هاشم رسائی فر: اواخر سال ۸۹ بود که طرح نوسازی بافت فرسوده منطقه آبکوه مشهد از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری ابلاغ شد. طرحی که قرار بود بافت فرسوده دو منطقه سعدآباد و آبکوه در منطقه یک شهرداری مشهد را ساماندهی کند و چهره‌ای نو به آن ببخشد.

قیمت گذاری ناعادلانه املاک توسط شهرداری

گرچه در شروع طرح اعلام شد عملیات تملک ۱۸۹۰ قطعه قابل تملک در بافت فرسوده آبکوه مشهد تا پایان سال ۹۵ به پایان خواهد رسید، اما این اتفاق در آن زمان که هیچ حتی تاکنون که بیش از یک سال از زمان اعلام شده می‌گذرد هم نیفتاده است. نکته قبل تأمل‌تر اینکه میزان تملک املاک در حال حاضر چیزی حدود ۵۰ درصد است و روند آن به کندی پیش می‌رود!

آنچه که ساکنان منطقه آبکوه بیشتر مد نظر خود دارند، این است که کارشناسی‌هایی که در مورد قیمت املاک صورت می‌گیرد به هیچ وجه اصولی نیست و کارشناسان شهرداری هر قیمتی را که خودشان تشخیص می‌دهند به مالکان اعلام می‌کنند و بر مبنای اصلی که براساس نظر کارشناس دادگستری، نماینده مردم و میانگین قیمتی که در منطقه هست عمل نمی‌کنند و این باعث شده تا با عدم رغبت اهالی این دو بافت فرسوده برای واگذاری املاک خود به شهرداری روند تملک به کندی پیش برود.با کند شدن این روند قطعاً معضلات بهداشتی و اجتماعی که بر سر راه این طرح است بیشتر خودنمایی می‌کند و خود مشکلات را دوچندان نماید.

از همین رو دو نفر از نمایندگان اهالی بافت فرسوده آبکوه و سعدآباد با حضور در تحریریه خواستار انتقال مشکلات خود از طریق روزنامه قدس به مسئولان شدند.

حسن مختاری یکی از نمایندگان اهالی که مسایل مرتبط با بافت فرسوده منطقه آبکوه را پیگیری می‌کند در خصوص شرایط فعلی این منطقه می‌گوید: طرح ساماندهی بافت فرسوده آبکوه فقط اسمش ساماندهی است و عملاً تاکنون هیچ کاری برای رفاه مردم در این منطقه انجام نشده است. در یک جمله اگر بخواهیم آنچه را که مد نظر مردم است، عنوان کنیم این است که تمام خواسته‌های آن‌ها طبق مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی است و شورای نگهبان است که در همه شهرهای دیگر اجرا می‌شود، اما متأسفانه شهرداری به این مهم توجه نمی‌کند و راهی را می‌خواهد برود که مد نظر خودش است.

وی افزود: بارها و بارها با مسئولان بافت و شهرداری جلسه پیرامون همین مباحث جلسه برگزار شده. سه بار هم مردم تجمع کردند، اما هنوز که هنوز است پاسخ درستی نگرفته‌ایم. حتی چند روز مانده به پایان سال ۹۶ قرار بود مردم برای رسیدن به خواسته هایشان تجمع کنند که به نمایندگان مردم تماس گرفتند و گفتند بیایید با مسئول بافت جلسه بگذارید که بعد از آن نیز جلسه‌ای با حضور رئیس شورای شهر، مسئول بافت، شورای نظارتی شورای شهر و نمایندگان مردم منطقه در محل بافت فرسوده آبکوه برگزار شد که همان جا اعلام کردند طبق مصوبات گذشته باید طرح ساماندهی آبکوه اجرایی شود، اما بعد از آن جلسه هر زمان که ما رفتیم برای گرفتن یک نسخه از صورت جلسه هر بار به بهانه‌ای از دادن صورت جلسه به ما امتناع شد که در نهایت همین چند روز قبل بعد از تعطیلات اعلام کردند آقای شهردار قرار است طرح را عوض کند و به ما هم گفته‌اند تا قبل از اینکه طرح عوض نشده، کاری انجام نشود.

