قدس‌آنلاین/فرزانه غلامی: یک اقتصاددان با بیان اینکه برجام از نظر اقتصادی، شکست خورده است، گفت: برای فعال سازی ظرفیت تولید در ماه‌های آتی باید مدیریت واردات، کنترل قاچاق و بهبود فضای کسب و کار در دستور کار قرار گیرد.

برجام از نظر اقتصادی شکست خورده است/ فشار ارزی ماه‌های آینده می‌تواند مایه خیر  شود

وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با قدس‌آنلاین به احتمال تشدید تحریم‌ها در 3 تا 6 ماه آینده اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر ظرفیت فعال تولید بین 30 تا 50 درصد تخمین زده شده است که این امر در پی تعلیق خریدها تا اطلاع ثانوی و انتظار مصرف‌کنندگان برای کاهش قیمتها پس از برجام، عدم تحقق وعده دولت مبنی بر کنترل قاچاق، عدم مدیریت واردات کالاهای مصرفی، عقب ماندگی تکنولوژیک، افزایش بیش از پیش هزینه‌های تولید و نبود قدرت رقابت با تولیدات مشابه خارجی رخ داد.

به باور این اقتصاددان، در بعد کلان، توقعات غیرواقعی برجامی دلیل اصلی نیمه‌فعال شدن ظرفیت تولید کشور و پر شدن انبار تولیدکنندگان از کالاهای فاقد تقاضاست.

وی از اینکه برجام دروازه‌های اقتصاد کشور را به روی کالاهای خارجی باز کرد و بعد درون زایی اقتصاد مورد غفلت واقع شد، انتقاد کرد.

شقاقی ادامه داد: از این پس مدیریت منابع ارزی برای کشور با حساسیت بیشتری همراه خواهد شد و مدیریت قاچاق حداقل 15 میلیارد دلاری حتی در شرایط تشدید تحریم، افزایش سرمایه‌گذاری در تولید را به همراه خواهد داشت. این بدان معنی است که فشار ارزی ماه‌های آینده می تواند مایه خیر و عاملی برای ساماندهی منابع ارزی کشور شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی عدم تحقق وعده دولت در خصوص بهبود فضای کسب و کار، شرایط نامطلوب و تولیدات فاقد کیفیت را در پی داشته است. شقاقی گفت: بهبود فضای کسب و کار می تواند به ارتقای کیفیت تولیدات داخل، افزایش قدرت رقابت پذیری، کاهش زد و بند و فساد در حوزه تولید و کوتاه شدن فرایند اداری سرمایه‌گذاری و ورشکستگی بنگاه‌ها و حذف امضاهای طلایی  منجر شود که در این صورت حتی با تشدید تحریم‌ها هم ظرفیت فعال تولید بیشتر خواهد شد.

برچسب‌ها