ساری- رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران از زیرکشت نرفتن ۵۷۰۰ هکتار از شالیزارهای برنج خبر داد.

خداحافظی ۵۷۰۰ هکتار از شالیزارهای مازندران با برنج / سرمایه گذاری خوبی در زمینه ذخیره آب های سطحی نداشتیم

به گزارش خبرنگار قدس، دلاور حیدرپور بعدازظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اعلام اینکه آب منطقه ای اعلام کرده بود ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری آب نخواهند داشت، توضیح داد: با اقدامات صورت گرفته تنها به ۵۷۰۰ هزار هکتار از اراضی که در منطقه قرمز قرار داشتند توصیه کردیم از کشت های جایگزین مانند پنبه، ذرت، سویا و علوفه استفاده کنند که خوشبختانه استقبال خوبی شد.

وی با اشاره به اینکه عمده زمین های زیرکشت نرفته در حوزه شهرهای ساری، جویبار و میاندورود قرار دارند، افزود: هم اکنون در ۱۹۵هزار هکتار از اراضی استان نشاء برنج صورت گرفت و در برخی نقاط که دمای پایین تری دارند، در حال نشاء هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه از نظر تجمعی بارش شاهد کاهش ۱۷ درصدی هستیم، گفت: نگرانی هایی در رابطه با کم بارشی و ذخیره برف در سال زراعی ۹۶ – ۹۷ وجود دارد که باید مدیریت شود.

آب بندان های مازندران احیا می شوند

حیدرپور از وجود ۸۰۰ آب بندان به مساحت ۱۷هزار هکتار در استان خبر داد و ظرفیت این آب بندان ها را ۳۴۰ میلیون مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: تلاش داریم با کمک آب منطقه ای طی بازه ۳ تا ۵ ساله، آب بندان ها را احیا کنیم.

وی به رشد ۲برابری سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا اشاره کرد و یادآور شد: امسال ۲۸هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شد و پیش بینی می شود این رقم به ۳۲ هزارتن برسد درحالیکه میزان کلزای خریداری شده در سال گذشته ۱۹ هزارتن بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران متوسط ذخیره روان آب ها در کشور را ۴۰ درصد اعلام کرد و افزود: میزان ذخیره روان آب ها در مازندران تنها ۱۰ درصد است و متاسفانه در سالهای گذشته سرمایه گذاری خوبی در مازندران صورت نگرفت.

کاهش ذخیره آب در حوزه آبریز سد شهید رجایی ساری

حیدرپور در رابطه با احداث سد فینسک که قرار است در بالادست سد شهید رجایی ساری در استان سمنان احداث شود، گفت: ابتدا باید نیازهای آبی مازندران برطرف شود چرا که در حوزه سد شهید رجایی امسال با کاهش ذخیره آب مواجه هستیم.

وی خواستار سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی سد هراز شد و یادآور شد: حوزه آبریز هراز یکی از حوزه های آبریز مهم استان بوده و ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران از بهره برداری از ۵۴ پروژه در هفته جهادکشاورزی خبر داد و اعلام کرد: در این راستا ۱۱ هزار و ۳۰۰ خانوار روستایی در ۱۳۸ روستا از این پروژه ها بهره مند می شوند.

مرغ لاین بابلکنار نوسازی می شود

حیدرپور در پاسخ با سوال قدس آنلاین در رابطه با احیا مزرعه مرغ لاین بابلکنار توضیح داد: متاسفانه در سال ۸۶ با ورود نژادهای جدید، این مزرعه دچار چالش شد و هم اکنون مدیریت آن به یکی از شرکت های وزارت جهادکشاورزی سپرده شد تا با سرمایه گذاری های لازم، نوسازی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه رویکرد جدید وزارت جهاد مصرف مرغ با وزن پایین در جهت سلامت تغذیه بوده و هزینه های تولید نیز کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: اگر به سمت رویکرد مصرف مرغ با وزن پایین برویم، نژاد لاین می تواند به چرخه رقابت بازگردد.

باغات درجه ۳ مرکبات حذف می شوند

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران از آغاز پهنه بندی مرکبات خبر داد و گفت: از سال آینده این رویکرد اجرایی خواهد شد و باغات درجه ۳ حذف و گونه های بازارپسند با رویکرد صادراتی کشت خواهد شد.

حیدرپور با اشاره به اینکه با کمبود شیر مواجهیم و نیازمان را از استان های همجوار تامین می کنیم، افزود: در این راستا ۸۰ واحد گاوداری شیری که تعطیل بودند، رونق گرفتند.

برچسب‌ها