بجنورد-معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی از احیای چاههای آب با فن آوری ضربه هوای فشرده برای نخستین بار در استان خبر داد.

احیاء چاه های آب با فن آوری های نوین انجام شد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی، مهندس رضا عطایی گفت: با گذشت زمان و تداوم بهره برداری از چاههای آب شرب که دارای لوله جدار فلزی هستند ، به دلایل مختلف مثل فعالیت باکتری های آهن و منگنز، ایجاد بیوفیلم در سطح لوله جدار و گراول پک چاهها، عدم شستشوی کافی در زمان حفاری و وجود گل بنتونیت، باعث گرفتگی شیار های لوله جدار و همچنین مسدود شدن منافذ گراول پک اطراف لوله جدار می شود. به همین دلایل و به مرور زمان سطح دینامیک آب و به تبع آن مقدار آبدهی چاهها نیز بصورت چشمگیری کاهش می یابد.

وی افزود: اغلب بهره برداران در زمان مواجه با چنین مواردی اقدام به جابجایی چاه و حفر چاه جدید می کنند که هزینه های آن بالغ بر چندین میلیارد ریال می باشد اما در این روش اولین گام ، انجام ویدئومتری چاه و ارائه گزارشِ امکان سنجی احیا است و در گام های بعدی پیستون زنی ، برس زنی ، سمباده زنی و نهایتاً ارسال پالس های متناوب گاز نیتروژن به وسیله گان انجام می شود.

عطایی گفت : با انجام این اقدامات در چاههای شماره ۳ جاجرم و شماره ۱۹ بجنورد مجموعاً ۲۸  لیتر بر ثانیه به توان آبدهی چاههای استان اضافه شد.

 شایان ذکر است چاه شماره ۱۹ بجنورد بدلیل کاهش آبدهی عملاً از مدار خارج بود که با کمک این روش مجدداً با آبدهی  ۱۶ لیتر بر ثانیه در مدار بهره برداری قرار گرفت.

 وی خاطرنشان ساخت: هزینه ای که برای این روش صرف شده کمتر از ۵ درصد از حفر و تجهیز یک حلقه چاه جدید می باشد و شرکت آبفای خراسان شمالی در نظر دارد در گام اول ۱۰ حلقه از چاههای آب شرب موجود در استان را که با افت دبی مواجه شده اند را با این روش احیا کند.

نصب ۳۸ فقره انشعاب در شهر زیارت

مدیر امور آب و فاضلاب شیروان گفت: در سال ۹۶ تعداد ۳۸  فقره انشعاب جدید در شهر زیارت نصب شده و حدود ۵۹۷ متر توسعه شبکه آبرسانی و ۲۱۶۰ متر اصلاح شبکه آبرسانی و به دلیل فرسوده بودن انشعابات قدیمی ۶۱ مورد نوسازی انشعابات انجام گرفته است.

مهندس امید عباسپور در دیدار با اعضای شورای شهر زیارت، از زحمات و اقدامات امور آب و فاضلاب شیروان در زمینه تامین آب شرب و اجرای پروژه های اصلاح و توسعه شبکه آبرسانی این شهر تقدیر کرد و افزود: جهت تسریع در امر آبرسانی و اجرای پروژه های شهر زیارت تمام تلاش خود را در کنار سایر مسئولان این شهر انجام خواهد داد.

گفتنی است در این دیدار مسائلی همچون پیگیری خرید زمین جهت حفر چاه جدید و تقویت اعتبارات استانی جهت شهر زیارت مطرح شد.

برچسب‌ها