قدس انلاین : خسارت اخیر جبران‌ناپذیر سیل به باغات و مزارع، کشاورزان «چاپشلو» را خانه‌نشین کرده است.

خسارت جبران‌ناپذیر سیل به باغات و مزارع، کشاورزان «چاپشلو» درگز را خانه‌نشین کرد

چاپِشلو شهری در استان خراسان‌رضوی و در مرکز و غرب‌ شهرستان درگز و در فاصله‌ای در حدود 12 کیلومتری‌ درگز واقع شده است. این شهر از شمال‌ به‌ بخش‌ مرکزی‌، از شرق‌ به‌ بخش‌ لطف‌آباد شهرستان‌ درگز، از جنوب‌ به‌ بخش‌ مرکزی‌ شهرستان‌ چناران‌ و از غرب‌ به‌ بخش‌ مرکزی‌ و باجگیرانِ شهرستان‌ قوچان‌ محدود می‌شود و مشتمل‌ است‌ بر دو دهستان‌ به‌ نام‌های‌ قَره‌باشلو (به‌ مرکزیت‌ چاپشلو) و میانکوه‌ (به‌ مرکزیت‌ آبادی‌ کَبْکان‌)، 62 آبادی‌، و شهر چاپشلو آبادی‌های‌ دهستان‌ قره‌باشلو بیشتر در دشت‌ و آبادی‌های‌ دهستان‌ میانکوه‌ بیشتر در کوهستان‌ قرار دارند.

آب‌ و هوای‌ این‌ بخش‌ معتدل‌ و در نواحی‌ کوهستانی‌ نسبتاً سرد است‌ دارد و چند رود فصلی‌ در جنوب‌ آن‌ جاری‌ است‌. اهالی این شهر به کشاورزی‌، باغداری‌، دامداری‌، و فرش‌بافی‌ اشتغال‌ دارند. جمعیت چاپشلو در حدود سه هزار نفر است.

بیکاری جوانان و معضل  مهاجرت

محسن محمودی؛ رئیس شورای شهر چاپشلو پیرامون مشکلات چاپشلو این چنین می‌گوید: یکی از مهمترین و اصلی‌ترین معضلات حال حاضر این شهر بیکاری جوانان است. بیکاری جوانان چاپشلو منجر به مهاجرت آن‌ها به شهر درگز یا مشهد شده و با امید به پیدا کردن کار در این شهرها از زادگاه و محل زندگی خودشان دور می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: شهرک صنعتی درگز نیز متاسفانه به‌صورت کامل فعال نبوده و تنها چند کارخانه خصوصی به صورت محدود فعالیت دارند. از طرفی دیگر مطالبات کشاورزان از دولت  منجر به از رونق افتادن و بی‌انگیزگی کشاورزان منطقه شده است. این در حالی است که کشاورزی شغل اصلی بیشتر شهروندان چاپشلویی است. کشاورزان چاپشلو اکثرا به کاشت گندوم جو  چغندر در کنار باغات انگور مشغول هستند. شرکت تعاونی روستایی چاپشلو هم متاسفانه دچار مشکلات مالی شد و در حال حاضر فعالیت قابل لحاظی ندارد که بتواند حافظ منافع کشاورزان باشد.

سیل کشاورزان را کلافه کرده است

رئیس شورای شهر چاپشلو با اشاره به خسارات وارده به کشاورزان به دلیل سیل‌های اخیر می‌افزاید: در دو مرحله سیل به چاپشلو زد که خسارت‌های زیادی به کشاورزان زده اما تاکنون این خسارات نیز پرداخت نشده و وضعیت کشاورزان چاپشلو واقعا در شرایط نامطلوبی است، از سیل اول نامه‌هایی پیرامون خسارات وارده تنظیم و ارسال شد که تا امروز هنوز جوابی به آن داده نشده است. در سیل دوم نیز  مجددا همان باغات و مزارع در مسیر سیلاب مورد خسارت جدی واقع شده است.

محمودی ادامه داد: متاسفانه برخی کشاورزان ما بیمه هم نبوده‌اند و این هم به مشکلات افزوده است. بهترین راه، تشکیل ستاد بحران برای مدیریت موضوع و تصمیم‌گیری است تا بیش از این زندگی و سرمایه کشاورزان به مخاطره نیافتد. ما در نامه خودمان از اداره آب منطقه درخواست کردیم تا مسیر سیلاب را که مشخص است به سمت بند و سد تغییر دهد تا هم از وقوع سیلاب جلوگیری شود و هم بخشی از آب حاصل از سیلاب ذخیره‌سازی شود که محقق نشده است. هر بار پس از وقوع سیل کشاورزان با بولدوزر و تجهیزات نقلیه سنگین شخصی به کمک باغداران و کشاورزان می‌روند و مسیرها را بازگشایی می‌کنند اما تا کی می‌تواند این وضعیت ادامه داشته باشد؟

وضعیت مطلوب حوزه بهداشت و درمان

رئیس شورای شهر چاپشلو در ادامه با اشاره وضعیت مطلوب درمانگاه چاپشلو گفت: درمانگاه چاپشلو دارای یک پزشک است که انصافا هم زحمتکش و هر ساعت از شبانه‌روز که به درب منزل ایشان مراجعه شود پاسخگوی اهالی هستند. تنها مشکل در حوزه  بهداشت و درمان خدمات دندانپزشکی است که  باز هم با اداره بهداشت مکاتبه کرده‌ایم تا امکان حضور یک دندانپزشک در منطقه برای حداقل دو روز در هفته فراهم شود.

لزوم بازسازی زیرساخت‌ها

محمودی همچنین با اشاره به لزوم رسیدگی و به روزرسانی زیرساخت‌های زندگی در چاپشلو خاطرنشان کرد: در حال حاضر آسفالت ورودی روستاها هنوز انجام نشده است. برق‌کشی باغات که می‌تواند رونق کشاورزی را به همراه داشته باشد مدت‌های زیادی است مسکوت و تا امروز محقق نشده است. اگر برق به باغات ورود پیدا کند شاهد تحول عظیمی در حوزه کشاورزی خواهیم بود که خوب رونق کشاورزی منجر به کاهش تب مهاجرت جوانان خواهد شد.

گزارش از صادق عسکری

برچسب‌ها