی بحرین همواره نسبت به سیاست‌های ظالمانه رژیم آل خلیفه از جمله بازداشت، شکنجه، سلب تابعیت ومصادره اموال مردم شدت گرفته وسازمان‌های بین المللی حقوقی اقدامات سرکوبگرایانه رژیم آل خلیفه را محکوم می‌کنند.

 مرکز حقوق بشر و دموکراسی بحرین: رژیم آل خلیفه در 6 سال گذشته 728 بحرینی را سلب تابعیت کرده است
مرکز حقوق بشر و دموکراسی بحرین با بیان اینکه رژیم آل خلیفه هفته گذشته 200 بحرینی را سلب تابعیت کرده است، خاطرنشان کرد طی 6 سال اخیر 728 بحرینی سلب تابعیت شده‌اند. دادگاه‌های رژیم آل خلیفه همواره انقلابیون بحرینی را به اتهام‌های واهی به سلب تابعیت، اعدام و یا زندان‌های طولانی مدت محکوم می‌کنند.
سازمان‌های بین‌المللی تاکنون بارها به رژیم آل خلیفه درخصوص تشدید سرکوب فعالان سیاسی و اجتماعی هشدار داده‌اند.مردم بحرین خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند، اما رژیم آل خلیفه برای خاموش کردن شعله اعتراضات مردم این کشور شمار زیادی از رهبران مخالف را بازداشت و با پرونده‌سازی به زندان‌های طولانی مدت محکوم کرده است.

برچسب‌ها