اگر قرار باشد کشوری در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر کمک کند، آن کشور کدام خواهد بود؟

چراغ سبز اینفانتینو به ایران یا زمینه‌سازی برای ورود عربستان به میزبانی جام‌ جهانی؟

به گزارش قدس آنلاین، جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال امروز در نشستی خبری در واکنش به برگزاری جام جهانی 2022 با 48 تیم که وعده انتخاباتی خودش در کنگره فیفا بود به وضوح کوچک بودن و محدودیت امکانات کشور قطر را به عنوان موانع تحقق این تغییر مطرح کرد ولی در ادامه احتمال کمک گرفتن از ایران برای حل این مشکل با میزبانی مشترک همراه قطر را رد نکرد و گفت: «هر چیزی ممکن است».

این موضع رئیس فیفا مانند بمبی در جامعه رسانه‌ای ایران منفجر شد و میزبانی جام جهانی فوتبال که در خیال خوشبین‌ترین مردم و هواداران ایران هم نمی‌گنجد به رویایی در دسترس بدل گشت. رویایی که قبول تحقق‌اش به این آسانی نیست و بعید است زیرساخت‌های ایران چنین اجازه‌ای بدهد، هر چند تا امروز در حد پذیرایی از چند تیم در جزیره کیش برای اسکان در ایام جام جهانی و یا فروش خاک مورد نیاز برای ساخت ورزشگاه با قطری‌ها همکاری کرده‌ایم.  حال همین رویا می‌تواند به کابوسی برای فوتبال ایران بدل شود که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

رسانه‌های ایران واکنش رئیس فیفا را با هیجان در کنار انتشار عکس هایی از دیدار صمیمانه اخیر او با حسن روحانی به عنوان تیتر اول خود برگزیدند و از همین حالا شروع به رویابافی کرده‌اند اما اینفانتینو بعد از آن ملاقات تا امروز سه مرتبه و به شکل مستمر و عجیبی که مورد اشاره خبرگزاری‌های بزرگ دنیا هم قرار گرفته، به عربستان سعودی سفر کرده و دیدارهایی به مراتب صمیمانه‌تر از آنچه در پاویون فرودگاه با رئیس جمهور ایران داشت، در کاخ پادشاه عربستان با ملک سلمان و ولیعهد سعودی برگزار کرد! ملاقات‌هایی که هنوز دلیل روشن و قانع کننده‌ای برای تکرارشان مطرح نشده و در اوج اختلافات سیاسی این کشور با ایران که به فوتبال کشیده شده است، موجب نگرانی فدراسیون فوتبال و هواداران ایرانی شد. در پی آن دیدارها، عربستان با تبلیغات وسیع رسانه‌ای ناگهان درهای ورزشگاه‌هایش را به روی بانوان گشود.

اوایل تصور می‌شد سعودی‌ها از نزدیکی بی‌سابقه مناسبات به رئیس فیفا، هدف ادامه برگزاری بازی تیم‌های‌شان با حریفان ایرانی در کشور ثالث را دنبال می‌کنند اما حالا بدون اینکه متهم به بدگمانی شویم می‌خواهیم احتمالات تازه‌ای را پیش بکشیم که صحبت‌های امروز رئیس فیفا می‌تواند آغازکننده این پروژه احتمالی باشد.

تقریبا همه فعالان منطقه‌ای و جهانی از طرح ولیعهد بلندپرواز عربستان - که گفته می شود بزودی پادشاهی این کشور نفت خیز مسلمان را هم قبضه می کند - برای ساخت شهری فوق مدرن به نام «نیوم» آگاه هستند. شهری 500 میلیارددلاری که به ادعای وی قرار است مرکز توریسم و گردشگری در ساحل دریای سرخ باشد و با یک پل بزرگ این شبه جزیره را به مصر و آفریقا متصل کند.

