اراک- استاندار استان مرکزی گفت: به عنوان یک بازو و نیروی قوی و امین جهت تعامل و تسهیل مشکلات کارگری استان می خواهم تلاش کنیم تا ضمن تکریم این جامعه شریف حقوق و مزایای ایشان دچار وقفه نگردد و در شرایط مطلوب قرار گیرد.

تلاش برای تسهیل مشکلات کارگری استان مرکزی

 به گزارش قدس آنلاین ، به نقل از روابط عمومی خانه کارگر استان مرکزی ،نشست صمیمی با حضور استاندار استان مرکزی و مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی ،دبیر اجرایی خانه کارگر استان مرکزی ،رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی برگزار شد.

سید علی اقازاده استاندار مرکزی  در نشست صمیمی تشکل های کارگری استان مرکزی به سبب جایگاه ویژه کارگران در جامعه این جلسه بطور منظم هر دو ماه یکبار در جهت پیگیری مسایل و مشکلات برقرار گردد و اشاره داشت وگفت: با  این جلسات می توان بخش زیادی از مشکلات را پیگیری و حل نمود.

آقازاده با توجه به جلسات قبلی و درخواست های مکرر جامعه کارگری مبنی بر نامگذاری خیابانی در اراک بنام کارگر عنوان کرد: کلیه شهر های استان یک خیابان بنام کارگر دارد.

وی در خصوص شرکت های بزرگ مانند هپکو ، ماشین سازی ، آذرآب گفت: پیگیر موضوعات این واحد ها هستیم و آنها را رصد می کنیم.

آقازاده در خصوص واگذاری های جدید واحد های تولیدی اظهار کرد :فعلا این موضوع منتفی شده است و در آینده نیز در صورت واگذاری حتما در خصوص واگذاریها ی منطقی و نیز اهلیت داشتن سهامداران حساس خواهیم بود.

استاندار مرکزی در خصوص مشکلات کارگران ساوه هم دستور پیگیری دادند و در حوزه درمان مطرح شده از سوی دبیر اجرایی خانه کارگر نیز دستور پیگیری از دانشگاه علوم پزشکی و تامین اجتماعی را صادر نمودند.

آقازاده ادامه داد: به عنوان یک بازو و نیروی قوی و امین جهت تعامل و تسهیل مشکلات کارگری استان می خواهم تلاش کنیم تا ضمن تکریم این جامعه شریف حقوق و مزایای ایشان دچار وقفه نگردد و در شرایط مطلوب قرار گیرد.

در ادامه آبائی یکی از نقاط مهم و حساس ارتباط اداره مطبوع خود را با جامعه شریف کارگری کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار دانست و گفت : خوشبختانه در یکماه اخیر این ارتباط با کانون رشد خوبی داشته و این ارتباط در حال افزایش است و در همین ایام توانسته ایم تعداد شوراهای اسلامی کار واحد های تولیدی و صنعتی را رشد دهیم. مدیر کل کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد:شوراهای اسلامی کار و نیز کانون هماهنگی شوراها نقش بسیار مهمی در رفع مشکلات کارگری دارند.

مدیر کل کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی  از تشکلات حاضر در جلسه خواست تا در مسایل و مشکلات کارگری قبل از ادارات دولتی و ... ، تشکل ها وارد عمل شوند و تا حد قابل توجهی این تشکل ها تسهیل گر مسایل کارگران باشند و در این باره هم عنوان کرد اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در پشتیبانی و هم افزایی کامل از تشکل ها قرار دارد.

وی گفت :در حال حاضر 220 تشکل کارگری فعال را در استان در حوزه های کانون هماهنگی شوراها ، انجمن های کارگران ساختمانی و نمایندگان کارگران استان مرکزی در حال کار دارند.

میرزایی دبیر اجرایی خانه کارگر استان مرکزی اظهار داشت: این جلسه به عنوان مسابل و مشکلات جامعه کارگری در استان است ،که در این میان مشکلات واحد های صنعتی و تولیدی بزرگی همچون هپکو ، ماشین سازی ، آذرآب ، نورد و لوله صفا ، مقره سازی و اسپیدار و... را از جمله واحد هایی دانست که بایستی سریعتر در رفع موانع و مشکلات تولید آنها چاره اندیشی کرد.

میرزایی در ادامه ضمن درخواست نگاه ویژه از سوی استاندار به ساوه بعنوان یکی از قطب های بزرگ تولیدی صنعتی خواستار ورود تیم اقتصادی و کارشناسی استانداری در رفع نیاز های واحد های صنعتی تولیدی ساوه شد.

