وزیر جهاد کشاورزی، پیشی‌گرفتن تقاضا بر عرضه، کاهش سطح مراتع و مشکل در تأمین علوفه، گرایش ذائقه مردم به گوشت گرم و هزینه سربار واردات هوایی را دلایل افزایش قیمت گوشت در کشور عنوان کرد.

تلاش می‌کنیم با عرضه گوشت در میادین قیمت را متعادل کنیم

محمود حجتی در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره افزایش کم سابقه گوشت گرم که در بازار تا ۶۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده و تدابیر دولت برای کاهش قیمت گوشت با اشاره به اینکهدر مورد کنترل قیمت مسئولیت با سازمان تعزیرات است گفت:  ما در ارتباط با عرضه گوشت قرمز دام سبک در کشور قدری مشکل داریم و تقاضا بر عرضه پیشی گرفته زیرا تولید کنندگان گوشت دام سبک به صورت چوپانی عشایر هستند و روستایانی که رمه گردانی دارند. ولی به دلیل ظرفیت مراتع و مشکلات تأمین علوفه در تأمین  گوشت گوسفند دچار مشکل شدیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در ارتباط با گوشت منجمد هیچ مشکلی نیست ولی در ارتباط با گوشت گرم آن مقدار را که بازارهای آسیای میانه ظرفیت داشتند برای واردات توسط تجار اقدام شده ولی از مناطق دور دست  صرفاً گوشت باید با هواپیما حمل شود که در حال حاضر نیز ما حتی گوشت گرم را از استرالیا با هئواپیما وارد می‌کنیم که هزینه سربار دارد و قیسمت تمام شده را بالا می‌برد.

حجتی اضافه کرد: چون ذائقه مردم ما بیشتر به گوشت گرم گرایش دارد، این موضوع سبب شده کسری در بازار بوجود آید.  از سوی دیگر ما همواره سیستم دلال بازی را داریم که سازمان تعزیرات در این زمینه مسئولیت دارد  و لی ما تلاش داریم با عرضه گوشت گرم در میادین قیمت‌ها را کنترل کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما درباره خسارات تحمیلی بر کشاورزان به ویژه تولید کنندگان محصولات جالیزیریال سیفی و سبزیجات بر اثر اعتصاب کامیونداران و امکان جبران آن با اشاره به اینکه در ارتباط با محصولات ما کشاورزی سهمیه سطح تولید به  مناطق داده شده است گفت: به دلایل اقلیمی  یا زودرسی محصولات در برخی مناطق و تقارن عرضه آنها به بازار  و کاهش قیمت ما خرید تضمینی انجام می‌دهیم. در همین راستا امسال دولت خرید تضمینی گوجه فرنگی و سیب زمین را  در دستور کار قرار داد و با وجود بیماری،  محصول کشاورزان منوجان را در قالب طرح استمرار با وجود تولید غیر فصل خریداری کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: محصولات سیفی کمتر به بحث اعتصاب کامیونداران خورد و تأثیر اعتصاب بیشتر بر مبادی بندری تأثیر داشت.

حجتی درباره موضوع اصلاح الگوی کشت در کشور متناسب با وضع منابع آبی کشور با بیان اینکه برنامه بلند مدتی برای افزایش بهره‌وری منابع آب در دستور کار هیئت دولت قرار دارد اظهار داشت: . سرمایه گذاری‌های خیلی کلانی هم در ابعاد مختلف و در بحث زیربناها چه در  شبکه‌ها و سامانه های نوین آبیاری و توسعه گلخانه‌ها که رشد خیلی خوبی را داشته انجام شده است.

وی افزود در برخی محصولات مثل چغندر که کشت بهاره آنها آب زیادی مصرف می‌کند الگوی کشت را به سمت گشت پائیزه سوق داده این و با این برنامه در سطح کشت پایین تر و با اب کمتر تولید کشور سال گذشته رکورد زد و به ۸ میلیون تن رسد که کشور را از واردات شکر بی نیاز کرد. محصولاتی مثل ذرت را هم که آب بر هست و در بازار  جهانی قابل تهیه است به سمت کشت فراسرزمینی برده‌ایم و ذرت دانه‌ای را جهت دهی کردیم که کمتر در داخل تولید شود و محصولات جایگزین که آب کمتری نصرف می‌کند را جایگزین کنیم.

حجتی انحصار کشت برنج در استان‌های شمالی و تدوین الگوی کشت کیاهان دارویی منطبق با محیط زیست را از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشواورزی خواند و اضافه کرد: اقدام مهم دیگر این بوده که ما از بذر کاری به سمت نشا کاری رفته ایم که هم زمان را برای ما کاهش می‌دهد و هم  مصرف آب را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از بذرهای خوب و مرغوب مقاوم به خشکی شوری و تنش های محیطی را در دست گسترش داریم.

برچسب‌ها