قدس آنلاین: وزیر نیرو گفت: رژیم صهیونیستی به بهانه کمک به حل بحران کم آبی در ایران و راه اندازی سایتی در این زمینه، به دنبال جمع آوری اطلاعات در مقیاساستان ها، شهرها و روستاهای کشورمان و اطلاع از زمینه‌های اختلاف بین مناطق مختلف و بهره برداری از آن در جهت توسعه نزاع بر سر آب است.

اسرائیل به دنبال جمع آوری اطلاعات اقلیمی ایران است

رضا اردکگانیان در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به شو تلویزیونی نتانیاهو با موضوع کمک به حل مشکل کم آبی در ایران افزود: نخست وزیر این رژیم یا هر فرد دیگری که در ارتباط با بحث مدیریت آب ادعا دارد، می داند ایران از جمله کشورهایی است که سابقه چندهزار ساله اش در مدیریت آب به رسمیت شناخته شده است و از این نظر ما می توانیم منبعی برای سایر نقاط دنیا باشیم و روش ها و شیوه های سازگاری با کم آبی و استفاده بهینه از آب را ترویج دهیم.
اردکانیان با بیان اینکه «البته مشکلاتی داریم و بحثی در این نیست و نیازمند استفاده فناوری های جدید هستیم»، گفت: ما یک کشور عضو رسمی جامعه بین الملل هستیم و طبیعتاً دسترسی کافی به همه ابزارها و فناوری ها در این زمینه ها را داریم و محدودیتی از این حیث وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه سرنوشت این رفتار هم متفاوت از بقیه پنبه دانه هایی که در چهار دهه گذشته در خواب مصرف کردند، نخواهد بود به به امضای قرارداد صلح در سالهای دور بین رئیس دولت وقت فلسطین و نخست وزیر وقت اسراییل اشاره کرد و گفت: همان زمان هم اصلی ترین مواد قرارداد و پیوست های آن مرتبط با آب بود؛ در آن زمان نیز به دنبال آن بودند تا با استفاده از علم روز بتوانند حق آبه های رسمی و قانونی کشورهای عربی را به نوعی نادیده بگیرند.

اردکانیان با تأکید بر اینکه  تئوریزه کردن تنازع و جنگ آب را، رژیم صهیونیستی آغاز کرد، گفت: احتمالا حالا هم با توجه به بعضی بی مبالاتی هایی که برخی از تریبون داران ما از خود نشان داده اند، شاید به هوس افتاده‌اند از طریق این سایت یا فعالیت هایی نظیر این می توانند تنازع بر سر آب را توسعه دهند و به این طریق اطلاعاتی در مقیاس استان ها، شهرها و روستاها را جمع کنند و بدانند که بر سر آب و کم آبی چه اختلافاتی وجود دارد. بنابراین وظیفه کسانی که دسترسی به تریبون دارند این است که مراقبت بیشتری داشته باشند و موضوع حساس آب را از فهرست موارد رقابت های سیاسی و اجتماعی خود خارج کنند و اجازه دهند مسئولان مستقیم این کار، با کمک مردم مسایل را حل کنند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره شایعه انتقال آب کارون به بصره عراق تصریح کرد: من به عنوان وزیر نیرو رسماً اعلام می کنم هیچ طرح و برنامه ای برای انتقال آب به خارج از کشور نداریم.

وی افزود: این بحث ها هر از گاهی با برخی ملاحظات مطرح می شود که آن ملاحظات جامعی نیست؛ این تصمیم یک بار در دهه 80 گرفته شد و بحث هایی آن موقع بود که منتفی شد و الان هم منتفی است. 

اگر الگوی مصرف اصلاح شود تابستان امسال مشکل تأمین آب شرب حل می‌شود

اردکانیان درباره میزان تاثیر بارش های اخیر در کمبود آب، گفت: به طور طبیعی بارش های اخیر تأثیری مثبت روی کمبودها دارند؛ اما متأسفانه 6 ماه نخست سال آبی در وضعیتی بسیار نامناسب قرار داشتیم به طوری که تا پایان اسفند فقط 100 میلیمتر بارش در سطح کشور ثبت شد.
وی با بیان اینکه کمبودها با بارندگی های فصل بهار به مقدار قابل ملاحظه ای جبران شد، ادامه داد: با این حال، بارش ها اکنون نسبت به پارسال 27 درصد کمتر شده است.
اردکانیان گفت: در بسیاری از مناطق همچون سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، بوشهر، کرمان کم بارشی بسیار بیشتر از این میزان است و حتی در برخی مناطق بارش ها 75 درصد کمتر از پارسال است.
وزیر نیرو اضافه کرد: همه تلاش ما این است که با کمک مردم شرایط تامین آب شرب و برق قابل قبول باشد و مردم دچار مشکل نشوند.
وی ادامه داد: راه حل و کلید موضوع آب شرب و برق در دست مردم است و اگر از الان به طور جدی به مساله اصلاح مصرف بپردازیم، اطمینان دارم که تابستان را بدون کوچکترین مشکل در تامین آب شرب و برق پشت سر می گذاریم. 

در مدیریت منابع دیگر واژه فاضلاب کاربردی ندارد

وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره ضرورت توجه به موضوع بازیافت آب به ویژه در شرایط خشک سالی و کاهش منابع، با تأکید بر اینکه بحث بازیافت، نه فقط در شرایط کم بارشی بلکه به طور کلی یک منبع است که باید به آن توجه داشت گفت: امروزه در ادبیات مدیریت آب، کمتر واژه فاضلاب استفاده می‌شود؛ بلکه آب با رنگ‌های مختلف تعریف می‌شود و آب آبی برای شرب، آب سبز برای کشاورزی و آب خاکستری پسابی است که باید تصفیه شود و رخی کشورها تا چندین بار از این پساب برای مصارف صنعتی و حتی کشاورزی استفاده می کنند؛ ما هم دانش و هم فناوری آن را داریم و فقط مساله منابع مالی وجود دارد که در صدد هستیم از فرصت هایی که پیش میآید، استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت جمع آوری و تصفیه فاضلاب سه میلیارد متر مکعب بیش از مقداری است که اکنون جمع آوری و تصفیه می‌شود، گفت: این پساب می تواند در بخش صنعت و با تمهیداتی در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
وزیر نیرو ادامه داد: هم اکنون450 میلیون متر مکعب پساب خام وارد پهنه های آبی خوزستان می‌شود که این موضوع مختص وزارت نیرو نیست و باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود.
اردکانیان اظهار داشت: همان اندازه که در مورد خیلی مسایل دیگر آب حساس هستیم، باید در مورد تصفیه پساب هایی که از بخش خانگی تولید می شود نیز حساس باشیم؛ وقتی این مطالبه ها در کانال معقول خود قرار گیرد، اولویت ها جای خود را باز می کند. 

برچسب‌ها