یزد – اعتیاد یک بیماری خانمان سوز اجتماعی است که علاوه براینکه فرد مصرف کننده را دچارمشکلاتی می کند جامعه و اطرافیان را نیزدرگیرمی کند وعوارض ناشی ازآن برای جامعه تهدید جدی به شمارمی آید. ویرانگری های حاصل ازاین پدیده شوم زمینه سازسقوط بسیاری ازارزش ها وهنجارهای فرهنگی و اخلاقی شده است.

مراجعه ۴۷۰ نفر به مراکزدرمان اعتیاد شهرستان اردکان در سال گذشته

 قدس آنلاین - گروه استان ها - کاظم صادقپور- گسترش دامنه مواد مخدردرجامعه امروزی به حدی است متاسفانه که اقشارتحصیل کرده را نیزبه سمت خود کشانده رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان درگفتگو با خبرنگارقدس آنلاین اظهار داشت: اعتیاد جنسیت و سن و سال و طبقه اجتماعی نمی شناسد ، اعتیاد مهمان ناخوانده ای است که به دلایل گوناگون امروزه به عنوان معضلی فراگیر در جامعه ما مطرح شده و در بهترین حالت اعتیاد یک ششم جمعیت کشوررا به نوعی درگیرخود ساخته است ودرسایه غفلت ما، روز به روز بر گستره آن افزوده می شود هرچند آمارها به فراوانی ۱۰درصدی زنان معتاد اشاره دارد ولی این میزان به نرمی و آرامی در حال افزایش است ویکی از دستگاه‌هایی که در حوزه اعتیاد درگیر بوده و خدمات ارائه می‌کند، سازمان بهزیستی است که در سه بخش درمان و بازتوانی اعتیاد ، کاهش آسیب  و نیز پیشگیری از اعتیادفعالیت دارد.

دکترامیرولی عضدزاده افزود: در حوزه  پیشگیری و درمان اعتیاد در شهرستان اردکان ۵ مرکز درمان سرپایی درمان و یک مرکز اقامتی میان مدت(کمپ) وجود دارد که از ۵ مرکز درمان سرپایی ۲ مرکز با مجوز سازمان بهزیستی و ۳ مرکز با مجوز دانشگاه علوم پزشکی به فعالیت مشغولند که در سال گذشته ۴۷۰ نفر به مراکز تحت نظارت بهزیستی اردکان مراجعه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: درمراکز درمان سرپایی اعتیاد یک تیم درمانی متشکل از پزشک، روان پزشک ، روان شناس بالینی ، پرستار و مددکار اجتماعی به  بیماران انواع خدمات پزشکی، مشاوره ای، روانشناختی و مددکاری را ارائه می دهند  و نه تنها برای دوران درمان بلکه برای دوران بعد از ترک اعتیاد نیز با هدف توان بخشی بیمار برنامه ریزی می کنند .

وی تصریح کرد: اعتیاد درجامعه ما کم کم می رود که شکل وشمایلی زنانه به خود بگیرد  از سوی دیگر تغییر مواد مصرفی ازمواد سنتی به مواد پرخطرترصنعتی و مواد توهم زا زنگ خطر وهشدار جدی در این حوزه است که در اثر کم توجهی می تواند به عواقب جدی وغیر قابل جبران منجر شود.

بیش از۳ تا ۴ میلیون معتاد درکشور 

این پزشک درمانگر اعتیاد ادامه داد: آمارهای رسمی وجود بیش از۳ تا ۴ میلیون معتاد به مواد مخدررا درکشور تایید می کند واین درحالی است که آمارهای غیررسمی برتعداد بسیار بیشتری دلالت دارد و به هرروی اعتیاد آتش خانمان سوزی است که امروزه دامنگیر بسیاری ازخانواده ها شده بسیاری ازخانواده ها به طورمستقیم یا غیر مستقیم با این معضل اجتماعی درگیرند.

عضدزاده  گفت: ازدیدگاه پزشکی و روان پزشکی اعتیاد یک بیماری و فرد معتاد یک بیمار است و بایستی مانند سایر بیماران درمان شده و از وی مراقبت به عمل آید بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی اعتیاد به معنی "اتکا به مواد مخدر و یا سایر مواد که بر اثر استعمال و مصرف مکرر و مداوم آنها به وجود می آید" است و ۳ ویژگی مهم دارد: علاقه شدید به افزایش مداوم مصرف دارو، وجود وابستگی جسمی و روانی در فرد معتاد و احساس نیاز شدید به ادامه مصرف است که پیشگیری ازابتلای به اعتیاد همانند سایر بیماری ها بر درمان آن مقدم است چنانکه رسول مکرم اسلام فرموده اند : یک درهم پیشگیری بهتر از یک خروار درمان است.  