مختاری ضمن گلایه از روند کار و پیگیری‌های اعضای فعلی شورای شهر مشهد گفت: اعضای دوره قبلی شورا مردمی‌تر بودند و به قولی پای کار بودند. در این شورا مصوبات شورای قبلی نادیده گرفته می‌شود و اجرایی نمی‌شود ما در آخرین جلساتی که با اعضای شورای قبلی داشتیم به نتایج خوبی رسیدیم و مصوبات خوبی تصویب شد، اما الآن به هیچ کدام از آن‌ها عمل نمی‌شود و حتی یک کپی از آن‌ها هم به ما نمی‌دهند!

نماینده مردم بافت فرسوده آبکوه همچنین اظهار داشت: دلیل حضور ما در تحریریه قدس این است که می‌خواهیم این را بگوییم که ما به هیچ عنوان شورای جدید را مردمی نمی‌دانیم چرا که عمدا کار را به سمتی می‌برند که مردم را تحریک کنند. این را هم باید گفت که اگر تجمعی از سوی مردم صورت گرفت با توجه به رویکرد شورای شهری‌ها دیگر حرفی در میان نباشد که در این صورت همه چیز بر عهده شورای شهری‌ها خواهد بود.

مجید خدادادی نماینده اهالی بافت فرسوده محله سعد آباد و آبکوه نیز با اشاره به نبود مدیریت واحد شهری در بحث ساماندهی بافت‌های فرسوده گفت: اگر مسئولان ما امروز مجبور هستند بودجه‌های قابل توجهی را در حاشیه شهربرای ساماندهی معضلات حاشیه نشینی هزینه کنند بر می‌گردد به اینکه مدیریت واحد شهری نداریم که اگر این گونه باشد، موضوع حاشیه نشینی در شهر ایجاد نمی‌شود. برخورد غیر اصولی با بافت فرسوده باعث شده تا هر روز شاهد مشکلات به وجود آمده در مورد حاشیه نشینی باشیم که متأسفانه مسئولان مرتبط با بافت فرسوده این موارد را نادیده می‌گیرند یا نمی‌بینند.

وی تصریح کرد: چند ارگان در بحث بافت فرسوده کار عمرانی انجام می‌دهند که گاه اختلافاتی بین آن‌ها دیده می‌شود برای بافت فرسوده آبکوه تاکنون افزون بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شده است که با این وجود اگر پروژه ساماندهی بافت فرسوده آبکوه بازنگری شود، می‌بینید که با شکست روبه‌رو شده است چاره برون رفت از این قضیه هم این است که همه بیاییم دست به دست هم بدهیم تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند و کار جلو برود.

خدادادی ادامه داد: تمام امکانات در منطقه آبکوه به مرور زمان تخریب شده است و رسیده‌اند به اسکلت آبکوه که در این راه هزینه‌هایی هم روی دوش مردم افتاده است. نباید فراموش کرد که تا زمانی که در گردونه سیاست گذاری‌ها مردم را دخالت ندهیم کار پیش نخواهد رفت. مشکل هم زمانی حل خواهد شد که همه دور یک میز بنشینیم همه حرف‌ها زده شود نه اینکه هر کاری که خواسته باشند انجام دهند و ما به عنوان نماینده مردم رو در روی مردم قرار بگیریم در حالی که کسانی که باید پاسخگو باشند افراد دیگری هستند.

وی اظهار داشت: از شورای فعلی مطالبه ما این است که اگر ما به عنوان نماینده مردم رسمیت داریم؛ اول اینکه صورت جلسات را در اختیار ما قرار دهند دوم اینکه خرید توافقی املاک مردم با قیمت گذاری کارشناسی و در حضور مالک انجام شود. مورد بعدی هم اینکه یادمان نرود که مردم یک ریال بیشتر از چیزی که در قانون هست نمی‌خواهند و درخواست اجرایی شدن قوانین مربوط به تملک بافت فرسوده هستند.

برچسب‌ها