در ادامه میرزایی به بخش درمانی کارگران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و از عدم سرویس دهی مراکز سونوگرافی خصوصی به دارندگان دفترچه های تامین اجتماعی گفت: و از استاندار خواست تا در خصوص تامین و استقرار دستگاه های سونوگرافی جهت دارندگان دفترچه های تامین اجتماعی با ارگان های مربوط هماهنگی نمایند.

در ادامه میرزایی از عدم واریز حق بیمه تکمیلی کسر شده از حقوق مستمری بگیران به حساب بیمه آتیه ساز حافظ و عدم خدمات دهی مطلوب این بیمه به بازنشستگان نیز گلایه کرد. علی زند رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی در نشست تشکلات کارگری با استاندار مرکزی: سازمان خصوصی سازی در واگذاری ها تولید ، حفظ اشتغال و امنیت شغلی کارگران را در اولویت قرار دهد.

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی از خصوصی سازی و واگذاری های غیر علمی و غیرکارشناسانه و بدون نظارت انتقاد کرد و واگذاری ها را در دو جهت ناکارآمد و غیرقابل قبول دانست که با اهداف اصلی خصوصی سازی مغایرت دارد. اول اینکه در واگذاری ها به مدیریت ، کارآیی و تخصص متقاضیان توجه نمی شود. اکثرا" واحدهای تولیدی واگذار شده زمین گیر شدند و حتی در بعضی موارد به تعطیلی و ورشکستگی کشانده شده اند که این اثر مستقیمی در از بین رفتن امنیت شغلی و استغال دارد.

دوم در واحد هایی که هنوز واگذار نشده اند یا در حال واگذاری هستند ، اثرات سوء بوجود آورده است. کارگران این بنگاه ها سرنوشت تولید و کارگران را در شرکت های واگذار شده را که می بینند ، انگیزه ، خلاقیت ، بهره وری و سایر فاکتور های موثر در تولید ی را از دست میدهند . سرنوشت واگذاری ها را که می بینند نگران و خسته و ناامید و بی انگیزه میشوند و دغدعه امنیت شغلی و اجتماعی آنها را آزار می دهد. اینها همه نشانه هایی از واگذاری های غیرمنطقی در سال های اخیر است که جامعه را دچار بحران های مالی و حتی روحی کرده است.

زند نمونه های بارز این واگذاری ها را در صنایع استان شاهد ادعای خود دانست و خواستار توقف این نوع خصوصی سازیها شد و افزود: در واگذاری هایی که در آینده صورت میگیرد تخصص و اهلیت و نظارت باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه درخواست کرد همانند قبل کمیته ای متشکل از همه نهادها و ارگانها مرتبط با جریان تولید و کار در اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مجددا" فعال گردد که ضمن هم اندیشی و تبادل نظر شرکای اجتماعی ، شرایط و اتفاقات عرصه تولید را مورد بحث و بررسی قرار دهد و در خصوص واگذاری ها نیز نظر کارشناسی اعلام کند.

زند گفت: اگر چه کشور از لحاظ اقتصادی در شرایط حساسی قرار دارد اما اگر برای واحد های تولیدی چاره ای نیاندیشیم و به بازسازی و نوسازی تکنولوژی گرایش نداشته باشیم توان رقابت با محصولات و کالاهای که از فناوری روز بهره می برند را نخواهیم داشت و مشکلات بزرگتری دامنگیر صنعت خواهد شد.

وی در ادامه خواستار توجه بیشتر به مشکلات شرکتهای هپکو ، ماشین سازی و آذرآب شد. زند در بخش دیگری از سخنان خود گفت در قیاس با ده سال پیش که تعداد شوراهای اسلامی کار به ۳۰ هم نمی رسید، امروز در استان ۴۵ شورای اسلامی کار داریم که انشالله این رشد امسال نیز ادامه خواهد داشت.

علی زند در ادامه خواستار حضور نماینده کارگران در کارگروههای استانی و ستاد تسهیل استان شد و حضور نمایندگان کارگران را در این کارگروهها یا کمیته ها مهم و مفید دانست.

وی در پایان روند و چرخه نامناسب در پرداخت مطالبات تامین اجتماعی را نگران کننده برشمرد و شرایط پیش روی تامین اجتماعی را نامناسب توصیف کرد و خواستار توجه ویژه به حوزه تامین اجتماعی شد.

برچسب‌ها