فاطمه معتمدی: اوایل خرداد ماه بود که پس از سوار شدن گوشت گوسفند بر قطار افزایش قیمت، توزیع گوشت گرم گوسفندی وارداتی با هدف شکستن قیمت این ماده پروتئینی در بازار، البته با اولویت ۲۸ روزبازار شهرداری مشهد به نرخ هر کیلو بین ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان برای ران و سردست و نیز ۲۲ هزار تومان برای قلوه‌گاه آغاز شد.

گوشت‌های وارداتی هم درد گرانی را درمان نکرد

هر چند در گزارش چند روز گذشته قدس اشاره شد نیاز مصرفی بازار گوشت گوسفند در مشهد روزانه ۴۰ تن است و قرار است تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد این نیاز از طریق توزیع گوشت گرم گوسفندی وارداتی تأمین‌ شود، با این حال برخی واحدهای فروش گوشت در سطح شهر از جمله بازار استقلال با نگاه بدبینانه معتقد بودند گوشت گوسفند استرالیایی تأثیری بر قیمت گوشت در بازار آزاد ندارد، ضمن اینکه کیفیت این نوع گوشت نیز زیر سؤال است و به گفته برخی قصاب‌ها این نوع گوشت‌ها و در واقع گوشت میش و بز است که به اسم بره به فروش می‌رسد.

البته در همان زمان مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه گوشت‌های وارداتی طرح تنظیم بازار که فقط در روزبازارهای شهرداری توزیع می‌شود، گوشت میش و بز نیست، بلکه بره است، مدعی شد در این چهار روز از زمان توزیع گوشت گرم گوسفندی وارداتی، بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان در هر لاشه در بازار آزاد اثر گذاشته است.

*نمایشگرهای قصابی‌ها

اکنون با گذشت بیش از دو هفته ازآغاز توزیع گوشت گوسفندی گرم وارداتی در حالی که انتظار می‌رفت هدف ممانعت از گران شدن قیمت گوشت گرم گوسفندی در بازار آزاد با توزیع این نوع گوشت محقق شده باشد، اما رقم‌های درج شده بر روی تابلوهای نمایشگر قصابی‌ها و همچنین اظهارات فروشندگان گوشت در بازار آزاد خلاف این قضیه را نشان می‌دهد.

در این رابطه فروشنده یک واحد قصابی در بازار استقلال به عنوان یکی از مراکز اصلی توزیع گوشت قرمز و سفید در مشهد با اشاره به گران شدن قیمت گوشت گوسفند طی روزهای گذشته گفت:کف قیمتی گوشت معمولی گوسفند بین ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان و حداکثر تا مرز ۶۵ هزار تومان رسیده است هر چند در برخی موارد در پی سوءاستفاده برخی برندها، گوشت کاملاً بدون چربی را به قیمت بیش از ۶۵ هزار تومان هم به فروش می‌رسانند، به طوری که صحبت از ۷۰ هزار تومان شد.

*تأثیرگذاری در حد کم کردن مشتری!

وی درباره تأثیر توزیع گوشت گوسفند گرم وارداتی بر شکستن قیمت این فراورده در بازار آزاد گفت: تنها تأثیری که داشت این بود که ۳۰ تا ۴۰ درصد خرید گوشت را از بازار آزاد کم کرد؛ چرا که مردم با شنیده شدن توزیع گوشت گرم وارداتی از خرید امتناع و به اصطلاح دست نگه داشتند و یا خرید را به کمترین حد ممکن رساندند به این امید که گوشت در بازار ارزان‌تر شود که البته نشد.

*کمبود عرضه دام به بازار

وی افزود: دلیل گران شدن قیمت گوشت گوسفند در بازار کمبود دام است؛ به عبارت دیگر به دلیل بارش‌های خوب بهاری و زیاد شدن علوفه، لذا دامداران از عرضه دام به قصد پروار خودداری می‌کنند، در نتیجه عرضه کمتر از تقاضا شده است و به نظر می‌رسد این وضعیت عدم عرضه دام به بازار تا دو ماه دیگر ادامه داشته باشد.

متصدی واحد دیگرفروش گوشت در میدان استقلال با اشاره به گران شدن قیمت گوشت گوسفند و مرغ بویژه طی تعطیلی‌های اخیر گفت: مرغ از ۶۲۰۰ به ۷۰۰۰ تومان رسید و گوشت گوسفندی نیز طی ماه رمضان در مجموع حدود ۱۰ درصد گران شده است.

*توزیع محدود و اندک

وی درباره اثرگذاری توزیع گوشت گوسفندی گرم وارداتی برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت گوسفند در بازار آزاد افزود: تأثیری نداشته است، در واقع اگر قرار بود توزیع این گوشت در شکستن قیمت در بازار آزاد اثر داشته باشد، باید این نوع گوشت در مراکز اصلی مانند میدان استقلال توزیع می‌شد تا به نوعی تعدیل کننده قیمت باشد، در حالی که به میزان محدود آن هم فقط در روزبازارهای شهرداری توزیع شد؛ بنابراین نتوانست قیمت را بشکند.

وی ادامه داد:اکنون قیمت گوشت گوسفندی بدون چربی تا ۶۵ هزار تومان واگر همراه با چربی باشد، بیش از  ۵۰ هزار تومان است، البته با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات عید فطر احتمال افزایش قیمت گوشت گوسفند وجود دارد، هر چند به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم تقاضا برای خرید گوشت گوسفند کم است، در حالی که برای مرغ این افزایش قیمت حتمی خواهد بود.

وی درباره سوء استفاده برخی واحدها از افزایش قیمت گوشت و اقدام به گران فروشی بیشتردر بازار تصریح کرد:گران شدن قیمت گوشت گوسفند به دلیل کمبود دام و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه است و واحدهای قصابی نقشی در آن ندارند، تخلفات احتمالی برخی قصابی‌ها موارد دیگری است؛ از جمله اینکه برخی واحدها با تعویض سلفون، گوشت گوسفندی گرم که چند روزی است به فروش نرفته را با این ترفند آن را تازه‌تر نشان می‌دهند.

*افزایش بیش از ۱۰ درصدی

یک واحد قصابی سطح شهر نیز با بیان اینکه هم اکنون قیمت گوشت گوسفند در بازار با قیمت‌های متفاوتی و عموماً بین رنج ۵۳ تا ۶۲ هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: طی ماه رمضان گوشت بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت و در این افت و خیز اکنون تقریباً به یک ثبات رو به کاهش در حد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است.

*واردات دام زنده به جای گوشت

وی درباره تأثیرگذاری توزیع گوشت گوسفندی گرم طرح تنظیم بازار بر قیمت گوشت در بازار گفت: تأثیری نداشته است به چند دلیل اول اینکه نگاه مردم به گوشت وارداتی به لحاظ کیفیت چندان خوب نیست، در حالی که اگر این واردات به صورت دام بود، به طور حتم تأثیرگذاری قابل توجهی‌ای به لحاظ قیمتی به همراه می‌داشت، از سوی دیگر میزان توزیع روزانه نیز بسیار اندک است و از همه مهم‌تر اینکه منحصر شدن توزیع این نوع گوشت فقط در روزبازارها سبب شده است نتواند تأثیری در قیمت سطح بازار داشته باشد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد قیمت گوشت اگر گران نشود ارزان‌تر هم نخواهد شد، گفت: قیمت بالای گوشت سبب شده است بازار خراب باشد و مردم به لحاظ مالی قدرت خرید ندارند.

برچسب‌ها