۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۳
کد خبر: 605349

فلسطین پس از ابومازن

حسن هانی زاده

قدس آنلاین: تشدید بیماری محمود عباس " ابومازن" رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین "۸۳ ساله" این سوال را در سطح افکار عمومی عربی مطرح کرده که چه شخصیتی جانشین وی خواهد شد و شرایط فلسطین به کدام سمت و سو حرکت خواهد کرد.


محمود عباس پس از مرگ یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خود گردان در ۹ ژانویه ۲۰۰۵ به عنوان رئیس این تشکیلات انتخاب شد اما دوره ریاست او با چالش هائی همراه بود.
تشدید اختلافات بین تشکیلات خود گردان و حماس، حملات مکرر ارتش رژیم صهیونیستی به غزه و محاصره ظالمانه این منطقه، شکست مذاکرات سازش، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و بحران سوریه که منجر به خروج این کشور از معادلات منطقه ای شد بخشی از چالش های دوران ریاست محمود عباس بر تشکیلات خود گردان است.
اما اکنون فلسطین با یک توطئه منطقه ای وبین المللی مواجه است و آن طرح جدید " معامله قرن" که هدف ان محو کامل هویت فلسطین و اخراج فلسطینیان از قدس شریف است.
به موجب این طرح  بیت المقدس به عنوان پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی شناخته خواهد شد و تشکیلات خود گردان به شهرک"ابو دیس" به عنوان پایتخت این تشکیلات فلسطینی اکتفا خواهد کرد  ضمن اینکه موضوع باز گشت فلسطینیان بهاراضی اشغالی برای همیشه منتفی خواهد شد.
در مقابل، عربستان سعودی، امارات متحده، کویت، آمریکا و اتحادیه اروپا متعهد خواهند شد سالانه مبلغ ۱۰ میلیارد دلار کمک مالی در اختیار تشکیلات خود گردان قرار خواهند داد.
طبیعی است محمود عباس هر چند در طول ۱۲ سال گذشته مواضع بسیار ضعیفی در برابر رژیم صهیونیستی از خود نشان داد اما به عنوان  آخرین باقی مانده از نسل اول مبارزان فلسطینی با این طرح مخالفت کند.
اما برآیند گزارشها نشان می دهد که در جریان نشست مشترک اخیر ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، الشیخ صباح الاحمد امیر کویت و شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی موضوع " معامله قرن" بطور جدی مورد بحث قرار گرفته است.
اگر چه در این نشست که در مکه بر گزار شد موضوع بحران اقتصادی اردن و ضرورت ارسال کمک های مالی فوری به این کشور دستور کار اصلی نشست بود اما اوضاع آینده فلسطین و طرح مشترک دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز مورد توجه قرار گرفت.
تا پیش از این، پادشاه اردن با این طرح مخالفت می کرد اما اکنون با دریافت کمک مالی ۲و نیم میلیارد دلاری از عربستان، امارات و کویت ظاهرا
نسبت به طرح "معامله قرن" از خود نرمش نشان داده است.
اما این طرح قطعا در دوره ریاست محمود عباس بر تشکیلات خود گردان عملیاتی نخواهد شد و بازیگران منطقه ای و بین لمللی در انتظار مرگ محمود عباس هستند.
سناریوی پیش رو این است که پس از مرگ احتمالی محمود عباس بازیگران منطقه ای و بین المللی سعی خواهند کرد تا محمد دحلان مشاور سابق امنیت ملی تشکیلات خود گردان و یکی از چهره های مرموز فلسطینی را بر ملت فلسطین تحمیل کنند.
محمد دحلان"۵۶ ساله" یکی از شخصیت های فلسطینی نزدیک به یاسر عرفات بود که در روند مذاکرات اسلو در سال ۱۹۹۳ نقش پر رنگی ایفا کرد.
جنبش حماس، محمد دحلان را به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی متهم کرده و معتقد است وی در مسموم کردن مرحوم یاسر عرفات در مقر تشکیلات خود گردانددر رام الله فلسطین نقش داشته است.
دحلان حدود ۱۰ سال است که در امارات متحده بسر می برد اما ارتباطات وی با آمریکا و رژیم صهیونیستی هرگز قطع نشده است.
هدف آمریکا، اسرائیل و عربستان این است که محمد دحلان پس از استعفا یا مرگ احتمالی محمود عباس ریاست تشکیلات خود گردان را به عهده گیرد تا "معامله قرن" را عملیاتی کند.
تحلیلگران فلسطینی معتقدند که صائب عریقات دبیر اجرائی سازمان آزادیبخش فلسطین و مذاکره کننده ارشد فلسطینی، ماجد فرج رئیس سابق سازمان  امنیت ملی و جبریل رجوب رئیس سابق ضد اطلاعات تشکیلات خود گردان نیز از شانس بالائی برای ریاست تشکیلات خود گردان برخوردار هستند اما محمد دحلان بیش از اندازه مورد توجه آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد.
در هر حال سیاسیون فلسطینی اکنون نفس ها را در سینه ها حبس کرده اند تاببینند  سرنوشت آینده فلسطین به کدام سمت و سو خواهد رفت و پس از محمود عباس چه کسی بر صندلی لرزان ریاست تشکیلات خود گردان تکیه خواهد زد.

برچسب‌ها