همدان - مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: طی سه سال گذشته( از سال ۹۵تا دوماهه اول سال ۹۷ )، ۹۹ هکتار اراضی را بابت احداث نیروگاه‌های خورشیدی اختصاص داده‌ایم.

اختصاص ۹۹ هکتار از اراضی منابع طبیعی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: امنیت قضایی یکی از مهم ترین سیاست‌های وزارت جهاد کشاوزی است که در برنامه ششم به آن تاکید شده و به طبع تمام قسمت‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی موظفاند که در این زمینه امنیت قضایی تلاش کنند.

محمد مهدی نیک مرادی با بیان اینکه در بحث امنیت قضایی سه مقوله بسیار مهم است، اظهار کرد:  تولید  غذای کافی، در دسترس بودن غذا و غذای سالم است که این سه مولفه اگر روی آن دقت شود متوجه خواهیم شد که مورد غذای کافی و در دسترس مستقیما به سطح اراضی کشاورزی مربوط است.

وی افزود: اراضی کشاورزی که در اختیار است باید به هر نحوی حفظ شوند و تلاش شود تا از تخریب وتغییر کاربری این اراضی جلوگیری شود .

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: در سطح کشور یکی از اولویت‌های اساسی وزارتخانه باید این باشد که بستر تولید محصولات که اراضی که کشاورزی (زارعی یا باغی ) حفظ شود و در مرحله بعد تلاش در ارتقا عوامل تولید و بهره وری نسبت به افزایش تولید محصولات اقدام شود .

وی اضافه کرد: فقط ۱۴درصد از اراضی کشور قابلیت کشاورزی دارد و از این۱۴ درصد حدود ۵/۱۱درصد در چرخه تولید است که این عدد در مقایسه با مساحت کل کشور عدد بسیار پایینی بوده و مسئولیت تلاش گران در عرصه تولید و سیاست گذاران و عموم مردم بسیار مضاعف می‌شود تا کمک کنند این عرصه‌های در حالت تولید با حداقل تنش مواجه باشند.

نیک مرادی ادامه داد: سرانه‌ای که در کشور می‌باشد در خصوص اراضی کشاورزی به ازای هر نفر ۲۴۰۰ متر است که این در حالی است که در بعضی کشورها بخصوص کشورهای اروپایی به ازای هر نفر حدود ۷۰۰۰ متر اراضی کشاورزی وجود دارد که این هم نشان دهنده اهمییت موضوع بسترهای تولید است که ما باید تلاش کنیم در این زمینه بیشترین حفاظت را از اراضی کشاورزی داشته باشیم.

وی بیان کرد: آماری که از سازمان جهانی FAO منتشر شد که برای تامین غذای هر نفر به نیم هکتار زمین نیاز داریم و با مقایسه سرانه‌ای که در ایران هست و آماری که در سطح جهان منتشر می‌شود ما به این نتیجه می‌رسیم که فشاری بر اراضی کشاورزی وارد هست که باید تلاش شود تا اراضی حفظ شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: ۳ هکتار زمین کشاورزی و یا یک هکتار باغ باعث ایجاد اشتغال پایدار برای یک نفر می‌شود و این باز هم اهمیت موضوع را می‌رساند زیرا ۲۵ تا ۳۰ درصد اشتغال در بخش کشاورزی است که نشان دهنده این موضوع است که باید بسترهای تولید را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: در ادامه آن اشتغال در سطح کشور پایدار شود و تخریب اراضی کشاورزی باعث افزایش بیکاری و مهاجرت و حاشیه نشینی در حاشیه شهرهای بزرگ و کلان شهر ها می شود مشکلات و تبعات اجتماعی که ناشی از این حاشیه نشینی هااست افزایش می‌یابد که ما در اصل با نگه داشتن و تثبیت افراد در روستاها کمک به کاهش مشکلات اجتماعی در حاشیه کلان شهر کاهش یابد .

