بجنورد- سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت:با توجه به اهمیت مباحث پیشگیری از مصرف مواد مخدر، تمام طرح های ارائه شده از سوی سمن های استان مورد حمایت جدی قرار خواهد گرفت.

تمام طرح های حوزه پیشگیری مواد مخدر سمن ها حمایت جدی می شوند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمود ثمینی در جمع خبرنگاران استان به مناسبت پنجم تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در سال ۹۵، ۵۳ سمن فعال در حوزه مواد مخدر بودند که این رقم سال گذشته به ۵۶ سمن افزایش یافت؛ هم چنین در سالجاری و تاکنون ۲۸ طرح توسط سمن ها ارائه شده که همگی مورد حمایت قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: پدیده خانمان سوز مواد مخدر و اعتیاد گریبانگیر تمام دنیا شده و در کشور ما نیز عوامل بسیاری در این حوزه دخیل است. 

وی ادامه داد:واقعیت امر این است که تلاش های خوبی از سوی کمیته های مختلف شورای مبارزه با مواد مخدر استان انجام شده اما تمام تلاش ما باید معطوف به بحث پیشگیری از اعتیاد باشد.

ثمینی تصریح کرد:معطوف کردن تمام تلاش خود به بحث پیشگیری بدان معنا نیست که  موضوعات کار درمان مورد غفلت واقع شود اما باید از ورود افراد به مجموعه مصرف کنندگان مواد مخدر پیشگیری و جلوگیری کرد و در این مسیر نقش نهادهای فرهنگی، اصحاب رسانه و صداوسیما در اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم و خانواده ها حائز اهمیت است.

وی هم چنین خواستار آشناکردن دانش آموزان با عواقب سوء مصرف مواد مخدر شد و ادامه داد:آموزش های ما در این حوزه باید در راستای پیشگیری باشد و با مراقبت های آموزشی و اجتماعی می توان اطلاعات لازم را در اختیار دانش آموزان قرار داد ضمن این که آموزش خود والدین هم برای بحث پیشگیری از اعتیاد و عوارض خطرناک مصرف مواد مخدر باید در هر شکل و شرایطی با تمام توان انجام گیرد.

ثمینی خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش ها در بخش دانش آموزی بیش از ۹۵ درصد دانش آموزان تاکنون هیچ گونه مواد مخدری مصرف نکرده اند لذا بر همین اساس و به تناسب میانگین کشوری دانش آموزان این استان جزو پاک ترین دانش آموزان محسوب می شوند.

وی ادامه داد:در سالجاری طبق توافقات با آموزش و پرورش استان تاکید شد تا حداقل ۵۰درصد دانش آموزان در مقطع متوسطه اول و دوم باید آموزش های پیشگیری از اعتیاد را بگذرانند و شورای مبارزه با مواد مخدر استان هزینه های آموزش هم برای مدارس و نیز دانشگاه ها را تقبل خواهد کرد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بر ارائه آموزش های عمومی هم تاکید کرد و اظهار داشت:  تعداد افراد مدرس در امر پیشگیری از مواد مخدر افزایش یابد و امکانی فراهم شود تا به راحتی بتوانند در تمام نقاط استان حضور یابند.

ثمینی به سفر اخیر وزیر کشور به استان و پایلوت شدن خراسان شمالی به عنوان استان عاری از مواد مخدر اشاره کرد و گفت: امیدواریم این طرح با موفقیت انجام شود و در این مسیر باید از ظرفیت تمام دستگاه های اجرایی، مردم و سازمان های مردم نهاد بهره گرفت چون اگر مشارکت مردم نباشد بدون شک این طرح موفقیت آمیز نخواهد بود.

وی در بخش دیگر سخنان خود به هزینه های تحمیل شده از اعتیاد در کشور اشاره داشت و افزود: در سال ۹۵، ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه های مستقیم اعتیاد و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیز هزینه های غیر مستقیم گزارش شده است بنابراین در بخش اعتیاد و مواد مخدر اعتقاد داریم که باید بر موضوع پیشگیری تاکید بیشتری شود اما مبارزه، درمان،نگهداری و جمع آوری معتادان هم در دستور کار باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز در این نشست اظهار داشت:اعتیاد اولویت نخست آسیب های اجتماعی کشور تلقی می شود و راهبرد دولت در برابر معضل اعتیاد، اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است.

احمد ریواده تصریح کرد:یکی از تاکیدات مهم استاندار در امر مبارزه با مواد مخدر نقش دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد است که باید راهبرد به گفتمان تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد:یکی از اهداف و اقدامات مهم ما در این حوزه کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد تا پایان برنامه ششم توسعه است و این در حالیست که تحقق این امر تنها با مشارکت مردم رقم خواهد خورد.

برچسب‌ها