جامساز گفت: مشکل ما این است که می‌خواهیم ظاهرسازی کنیم و شاخص‌ها را بالاتر از حد خود نشان دهیم. مانند شاخص نرخ تورم؛ می‌خواهیم به شکلی نشان دهیم که تک رقمی باشد.

دولت برای محاسبه تورم کالاهایی را در نظر می‌گیرد که مردم اسم آن را هم نشنیده‌اند/ به هر شکلی که شده می‌خواهند نشان دهند که تورم تک رقمی است

به گزارش قدس آنلاین، محمود جامساز اقتصاددان اصلاح‌طلب درباره نرخ تورم اظهار کرد: مشکل ما این است که می‌خواهیم ظاهرسازی کنیم و شاخص‌ها را بالاتر از حد خود نشان دهیم. مانند شاخص نرخ تورم؛ می‌خواهیم به شکلی نشان دهیم که تک رقمی باشد. برای اینکه تورم را اندازه بگیریم، شاخص‌های مختلفی داریم. برای مثال شاخص مصرف کننده، در این میان موضوعی که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، مصرف‌کنندگانی هستند مانند کارگران، ‌کارمندان و بخش عظیم افرادی که در بخش متوسط قراردارند.
در حالی که شاخص کالاهایی را که این قشر مصرف می‌کنند(سبد معیشتی مردم) باید تعیین شود اما به ازای آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم کالایی در سبد سنجش تورم قرار می‌گیرد که حتی اسم برخی از آن‌ها را من و شما نمی‌دانیم. این اتفاق دایره سبد تورم را وسیع می‌کند و مسئولان سنجش تورم به این کالاها وزن می‌دهند و آن‌ها را در فرمول‌های اقتصادی قرار می‌دهند. به همین دلیل رقمی به دست می‌آید که دور از ذهن و دور از واقعیت است. داده‌ها باید درست و براساس واقعیت باشد.
نرخ تورم باید رقمی باشد که مردم آن را احساس می‌کنند. باید اقلامی که آن‌ها مصرف می‌کنند را در سبد تورم بسنجیم. اکنون مردم احساس نمی‌کنند تورم یک رقمی است. هر روز شاهد افزایش قیمت کالاها هستیم. شاید برخی اقلام تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. زمانی که مرغ از کیلویی هشت هزار تومان به ۱۰ هزار تومان می‌رسد به تنهایی ۲۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند. در حال حاضر وسعت کالاهایی که بر اساس آن تورم را می سنجند، زیاد است و محاسبه آن‌ها با وزن دادن به این کالاها صورت می‌گیرد؛ به همین خاطر در آخر تورم تک رقمی در می‌آید. به این تورم، ضمنی گفته می‌شود. این تورم برای امور حسابداری دولت خوب است اما آنچه که باید به مردم به طور واقعی گفته شود، این است که آن‌ها باید بدانند که این سبد معیشتی چقدر افزایش قیمت پیدا کرده و چقدر قدرت خریدشان کاهش یافته است. البته مردم می‌دانند چقدر قدرت خریدشان پایین آمده اما زمانی که آن را با نرخ تورم اعلامی مقایسه می‌کنند، دلیل این تفاوت را متوجه نمی‌شوند. بنابراین اعتماد خود را نسبت به دولت و مسئولان اقتصادی کشور از دست می‌دهند.

برچسب‌ها