جواد کریمی قدوسی اظهار داشت: تا آنجاییکه ما اطلاع داریم کار مذاکره با اروپا درباره توافق برجام پیش نمی‌رود و مذاکرات چند وقت اخیر دستاورد محسوسی نداشته است زیرا همانطور که همه می‌دانند آمریکا و اروپا نظام مشابهی دارند و گرچه ممکن است سر مسائل مادی رقابت‌هایی داشته باشند اما سیاست‌های راهبردی‌شان یکی است.

 بازگشت ما به شرایط پیش از برجام دشوار است / تیم دولت توانایی مذاکره با غربی‌ها را ندارد

قدس آنلاین / مینا افرازه: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با قدس آنلاین درباره آخرین روند مذاکرات تیم وزارت خارجه با دولت‌های اروپایی و خروج و لغو همکاری شرکت‌های بزرگ این کشورها اظهار داشت: با توجه به اینکه مردم کشورمان بیش از پنج سال سرمایه خود را به وسیله تیم مذاکره کننده خرج توافقات بدون حاصل کرده، در شرایط کنونی نیز حاضر نیستند دوباره کار به مذاکرات فرسایشی کشانده شود و تکلیف دولت در این زمینه کاملا روشن است. تا آنجاییکه ما اطلاع داریم کار مذاکره با اروپا درباره برجام پیش نمی‌رود و مذاکرات چند وقت اخیر دستاورد محسوسی نداشته است زیرا همانطور که همه می‌دانند آمریکا و اروپا نظام مشابهی دارند و گرچه ممکن است سر مسائل مادی رقابت‌هایی داشته باشند اما سیاست‌های راهبردی‌شان یکی است. هیچ مسئول دولتی مجوز مذاکره رسمی و غیر رسمی با مقامات آمریکایی را ندارد و ملت در این موقعیت دیگر اجازه نمی‌دهد حتی تجربه تماس تلفنی آقای روحانی با اوباما تکرار شود.

جواد کریمی قدوسی همچنین تصریح کرد: شاهد بودیم که رسانه‌های زنجیره‌ای دولت در زمان برجام چه تیترهایی در راستای موفق نشان دادن این توافق زدند. فروشنده‌های صنعت هواپیما در صف قراداد با ایران، تیتری بود که در زمان برجام از سوی رسانه‌های دولت مطرح شد، درحالیکه پس از برجام تاکنون تنها ۷ هواپیمای ای تی آر خریداری شده که آنها هم بدون خدمات پس از فروش بوده اند و ممکن است در آینده نزدیک همین هفت فروند نیز به دلیل فقدان قطعات‌شان از رده خارج شوند. البته سایر شرکت‌ها هم تمامی توافقات خود با ایران را لغو کرده‌اند. این اتفاقات در حالی صورت گرفت که تیم دولت تمام اطلاعات دور زدن تحریم‌ها را به غربی‌ها لو دادند و تمام اسرار را در اختیار آنها گذاشتند. بدین ترتیب شرایط بازگشت ما به شرایط پیش از برجام سخت و دشوار است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت محتمل بودن مذاکرات آتی، دیگر تیم دولت توانایی انجام مذاکره با غربی‌ها را ندارد و باید تغییرات اساسی داشته باشد. وزارت خارجه مشکلات زیادی دارد و روابط ما با سایر همسایگان همچنان نیمه کاره و بلاتکلیف رها شده است.

وی همچنین بیان کرد: شاهدیم که سفرهای مختلف وزیر امور خارجه در نهایت بدون دستاورد است و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. البته بنده از معاونت وزارت خارجه خواسته‌ام تا گزارش عملکرد سفرهای آقای ظریف را برای بررسی دستاوردهای مذاکرات و سفرها به کمیسیون امنیت ملی ارائه دهد.

برچسب‌ها