چنین سرمایه‌گذاری عظیمی نیاز به تبلیغ دارد و عربستان خوب می‌داند که فوتبال بزرگترین ابزار برای جلب افکارعمومی جهانیان است اما قطری‌ها پیش‌دستی کرده‌اند و سال‌ها قبل میزبانی جام جهانی را به عنوان نخستین کشور مسلمان و عربی گرفته‌اند و حتی تحریم‌های سنگین سعودی‌ها و ائتلاف تحت رهبری‌اش هم نتوانسته این شیخ‌نشین کوچک را از میزبانی جام جهانی منصرف کند چرا که ایران و ترکیه به شدت از دوحه حمایت می‌کنند و نگذاشته‌اند تحریم‌ها تاثیر چندانی روی میزبان جام جهانی 2022 بگذارد.

می توان گفت اگر روابط سیاسی عربستان و قطر امروز در شرایط عادی بود، قطعا قطری ها پیشنهاد فیفا یا بن سلمان برای میزبانی مشترک را می‌پذیرفتند اما حالا عربستان که در اقدامی من درآوردی، فدراسیون غیررسمی جنوب غرب آسیا را با 12 عضو عربی تاسیس کرده، به دنبال وارد کردن فشار و ورود غیرمستقیم به این ماجراست.

روشن است که تعارف‌های امروز اینفانتینو می‌تواند آغازگر پروژه‌ای باشد که سرانجامش ورود ناگزیر سعودی ها به میزبانی جام جهانی است. کشوری که از پول و ثروت چیزی کم ندارد و حالا انگیزه اش را هم دارد که جای ایران را در این معادله بگیرد. جایی که جانشین بلاتر از عربستان به عنوان شریک تجاری بزرگ فیفا در آینده‌ای نزدیک نام برد. همه ما می‌دانیم که ایران فاقد زیرساخت های لازم و الزامی شامل فرودگاه های مدرن ، هتلینگ حرفه ای ، جاده های استاندارد و هواپیماها و قطارهای داخلی برای قبول چنین مسئولیتی است و حتی برای بازی هایی به مراتب پایین تر مثل جام ملت های آسیا هم کاستی هایی اساسی دارد.  همچنین هنوز موضوع ورود خانم ها به ورزشگاه های ایران هم حل نشده و بالطبع نمی شود میهمانان جام جهانی از کشورهای دور و نزدیک را در ورزشگاه های ایران به رعایت حجاب واداشت. این دلایل در کنار ده‌ها استدلال کوچک و بزرگ دیگر نشان می دهد صحبت از میزبانی ایران در همان نگاه اول رویاپردازانه است. نقصان‌هایی که عربستان سالهاست که مرتفع ساخته و با پذیرش چند ده میلیونی زائران با پروازهای زیاد و هتل‌های پنج ستاره توانایی‌اش را ثابت کرده است. آنها مشکل ورود خانم ها را هم به سرعت رفع کرده‌اند تا تکه‌های پازل را کنار هم چیده باشند.

پس در این شرایط اگر قرار به میزبانی مشترک از 48 تیم در جام 2022 باشد، قرعه به نام عربستان می افتد که نمی تواند برای بهره برداری از جام جهانی حداقل 20 سال دیگر صبر کند چرا که اعطای میزبانی در فیفا طیب یک توالی نانوشته صورت می گیرد و تا اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا و کشورهای شرق آسیا مثل چین نوبت‌شان رعایت شود، حوصله ولیعهد جوان و خام سعودی هم به سر آمده باشد.

بنابراین می توان این احتمال را داد که همه بروبیاهای پرحاشیه اینفانتینو به کاخ‌های ریاض در چندماه اخیر، برای تکمیل پازل های یک معمای میلیارد دلاری است که فدراسیون جهانی فوتبال درگیرش شده است، پروژه تجاری نان و آب داری که این نهاد بین المللی متمول و رئیس سوییسی‌اش را برای دهه‌ها بیمه می‌کند. پروژه‌ای مورد حمایت آمریکا و دیگر قدرت‌ها و در مسیر خواب‌های بن سلمان.

برچسب‌ها