نیک مرادی با اشاره به اینکه آماری که در سال ۱۳۳۴-۱۳۸۰ وجود دارد که در اطراف شش کلان شهر کشور ۱۹۴هزار هکتار از اراضی تخریب شده است، عنوان کرد: این عدد بخاطر اینکه عمده اراضی مرغوب ما در اطراف شهرها و روستا است به علت نزدیکی به مراکز سکونت دارند مسئولیت ما را مضاعف می‌کنند تا کنترل ما در اراضی نزدیک شهر در حاشیه روستاها بخصوص روستاهای پر جمعیت کمک کنیم تا اراضیمرغوب ما از دست نرود.

وی تاکید کرد: ما اگر چندین و چندسال شرایط آبی نرمال داشته باشیم و سفره‌های زیرزمینی را مدیریت کنیم می‌توانیم با تعذیه‌ای که در سفره ها انجام می‌دهیم به آن سطح مورد نیاز برسیم اما تخریب خاک غیر قابل برگشت است.

نیک مرادی گفت: یک هکتار زمین که از دست می‌رود شاید ما باید چندصد سال منتظر باشیم تا یک هکتار خاک دوباره تشکیل شود و آن هم با لایه خاک محدود ، لایه های خاک ما ۲۵ تا ۳۵ سانتی مترخاک زراعی است برای تشکیل یک سانتی مترخاک زراعی ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال زمان نیاز هست با این اعداد و ارقام متوجه خواهیم شد که اگر یک هکتار زمین از دست بدهیم چه خسارتی به کشور وارد می‌شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان سال ۹۷ معادل ۱۰۰ درصد واگذاری‌ها که در سال ۹۶ انجام دادیم و موفق شده‌ایم که اراضی ملی را برای اجرای طرح‌های مختلف اختصاص دهیم که واگذار کنیم و در همین مدت معادل ۸۰ درصد ۳ سال ( ۹۴-۹۵-۹۶) این واگذاری اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در بخش نظارت، نظارت بر اراضی واگذار شده در سال ۹۶ ، ۴۰۱ مورد نظارت انجام شده که متوسط نظارت در ۲ ماهه اول سال ۹۶ تقریبا ۶۸ مورد و مجددا این مورد در ۲ ماهه اول سال ۹۷ با بیش از ۳۰ درصد رشد به ۸۹ مورد رسید.

نیک مرادی اضافه کرد: در ۲ ماهه اول سال ۹۷ موفق شده‌ایم ۷۰ هکتار تخصیص اراضی ملی برای اجرای طرح‌های مختلف از اداره کل منابع طبیعی بگیریم که این عدد هم معادل ۱۴۰ درصد کل سال ۹۶ هست که باز هم این عدد بیانگر این هست که در سال ۹۷ با سرعت بیشتری اجرای طرح‌های مختلف در اراضی ملی پیگیری می شود.

وی به احداث نیروگاه‌های خورشیدی و انرژی باد اشاره کرد و یادآور شد: این در بستر اراضی ملی عمدتا اتفاق افتاده که طی سه سال گذشته از ۹۵ تا دوماهه اول سال ۹۷ ، ۹۹ هکتار اراضی را بابت احداث نیروگاه‌های خورشیدی اختصاص دادیم که در سال ۹۶ ، ۲/۳۴ هکتار اتفاق افتاده این ۲/۳۴ هکتار سه فقره نیروگاه در شهرستان‌های کبودراهنگ و فامنین بوده که در سال ۹۶ این عدد ۶/۳۰ هکتار بوده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: در تمام واگذاری‌هایی هم که در دو ماهه اول سال ۹۷ انجام شده ۳۹۶ هزار و ۳۰۰ متر مربع از اراضی ملی بوده کهبه طرح‌های غیر کشاورزی اختصاص پیدا کرده ۱۱ هزار و ۶۰۰ متر مربع هم طرح هایی که وابسته به بخش کشاورزی هستند مثل دامداری ها ، مزارع پرورش قارچ یا موارد مشابه است.

برچسب‌ها