 این درمانگر اعتیاد افزود:شایسته است که ما هم چنانکه  کودکان خود را در برابربیماری های مسری واکسینه می کنیم و یا با رعایت اصول بهداشتی فرزندان خود را از ابتلا به بعضی بیماری ها ایمن می کنیم با به کاربستن اصول پیشگیری اولیه فرزندان خود را ازهمان دوران کودکی به گونه ای تربیت نماییم که در دوران نوجوانی و جوانی  گرفتاراعتیاد به مواد مخدر نگردند.

کنترل عوامل خطرساز اعتیاد 

عضدزاده  ادامه داد: در پیشگیری از اعتیاد درسطح یک باید عوامل خطرسازاعتیاد مانند کانون های مصرف مواد و یا پاتوق ها ، پیشگیری از طلاق ، مراقبت از فرزندان و سرپرستی و حمایت از کودکان و زنان خیابانی شناسایی و از بین برده شود .در این سطح از پیشگیری همچنین باید عوامل محافظت کننده از ابتلای به اعتیاد مانند افزایش اعتماد به نفس، رضایت از زندگی زناشویی، مسئولیت پذیری در قبال خانواده ، همسر و فرزندان ، امید به آینده ، مهارتهای اجتماعی موثر ، تقویت باورهای مذهبی تقویت شود.

این مسئول افزود: رویکرد پیشگیری درسطح دوم است درسطح دوم پیشگیری از اعتیاد بایستی با شناسایی وغربالگری افرادی که به تازگی به دام اعتیاد افتاده اند، نسبت به درمان سریع آنان اقدام نموده و از مزمن شدن اعتیاد در آنان جلوگیری کنیم چون که هر چه مدت زمان گرفتاری در دام اعتیاد طولانی تر باشد رهایی و درمان آن سخت تر و مستلزم صرف زمان و پول بیشتری خواهد بود .

وی تصریح کرد : رویکرد پیشگیری ثانویه با انجام اقدامات درمانی لازم و پیگیری های بعدی است با این هدف که بیماراز شراعتیاد نجات یافته وبا رعایت توصیه های پزشکی – بهداشتی ازبازگشت بیماری و اعتیاد دراو جلوگیری به عمل آید و پس از طی این مراحل نوبت به پیشگیری در سطح سوم می رسد.

عضدزاده گفت: هدف از پیشگیری سطح سوم جلوگیری از پیشرفت بیشتر و طولانی شدن بیماری و فراهم ساختن امکانات برای بازگشت فرد معتاد به جامعه و از سرگیری فعالیت های اجتماعی است که این مهم با اقداماتی که از آنها به عنوان اقدامات توانمندسازی یاد می شود صورت می گیرد که از جمله این اقدامات می توان به آموزش مهارت های زندگی فردی ، خانوادگی و اجتماعی ، خدمات مشاوره ای و ... اشاره نمود.

سه چهارم معتادان دچار بیماری های روان شناختی و روان پزشکی هستند

این پزشک درمانگر اعتیاد افزود: براساس تحقیقات صورت گرفته، سه چهارم معتادان دچار بیماری های روان شناختی و روان پزشکی هستند. بخش بزرگی از پیشگیری و درمان اعتیاد ، در گرو روان درمانی، رفتار درمانی و خانواده درمانی است که در کنار دارودرمانی نقش خود را در درمان اعتیاد به خوبی بازی کرده و اثربخش خواهد بود و تا هشتاد درصد موفقیت در ترک اعتیاد با مشاوره و روان درمانی امکان پذیر است.

عضدزاده خاطر نشان ساخت: برای ترک اعتیاد یک فرد، باید جامعه و خانواده نیز همکاری لازم را داشته باشند و ارتباط عاطفی منطقی و سالم بین اعضای خانواده عامل بسیار مهمی در پیشگیری و درمان اعتیاد است و از آنجا که  اعتیاد، به سبب مزمن بودن، سال ها با فرد همراه بوده و با ذهن و جسم فرد معتاد عجین گشته، بر بسیاری از اعمال و رفتار وی اثر می گذارد که برای حل این مشکل آشنایی با علوم روز در حوزه پیشگیری از مصرف ، انواع مواد مخدر ، تکنیک ها و پژوهش های مختلف و تجربه کافی و صبر و حوصله و بقای در درمان لازم است.

برچسب‌ها