قدس آنلاین:لیست نمایندگانی که نطق میان دستور در مجلس نداشته‌اند در حالی اعلام می‌شود که بدون ارائه توضیح و معرفی شاخص‌های کارآمدی، تنها پشت تریبون رفتن معیاری برای سنجش کار نماینده مجلس می‌شود.

چرا بحرینی و دهقان در دو سال گذشته نطق میان دستور نداشته‌اند؟

هفت دقیقه‌های طلایی حق قانونی هر نماینده برای نطق میان دستور است که سه بار در طول چهار سال می‌تواند پشت تریبون برود و دغدغه‌هایش را به عنوان وکیل ملت به گوش همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برساند.

به گزارش فارس، در اولین دوره ریاست علی لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی بود که مصوب شد نطق نمایندگان مجلس در ابتدای جلسات مجلس نباشد، پیش از آن هر سه نماینده‌ای که نوبت نطقشان بود در ابتدای جلسه علنی مجلس، صحبت‌های خودشان را به گوش نمایندگان می‌رساندند.

در دومین سال دوره دهم مجلس شورای اسلامی گزارشی منتشر شد که به نمایندگان بدون نطق و پرنطق این مدت پرداخت و افکار عمومی متاثر از این موضوع این نمایندگان را مورد قضاوت قرار دادند.

بهتر دانستیم فارغ از قضاوت درست یا غلط دلیل ثبت اسم حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی و محمد دهقانی نقندر، نمایندگان استانمان در این لیست را از خودشان جویا شویم.

بحرینی: سکوت مطلق نبوده و صحبت‌های متعددی داشته‌ام

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس برای استفاده نکردن از فرصت نطق در مجلس شورای اسلامی گفت: تا به امروز یک بار نوبت رسمی نطق من بوده است و چون زمان نطق از قبل مشخص شده بود، سفری الزامی برای من پیش آمد به همین علت از آقای پژمانفر خواهش کردم به جای من سخنرانی کنند.

حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی توضیح داد: این مسئله مربوط به نطق میان دستور است و من صحبت‌های متعددی در جلسات علنی و غیرعلنی داشته‌ام و نطق‌های کمی در مجلس نداشته‌ام، این دو مورد باید تفکیک شوند و این تلقی که چون نطق میان دستور نداشته‌ام سکوت مطلق بوده، اشتباه است.

وی همچنین اشاره کرد که در سال دوم مجلس هنوز نوبت نطق میان دستورش نرسیده است.

شاخص‌های کمّی گمراه‌ کننده‌اند

از آنجا که بخشی از افکار عمومی این مسئله را کم‌کاری نماینده می‌دانند میزان اثرگذاری چنین شاخصی در عملکرد نمایندگان سوال دوممان بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت: شاخص‌های کمّی معمولا گمراه کننده‌اند و تعیین کننده نیستند، اما با توجه به عدم وجود شاخص‌های کیفی قابل اعتماد و نیز رصد عملکرد نمایندگان مجلس از دور سختی‌هایی دارد، به همین سبب به ناچار شاخص‌های کمّی برای مردم گفته می‌شود.

نماینده چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی هم در زمره نمایندگان بدون نطق در این دو سال است که برای توضیح عدم استفاده از نطق میان دستور به سراغش رفتیم.

دهقان: نطق نیمه دومی اثر گذارتر است

محمد دهقان توضیح داد: در طول چهار سال هر نماینده سه بار حق نطق هفت دقیقه‌ای دارد و تجربه نشان داده است اگر در نیمه دوم حضور در مجلس از این نطق استفاده کنیم با توجه به شناخت بیشتر نسبت به مجلس نطق اثرگذارتری صورت می‌گیرد.

وی افزود: اگر نطق را در موعد اعلام شده انجام ندهی آزاد هستی زمانش را خودت تعیین کنی و می‌شود مناسبت‌ها را برای این مسئله برگزید و این شیوه انتخاب من است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص ملاک‌های اثرگذاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه‌ای از مسائل نشان دهنده اثرگذاری نماینده است که از آن جمله می‌شود به طرح‌هایی که نمایندگان ارائه می‌دهند و اثرگذاری در کمیسیون مربوطه و همچنین جهت دادن به نمایندگان دیگر و نیز مواضع رسانه‌ای نماینده اشاره کرد.

دهقان افزود: من در این دو سال از نمایندگانی بودم که نطق در مخالفت و موافقت زیاد داشتم و نیز طرح‌هایی مانند علنی شدن محاکمه دادگستری در خصوص مفاسد اقتصادی و تشدید جرایم تخلفات قضات را پیگیری کردم.

لیست گمراه‌کننده و لزوم تعیین شاخص

لیست نمایندگانی که نطق میان دستور در مجلس نداشته‌اند در حالی اعلام می‌شود که بدون ارائه توضیح و معرفی شاخص‌های کارآمدی، تنها پشت تریبون رفتن، معیاری برای سنجش کار نماینده مجلس می‌شود.

با توجه به ضعف ساز و کارهای اطلاع‌رسانی به مردم از عملکرد نمایندگان لازم است وکلای ملت در مجلس تدبیری بیاندیشند تا شاخص‌های مناسب بیشتری در دسترس مردم قرار گیرد، چه بسا این آگاهی از عملکرد نمایندگان باعث انتخاب آگاهانه در برهه‌های حساس کشور می‌شود.

 اینجاست که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای تعیین و معرفی پارامترهای فعالیت موثر نمایندگان باید نقش خود را ایفا کند و برای مردم مشخص کند کدام نماینده وظیفه‌اش را انجام می‌دهد و کدام یک نه!
 

برچسب‌ها